Hlavní obsah

Audi RS3 – Supersport pro každý den s porcí hravosti navíc

Foto: Audi

Kompaktní rychlík od Audi přichází ve zcela nové generaci. Oproti obvyklému receptu nepřidává koně navíc, ale sází spíš na zábavu a hravost. Jestli tento rafinovaný přístup funguje, jsme vyrazili zjistit na točité horské silničky nad řeckými Aténami a na závodní okruh Megara.

Článek

Výkonu není nikdy dost, říká se. Ale není to pravda. Jakmile se jednou svezete s něčím opravdu rychlým po obyčejné okresce, skvěle se bavíte až do momentu, co mrknete na tachometr – letět dvě stě na úzké silnici mezi stromy nedělá radost ani rally profíkům. Jedna chyba a… game over.

Inženýři od Audi souhlasí, a proto se rozhodli výkonovou válku s AMG (brutální A45 nabízí až 421 koní) víc nešponovat a nechat výkon RS3 na úrovni naprosto dostatečných 400 koní. Vždyť stovka za 3,8 sekundy a maximálka 290 km/h jsou působivá čísla z říše supersportů. Proto akorát poladili průběh točivého momentu, abyste měli maximální zátah k dispozici v širším spektru. A především zapracovali na tom, jak se přenáší na silnici.

Foto: Audi

Červená Tango, žlutá Python nebo zelená Kyalami, to je jen malá část nabídky barev laků – jak moc chcete být nepřehlédnutelní?

1-2-4-5-3

Přeplňovaný pětiválec je u rychlých Audi kultovním motorem už od dob prvního Quattra. Nová RS3 přebírá motor z minulé generace pouze s drobnějšími změnami. Výkon zůstal stejný, ale točivý moment poskočil o 20 Nm dostupných o 250 otáček níž. Novinka má tak silnější zátah než předchůdce, především ve středních otáčkách. Motor je vždy spojený se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou a roztáčí všechna čtyři kola. A ta pětice čísel 1-2-4-5-3? To je pořadí zapalování válců, prototypy RS3 ho měly dokonce na kamufláži. Cool!

Foto: Audi

Přeplňovaný pětiválec je poznávacím znakem RS3. Jeho brumlavé burácení pod plným plynem je naprosto jedinečné!

RS3 má o 25 mm blíž k silnici než obyčejná A3 a o 10 mm než rychlík S3. Také má širší pneumatiky (neobvykle 265/30 R19 vpředu a 245/35 R19 vzadu), rozšířený rozchod a upravenou geometrii, specifické pružiny a tlumiče, za příplatek ji můžete mít s adaptivním podvozkem, který se přizpůsobí povrchu silnice i zvolenému jízdnímu režimu. O zpomalení se starají výkonné šestipístové brzdy, které mohou být na přání karbon-keramické, takže vám nezvadnou ani při okruhovém nasazení. Tam si také nejvíc užijete volitelné semi-slicky Pirelli P Zero Trofeo R, které vám poprvé dodají nazuté už z fabriky.

Foto: Audi

RS3 poznáte podle černé masky a výrazných prolisů v předním nárazníku, nové jsou i výdechy horkého vzduchu za předními koly

Tím největším trikem nové RS3 je však věcička zvaná RS Torque Splitter (čili RS rozdělovač točivého momentu). Zatímco minulá generace měla pohon všech kol tvořený jednou mezinápravovou spojkou, tady jsou hned dvě – mezi zadními koly (podobný systém představil Ford Focus RS a má ho například i nový Golf R). Díky RS Torque Splitteru dokáže RS3 rozdělovat točivý moment nejen mezi nápravami, ale dokonce i mezi jednotlivými zadními koly podle aktuální potřeby.

Foto: Audi

Zezadu bude většina lidí RS3 vídat nejčastěji, ale její dvě macaté koncovky výfuku vám s burácením z výhledu zase rychle zmizí

Takže jak to vlastně funguje?

