Článek
600 koní, 800 Nm, stovka za 3,6 s, 200 km/h za 12 sekund a maximální rychlost 305 km/h... Čísla, která ještě před pár lety patřila jen do kategorie ultimativních supersportů, teď nabízí rodinné kombi s přídomkem RS. A jako bonus přidává ještě jedno číslo – 565 litrů objemu zavazadlového prostoru. A protože co Čech, to chalupář, a taky výborný řidič, s potěšením vám představujeme vaše budoucí auto!
No dobře, dost žertování. Audi taky nežertuje, když říká, že čtvrtá generace RS6 Avant ztělesňuje DNA Audi Sport a na autě chtějí prezentovat nový designérský styl pro svoje nejrychlejší modely. Z karoserie původní A6 jsou stejné jen přední dveře, střecha a víko kufru, jinak jsou všechny díly nové. RS je o 80 milimetrů širší než běžná A6, rozchod kol však zůstává identický.
Nová přední maska je nápadně podobná ryze sportovnímu modelu R8 a tenčí přední LED světla pochází z modelu A7. Všimněte si masivních bočních prahů, odvážně řešeného difuzoru a dvojitých koncovek výfuku. Nevím jak vám, ale mně se to líbí, a to že moc. Usmívám se pak, když Audi zmiňuje, že zavazadlový prostor je identický jako v modelu A6 a zadní sedadla jsou dělená v poměru 40/20/40, přičemž po sklopení máte k dispozici prostor s objemem 1 680 litrů. Člověk by si hned otevřel expresní stěhovací společnost.
A interiér? Sportovní sedačky v kombinaci kůží Nappa a Alcantara vypadají skvěle, ještě hezčí jsou příplatková prošívaná sedadla RS čalouněná kůží Valcona. Když jsem si prošel celou tiskovou zprávu, mohu vám říct jen jedno – na konfiguraci interiéru si rezervujte dostatek času.
Srdcem auta je osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který je řemenem spojený s generátorem pracujícím v soustavě 48 V, takže se bavíme o tzv. mild-hybrid systému. Při zpomalování se energie rekuperuje a ukládá do samostatného lithium-iontového akumulátoru. Pokud řidič uvolní pedál plynu od 55 do 160 km/h, vybere si řídicí jednotka jednu ze dvou možností a v závislosti na jízdní situaci a nastavení auta buď pošle energii rovnou na kola pro rychlejší akceleraci, nebo dovolí autu jet až 40 sekund setrvačností s vypnutým motorem.
Samozřejmostí je pohon všech kol, tentokrát v poměru 40 : 60 mezi přední a zadní nápravou. Převodovka je osmistupňová a auto má systém vektorování točivého momentu pro lepší průjezdy zatáček. Mohu vám jen vřele doporučit příplatkový sportovní diferenciál, který dělá z jízdy v ostatních modelech RS ještě úplně jinou hru.
A další věc, kterou byste měli vědět – RS6 Avant má dva sportovní jízdní režimy, mezi nimiž si můžete vybírat tlačítkem na volantu. Jednoduché, funkční a efektivní.
RS6 jezdí standardně na adaptivním vzduchovém podvozku a 21palcových kolech, za příplatek jsou R22. RS6 má světlou výšku nižší o 20 mm než A6 a v rychlostech nad 120 km/h se ještě o další centimetr sníží. Alternativou je pak sportovní podvozek RS plus, jenž je vybaven ocelovými pružinami a třístupňově nastavitelnými tlumiči, které jsou diagonálně vzájemně propojeny. Při rychlém průjezdu zatáčkou ovlivňují ventily průtok oleje v tlumiči vnějšího předního kola, a to tak, že minimalizují nežádoucí náklon karoserie v příčném i podélném směru. Tohle bude velmi zajímavé srovnání…
O zastavení se starají konvenční ocelové brzdy, za příplatek bude samozřejmě keramika. Fakt, že bude odolnější vůči vysokému zatížení, je bez debat, mě však zaujalo ještě jiné číslo – keramika je celkem o 34 kg lehčí než standardní brzdová soustava.
V ČR a dalších evropských zemích bude nový model Audi RS 6 Avant uveden do prodeje na konci roku 2019 a předpokládá se, že cena se o pár tisíc zvedne oproti té, co byla u stávající generace RS6, která se prodávala za 2,9 milionu korun. No dobře, s těmi chalupáři to asi nebude tak úplně horké…