Článek
Je podzimní ráno, na asfaltu se v mírném větru převaluje barevné listí a krajinou se rozléhá charakteristický řev pětiválce. V nejmenším sportovním crossoveru z dílen Audi Sport zrovna vzpomínám na Waltera Röhrla s legendárním Audi quattro a zdá se mi až neuvěřitelné, že o takovém spojení současnosti se zlatou érou motorsportu přemýšlím v dalším crossoveru snažícím se spojit sportovní auta s moderními trendy.
Elektromobily s autonomním řízením jsou slibovanou budoucností a nám řidičským nadšencům zbývá jen pár let na to, abychom si užili to, co na výkonných benzinových autech máme nejraději – jejich charakter, který normální lidé tolik nevidí. I v dnešním automobilovém světě, směřujícím k výhradně elektrickým pohonům, totiž stále existují zdánlivě obyčejná auta, která skrývají silný temperament a odhalí jej jen nadšencům toužícím po poznání.
A tím se dostáváme k nejnovějšímu Audi RS Q3 Sportback – základnímu ostrému SUV-kupé z Ingolstadtu. To jsem si vyzvedával na týdenní testování jen s minimem očekávání, protože většina koncernových sportovně laděných aut jezdí přibližně stejně a jedinou odlišností je, jak rychle. Jenže RS Q3 je docela jiná. I když působí jako další z obyčejných rychlých crossoverů, ve skutečnosti skrývá návykové „já“ s opravdovou řidičskou radostí a zábavou za volantem.
Audi RS Q3 Sportback je moderní sportovní crossover tělem i duší a jedním z největších překvapení je, jakým způsobem doslova strhává pozornost okolí. Zájem o kompletně černou RS Q3 s dynamičtější siluetou je až enormní – ani nepotřebujete příplatkovou zářivou zelenou Kyalami, abyste byli středem pozornosti. Kamkoliv s vozem přijedete, kdekoliv zastavíte, okamžitě si všimnete zvědavých pohledů, a to především mezi mladými.
Tajemná Q3 s emblémy RS divize Audi Sport jasně ukazuje svou neurvalou náturu, ale zároveň umí splynout s okolím, alespoň tedy v testované specifikaci. Kombinace černého odstínu Mythos s černými mřížkami a znaky pohlcuje nejostřejší linie, přidává RS Q3 na eleganci a potvrzuje, že dokonalost celku je v malých detailech. I proto vypadá nejmenší sportovní crossover od Audi dražší, než je, a to i přes to, že nejlevnější také není.
O sportovní charakter není nouze ani uvnitř, protože kontrastní interiér Audi RS Q3 Sportback spojuje černou kůži s červeným semišem, červeným voštinovým prošíváním a „karbonově vypadajícím“ hliníkovým dekorem na palubní desce. A kdyby vám to stále bylo málo, v rukou máte volant s alcantarovým čalouněním a hliníkovými pádly řazení, šlapete na sportovní pedály a motor probouzíte k životu černým startovacím tlačítkem s červeným lemováním.
Zapomeňte však na to, že by tohle všechno bylo standardem všech RS Q3 – skvělá sportovní sedadla vyjdou na čtyřiačtyřicet tisíc Kč, dalších 30 600 korun zaplatíte za jejich elektrické nastavení a vyhřívání a na seznam příplatkové výbavy patří i onen krásný sportovní volant s alcantarou. Ten spolu s alcantarovým a koženým čalouněním voliče převodovky a bezpečnostními pásy s červenou linkou stojí přes dvaatřicet tisíc.
S rozsáhlou příplatkovou výbavou umí cena Audi RS Q3 Sportback snadno přesáhnout hranici dvou milionů korun, ale brutální výkon pod kapotou je naštěstí standardem. Nejsilnějším lákadlem nejvýkonnější Q3 je totiž legendární benzinový pětiválec s turbodmychadlem, jímž se Audi proslavilo už při slavných časech závodění v rally skupiny B. Sice se objevil už v minulé generaci, jenže v nejnovější verzi prošel výraznou proměnou.
Z původních 340 koní (250 kW) a 450 Nm je při stejném zdvihovém objemu 2 480 cm3 nově rovných 400 koní (294 kW) v rozsahu 5 850 až 7 000 ot./min a 480 Nm o 1 950 ot./min. Inženýři Audi se ale nevěnovali jen zvyšování výkonu a zapracovali na konstrukci a odlehčení motoru – pětiválec je mezigeneračně lehčí o 26 kilogramů, přičemž zhruba dvě třetiny odlehčení zajistilo použití hliníku na klikové skříni a další kilogram ušetřila dutá kliková hřídel.
