Článek
Opravdu některá auta potřebují více výkonu? Pokud naše stránky sledujete pravidelně, jistě si pamatujete, že už jsme si tuto otázku nejednou položili. Pravda, bezpečné předjíždění je jedna věc, ale co staré dobré pořekadlo „všeho moc škodí“? Většina majitelů tuningových firem o něm evidentně nikdy neslyšela – a tento výtvor od Wheelsandmore je velmi podobný případ…
Německý úpravce totiž za poměrně mastných 41 993 eur (1,1 milionu Kč) může motor vaší RS Q8 vyladit na prakticky stejný výkon, jako měl legendární hypersport Bugatti Veyron . Nezapomeňme však, že daná částka se týká pouze samotné úpravy, a je tak k ní tedy třeba započítat ještě cenu samotného auta. Na druhou stranu, v porovnání s Veyronem se to zdá být vlastně výhodná koupě…
Ceny Bugatti Veyron se v současnosti pohybují někde mezi 30 a 40 miliony korun, navíc Veyron k magické tisícovce koní ve své době potřeboval 8,0l šestnáctiválec a čtyři turbodmychadla – tedy shodou okolností přesně dvakrát takový motor, jaký pohání super-SUV od Audi. Pokrok prostě nezastavíš…
Úpravce z města Baesweiler však naštěstí pro ty rozumnější z nás nabízí úpravu RS Q8 celkem v pěti výkonových (a cenových) variantách. Vrcholnou „Stage 5“ už znáte. Těsně pod ní se potom nachází opravdu jen o trochu mírnější varianta Stage 4 za 33 529 eur (892 tisíc korun), která disponuje výkonem 950 koní, točivý moment je potom shodných 1 250 Nm.
Zní to zvláštně, ale příslovečnou „zlatou střední cestu“ zastává Stage 3 o výkonu velice průměrných 775 koní a 1 060 Nm točivého momentu. A to za pouhých 12 521 eur (333 tisíc korun) – no nekup to!
Pro ty, kteří stojí nohama pevně na zemi, tu potom je Stage 2 o výkonu 715 koní a 930 Nm za 7 688 eur (204 tisíc korun), případně počáteční Stage 1 o výkonu rovných 700 koní, za kterou si kluci němečtí účtují 2 100 eur, tedy za (v porovnání s výše uvedenými částkami) lidových 56 tisíc korun.
Jak už tu jednou zaznělo, je neuvěřitelné, jak doba pokročila – když zhruba před 15 lety Ferdinand Piëch prohlásil, že Bugatti Veyron bude produkovat kulatých 1 000 koní, všichni si mysleli, že se zbláznil. Když se to však podařilo, celému světu vyrazil dech, a tento hypersport tak nasadil zcela novou laťku v oblasti toho, co jsme dosud považovali za silné auto. A dnes je možné dosáhnout stejné síly s motorem o polovičním počtu válců, s polovičním objemem, a s polovičním počtem turbodmychadel.
Jen pro rekapitulaci, 4,0l V8 twin-turbo v sériovém RS Q8 dává výkon rovných 600 koní. Ty pak putují přes osmistupňovou automatickou převodovku a pohon quattro na všechna čtyři kola, ovšem větší část většinou putuje na zadní nápravu. Díky tomu je sériová RS Q8 schopna se rozburácet na stovku za 3,7 vteřiny a odpor vzduchu jí přistřihne křídla až v rychlosti 305 km/h. Vůz samotný vyjde minimálně na nezanedbatelných 3,4 milionu Kč.
Jakými výkonnostními parametry ale tento mastodont bude disponovat ve vrcholné úpravě od Wheelsandmore, si však můžeme jen domýšlet. Jedovatý zelený lak je však volitelná „výbava“ stejně jako obří 24palcová kola od prémiové firmy Vredestein, která obouvají slupky 295/30 vpředu a 355/25 vzadu. Ale když nic jiného, aspoň budete dobří přátelé s majiteli pneuservisů…A čerpacích stanic.