Článek
Audi Q8 měří skoro pět metrů na délku a dva metry na šířku a váží něco přes dvě tuny. To nejsou zrovna dobré předpoklady pro vytvoření superrychlého auta. Jenže inženýři mají dnes na své straně černou magii moderních technologií a díky ní dokážou nemožné – třeba přinutit rychlou verzi RS Q8, aby na Nürburgringu, nejnáročnějším závodním okruhu světa, zajela vynikající čas 7:42,253 min. To je nejen o 7 sekund rychleji než loňský rekordman (Mercedes GLC 63 AMG), ale dokonce tím trumfnuli také supersportovní legendy, jako je Bugatti EB110, Pagani Zonda S, Lamborghini Gallardo Superleggera nebo Ferrari 599 GTB!
Může za to (kromě závodnického esa Franka Stipplera za volantem) hlavně mocná síla twin-turbo 4,0 V8 z nedávno představené RS6 Avant – ten produkuje brutálních 600 koní a 800 Nm, které se přenášejí na všechna čtyři kola obutá do pneumatik Pirelli P Zero 295/35 R23. Pohonu všech kol sekunduje zadní diferenciál vektorující točivý moment mezi jednotlivými koly, jenž slibuje i nějaké ty smyky a natáčení zadní nápravy, které přidá na agilitě v pomalých zatáčkách a stabilitě v těch rychlých.
Další důležitou součástí superrychlé skládačky je podvozek s aktivními stabilizátory připojenými ke 48V elektrickému vedení, které zajišťuje bleskové reakce na změny povrchu a jízdní situaci – na rovinkách tak bude poslušně polykat hrboly bez nepohodlného poskakování, v zatáčkách zase zatne svaly a pevně se chytí stopy. Za příplatek může být RS Q8 vybavená karbon-keramickými brzdami, které budou pomáhat krotit hmotu auta v nájezdu do zatáčky.
Jestli vám to zní povědomě jako technický popis Lamborghini Urus, máte naprostou pravdu – ta dvě auta jsou si velmi blízká. Ale Lamborghini by podle všech předpokladů mělo být rychlejší, už jen proto, že má o 50 koní víc a mohlo by vážit zhruba o metrák méně. Jenže na Ring si zatím netrouflo, kdežto Audi ano, proto má korunu krále rychlosti na hlavě RS Q8. Jak dlouho mu tam ale vydrží, to se teprve uvidí.
Na další šťavnaté detaily o RS Q8 si musíme počkat až do oficiálního představení v druhé půlce listopadu na autosalonu v Los Angeles. Na prosinec pak máme domluvené svezení na prohřátém asfaltu ostrova Tenerife, takže se můžete těšit i na první, velmi rychlé dojmy!