Článek
My novináři luxusní kabriolety často přezdíváme „silniční jachty“, ale v momentu, kdy do Česka přišlo tradiční období monzunových dešťů, zlověstně černá oblaka naplno otevřela stavidla a ze silnice se rázem stalo koryto řeky, přišly mi podmínky testu S5 kabrio přeci jen dost extrémní. Vážně jsem se bál, že každou chvílí začneme plout. Jenže látková střecha hrdinně odolávala kulometné palbě dešťových kapek, auto si díky pohonu všech čtyř kol quattro razilo cestu proti proudu dočasné řeky a ani nevypadalo, že by se u toho zapotilo. Takže pokud máte pocit, že kabriolety jsou na celoroční jezdění příliš křehké, nemějte obavy.
Je ale jasné, že S5 si užijete nejvíc, když vítr rozežene bouřky, z mraků vykoukne slunce a usměje se na vás – pak může jít střecha konečně dolů a otevře se vám tak nová dimenzi řízení. Když totiž nejste zavření v plechovce jako sardinky, můžete si vychutnávat pohlazení slunečních paprsků, vítr čechrající vlasy a čerstvý vzduch, cítíte vůni polí, lesů a luk, slyšíte šumění korun stromů a zpěv ptáků, jste prostě blíž prostředí, kterým projíždíte. A každá cesta tak dostane punc výjimečnosti.
Co nového přinesl facelift?
Modernizace z podzimu 2019 přinesla modelové řadě A5 mírně omlazený design s novou grafikou LED světel. V kabině se objevil 10,1“ displej infotainmentu s nejmodernějšími možnostmi online a mobilní konektivity. Jeho ovládání je už pouze dotykové – odebráním otočného ovládacího kolečka a tlačítek se uvolnilo místo na středovém tunelu pro další odkládací schránky.
K pohodovému plutí přírodou opravdu nepotřebujete přeplňovaný třílitrový šestiválec s výkonem 350 koní (vybírat můžete ještě z několika verzí čtyřválcových dvoulitrových turbobenzinů a turbodieselů o výkonu od 163 po 265 koní), ale proč si ho nedopřát, když na něj máte? Jízda totiž najednou dostane příjemný basový podkres charismatického motoru, který si většinu cesty jen tak brumlá pod dvěma tisíci otáček – ale má taky dost síly, aby vás bleskově vystřelil před čmoudící autobus nebo loudajícího se dovolenkáře s karavanem.
TFSI, nebo TDI?
Audi před pár lety své svižné modely „S“ přezbrojilo z benzinových motorů na turbodiesely (rychlé byly taky, ale o kus úspornější) – začalo to u S6 a S7, potom následovaly S4 a S5. Tedy kromě kabrioletu, na ten se nejspíš zapomnělo, protože si ponechal přeplňovaný benzinový šestiválec, který mu ohromně sluší. Jenže Audi si možná uvědomilo, že udělalo chybu – důkazem budiž, že velká SUV SQ7 a SQ8 přezbrojila z dieselů na benzin a ohromně jim to prospělo (mají prostě lepší zvuk a projevují víc nadšení ze života). Možná se tedy příští generace modelů „S“ vrátí zpět k benzinu. I když nejspíš už s podporou elektřiny…
Jasně, S5 má nepopiratelné sportovní vlohy, a když ji přepnete do dynamického režimu, můžete vážně pelášit – motor burácí a práská do výfuku a předvede vám, jak mocná síla je zátah 500 Nm. Stovka za 5,1 sekundy vážně není jen nedosažitelný sen, ale neúprosná realita dostupná pod vaší pravou nohou. Můžete tak velmi rychle a s neobyčejnou efektivitou ztrestat vaši oblíbenou okresku…
Ale nejspíš rychle přijdete na to, že o rychlosti tohle auto není. Pádit umí svižně a řidiče vtáhne do hry, jenže daleko uspokojivější je užívat si pohodu s nebem nad hlavou a přišlápnout to jen občas, když chcete někoho předjet, nebo si prostě jen užít burácivý zvuk šestiválce.
Audi S5 ve verzi kabriolet je především o radosti a požitcích z cestování. Mrkněte do mapy a vyrazte někam daleko… do hor nebo k vodě, kde si užijete příjemnou pohodu. A S5 vám zajistí, že i cesta tam a zpět bude učiněná radost. To umí vážně jen málo aut…
Ceník Audi A5 ve verzi kabriolet začíná na částce 1 436 900 Kč za verzi s 204koňovým benzinovým motorem, za vrcholnou verzi S5 TFSI pak dáte minimálně 2 162 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 2 995 cm3 |
Výkon | 260 kW (354 k) při 5 400 - 6 400 ot./min. |
Točivý moment | 500 Nm při 1 370 - 4 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 915 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 5,1 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 58 l |
Kola a pneumatiky | 265/30 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 697/1 846/1 365 mm |
Rozvor | 2 770 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 375 l |