Dvojice elektronicky spínaných vícelamelových spojek reguluje přísun točivého momentu na zadní kola – může na ně směřovat až 50 % točivého momentu a spojky dokážou přenést všechen tento točivý moment na jediné kolo. Přenesení točivého momentu na vnitřní zadní kolo pomáhá auto stabilizovat (třeba na mokru), přenesení na vnější zadní kolo pomůže autu lépe se stáčet do zatáčky a přenést na asfalt víc točivého momentu pro lepší akceleraci na rovinku. Systém se vždy přizpůsobuje aktuální situaci a využívá k tomu data od podvozku, řízení, ESP, akcelerometru a další veličiny (což je jejich zásadní výhoda proti běžným mechanickým diferenciálům).

Foto: Audi

Dvojice spojek dokáže příznivě ovlivňovat jízdní vlastnosti

Zní to složitě? Netrapte se tím – vy potřebujete vědět jen to, že tahle černá inženýrská magie velmi účinně bojuje proti nedotáčivosti a přináší spoustu hravosti a zábavy. Vletíte do vinglu, zatočíte a přední kola jsou zakousnutá do stopy, u apexu jdete do plynu a zadní kola vám pomáhají dotočit oblouk. V jízdním režimu RS Performance je výsledkem efektivní přístup pro dokonale čistou stopu a nejrychlejší čas na kolo, režim Dynamic je zaměřený na zábavu na silnici a dočkáte se i trochy přesně odměřené přetáčivosti.

Foto: Audi

Na silnici si s RS3 užijete spoustu zábavy, na okruhu z ní můžete vymáčknout všechnu dostupnou rychlost

A pak je tu speciální režim RS Torque Rear, který je tu čistě kvůli smykům. Elektronika pošle většinu výkonu na zadní kola (v případě potřeby rovnou na vnější zadní kolo), a auto se tak ochotně vrhá do smyku i na suchém asfaltu. Můžete se s ním točit dokola, kroužit osmičky nebo kroužit bokem po trati, dokud nespálíte pneumatiky. Ale pozor, RS3 nedriftuje sama od sebe, pořád to chce dost šikovnosti a rychlé ruce. A taky nějaký ten řidičský talent. „Prostě jen zatočíte a přidáte plyn,“ popisoval s úsměvem Frank Stippler, velezkušený závodní a testovací jezdec Audi. Jooo, kdyby to měl každý tak lehké…

Foto: Audi

Čtyřkolka, co jezdí bokem i na suchu? RS3 to zvládne… co vy?

Sportback, nebo sedan?

Audi nabízí svou RS3 ve dvou karosářských variantách – praktickém pětidveřovém hatchbacku a elegantnějším čtyřdveřovém sedanu. Dynamicky mezi nimi není rozdíl, a podle velikosti kufru si asi taky nebudete vybírat, tak jen vězte, že Sportback pořídíte za 1 552 900 Kč, za sedan musíte přihodit dalších 74 tisíc. Volba je jen na vás.

Foto: Audi

Hatchback, nebo sedan? S oběma si můžete hezky pohrát…

Frank Stippler má ale naděleno od pánaboha a byl to právě on, kdo před pár měsíci pokořil s RS3 rekord na Nürburgringu pro kompaktní auta s časem 7 minut a 35 sekund (resp. 7:40 na delším měřeném úseku). Zpráskal tak pravověrný okruhový speciál Renaultu bez zadních sedadel, se spoustou karbonu a dalších speciálních úprav.

Foto: Audi

Frank Stippler zná Nordschleife i poslepu, takže zajet rekord s Audi RS3 pro něj nebylo nic obtížného

Jenže v RS3 sedíte v pohodlných kožených anatomických sedačkách s vyhříváním, najdete tu ty nejmodernější digitální a konektivní vychytávky a všechen potřebný komfort (adaptivní podvozek, automatická převodovka, řada jízdních asistentů…), abyste s ní mohli jezdit denně do práce nebo na supersonické dálniční přelety napříč kontinentem.

Nové Audi RS3 tak přináší rychlost bez kompromisů – to vlastně není žádná novinka, tohle dělaly i předchozí dvě generace. Ta třetí k tomu však přidává velkou porci přidané ovladatelnosti a hravosti v zatáčkách díky chytrému sytému pohonu zadních kol, který tlumí nedotáčivost a přidává naopak nějaké to veselé pohazování zadkem. S RS3 si tak užijete na točitých silničkách spoustu zábavy. A ta je důležitější než rychlost. I když i tou vás RS3 dokáže pořádně vyděsit…

Načítám