Článek
Když jsem před časem jezdil s rychlým Audi SQ8, vážně se mi moc líbilo – bylo pohodlné na dlouhých cestách, ale také rychlé a obratné v zatáčkách. Ale něco tomu chybělo, víc charakteru a divokosti, kterou mu dieselový osmiválec, i přes své ohromující parametry, prostě nemohl dát. A jak jsem prorokoval, RS Q8 to zcela mění…
Jeho temným srdcem je dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec, který se může pochlubit nejen děsivými parametry 600 koní a 800 Nm, ale hlavně zvukovým doprovodem, ze kterého se vám budou ježit chlupy na předloktí – tenhle osmiválec umí pod plynem burácet tak hrozivě a při podřazování prskat a práskat tak zlostně, že připomíná útočící stíhačku. Dospělí se budou vylekaně rozhlížet, až proletíte kolem, a děti se poběží rovnou schovat do bezpečí postýlky.
A možná i vy budete mít na plný plyn knedlík až v krku – RS Q8 totiž nejen rychle zní, ono i pořádně rychlé je. Ostatně jeho rekord na Ringu s hodnotou 7:42 min, kterým překonává i některé zasloužilé supersporty, to jen dokazuje. Na stovku vystřelí za pouhých 3,8 sekundy (stejně rychle jako Ferrari 430!) a na dvoustovku za 13,7 sekundy, ve 250 km/h ho pak v rozletu zastaví elektronický omezovač. Za příplatek vám jej ale v Audi rádi posunou na 305 km/h. A ani to není skutečná maximální rychlost tohohle monstra…
Jestli vás neohromila čísla zrychlení v přímce, tak schopnosti tohoto mastodonta v zatáčkách to zaručeně dokážou. Jeho arzenál zbraní pro boj proti neúprosným zákonům fyziky je totiž impozantní – adaptivní vzduchový podvozek, který umí měnit světlou výšku v rozsahu -40 (pro vysokou rychlost) až + 50 mm (kdybyste na okruhu náhodou vjeli do kačírku), vybavený aktivními stabilizátory (pro kontrolu náklonů) s 48V systémem zaručujícím bleskové reakce, efektivní pohon všech kol s aktivním diferenciálem mezi zadními koly vektorující točivý moment, systém řízení zadních kol pro větší obratnost v pomalých zatáčkách a větší stabilitu ve vysokých rychlostech, desetipístkové brzdy s karbon-keramickými kotouči (na přání) o průměru 440 a 370 mm (vpředu a vzadu) a 23palcová kola s pneumatikami Pirelli P Zero 295/35 R23. Kdepak, RS Q8 se zatáček vážně nebojí.
Ale nečekejte, že jimi ladně protančí, přece jen tenhle pět metrů dlouhý a dva metry široký obr váží 2,3 tuny. Spíš je sežere, rozdupe, naprosto zničí. A stejně nekompromisní přístup bude mít k pomalejší konkurenci na silnicích – rychlé hatchbacky bude odhánět jako otravné mouchy, na sporťácích si s chutí smlsne a supersporty bude nahánět jako lovnou zvěř, která stejně nemá šanci uniknout. Šílené na SUV, co říkáte?
Jasně, určitě se najdou lidé, kterým takhle divoké rychlosti a brutální přístup nebudou stačit – pro ně je tu ještě nekompromisněji laděné (ale technicky velmi blízce spřízněné) Lamborghini Urus. Ale pokud za něj nepotřebujete vypláznout nějakých šest milionů, na Audi byste takové dva „míče“ mohli ušetřit, a přitom nepřijít o nic podstatného (podobně jako ve vztahu supersportovních bratranců Huracán Evo a R8 V10). Dokonce ani o výraznou barvu, se kterou vás nikdo v širokém okolí nepřehlédne. Ale nečekejte, že se zdrží, aby si vás prohlédli – stejně jako v případě jiných predátorů budou prchat tak daleko, jak jen to půjde. RS Q8 je prostě MONSTRUM!