Kompaktní řadový pětiválec se specifickým pořadím zapalování 1-2-4-5-3 startuje s vyštěknutím a usazuje se v o trochu hrubějším volnoběhu, než jaký známe z klasických řadových čtyřválců nebo šestiválců. Čtyři stovky zdivočelých koní však při normálním jezdění nepředstavují nebezpečnou hrozbu ani pro méně zkušené řidiče, protože zabírají větší silou až při razantním přidání plynu.
Šlápněte na pedál naplno, nechte sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG vybrat nejlepší kvalt a užijte si výbušný příval točivého momentu. Dynamika RS Q3 je naprosto strhující – umí vystřelit z nuly na stovku za 4,5 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 250 km/h, za příplatek až 280 km/h. Zrychlování navíc doprovází návykový hluboký řev pětiválce, vycházející z velkých koncovek příplatkového výfuku, který v interiéru zesiluje i syntetický zvuk.
„Eco friendly“ pětiválec se sice občas projevuje delší prodlevou, ale to RS Q3 odpustíte poté, co s ní vyrazíte na své oblíbené okresky. Přepněte převodovku do manuálního režimu, vyberte si jeden ze dvou individuálních režimů „RS“ a všimněte si, jak se z praktického crossoveru stává auto, kterému není cizí ani sportovní jízda na klikatých okreskách. Ve sportovním nastavení uřvané srdce reaguje okamžitě.
Audi RS Q3 Sportback projíždí jednu zatáčku za druhou s jistotou a stabilitou, nechává se řídit s velkou přesností a při rychlých výjezdech ze zatáček má ohromnou trakci, to díky pečlivě naladěnému pohonu všech kol. Pohon quattro navíc umí přenést až 85 procent točivého momentu na zadní nápravu a pomáhá RS Q3 stáčet se do zatáčky, ale nijak se nesnaží o efektivní driftování. Na suchém povrchu vždy vyjíždí ze zatáček neutrálně a čistě.
Spolehnout se můžete i na masivní brzdy – za 20- nebo 21palcovými koly jsou standardní ocelové 375milimetrové vrtané kotouče se šestipístovými třmeny vpředu a 310milimetrové kotouče vzadu. Destičky se zakusují do kotoučů velkou silou, ale kdyby vám ani to nestačilo, pro nejnáročnější zákazníky si Audi připravilo příplatkové výkonnější karbon-keramické brzdy s kotouči o rozměrech 380 milimetrů vpředu a 310 milimetrů vzadu.
Ani s příplatkovými „jednadvacítkami“ nelze o Audi RS Q3 říkat, že je nepohodlným autem, zbytečným pro každodenní jezdění. Ve skutečnosti je v komfortním režimu adaptivního podvozku překvapivě pohodlné a nijak se nesnaží z vás vytřást duši. S odfiltrováním nerovností pak nemá sebemenší problém ani v nejsportovnějším a zároveň nejtvrdším jízdním režimu. Ve sportovním tempu o nerovnostech víte, ale nejsou nepříjemné.
Až se pomalu dostáváme k tomu, jestli má Audi RS Q3 Sportback vůbec nějaká negativa. Vypadá luxusnější, než je, umí být bohatě vybavené, je rychlé, řevem pětiválce se zarývá pod kůži a zvládá sportovní jízdu na okreskách i každodenní provoz ve městě. Ale nevýhody má – umí být dost hladové. Audi uvádí, že se s kombinovanou spotřebou benzinu vejdete do 9 l/100 km, ale reálná spotřeba se v kombinovaném režimu pohybuje spíše v rozmezí od 10 do 12 litrů na 100 kilometrů, v závislosti na tom, jak si užíváte síly motoru a řevu pětiválce.
V závěrečném shrnutí je Audi RS Q3 Sportback příjemné překvapení, protože mi ukázalo, že ne všechna sportovně laděná auta koncernu Volkswagen jsou stejná. Vlastně si tak říkám, že jsem v posledních měsících neřídil zábavnější koncernové auto, přičemž si mě takhle nezískal ani nejnovější Volkswagen Golf R. A hlavním důvodem je ten pětiválec, protože je prostě fenomenální.
Základní cena Audi RS Q3 na českém trhu začíná od 1 778 900 Kč a za stylovější Audi RS Q3 Sportback zaplatíte od 1 832 900 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový pětiválec, zážehový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 2 480 cm3 |
Výkon | 294 kW (400 k) při 5 850-7 000 ot./min. |
Točivý moment | 480 Nm při 1 950-5 850 ot./min |
Převodovka | dvouspojková automatická, 7 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 775 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,5 s |
Maximální rychlost | 250/280 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Kola a pneumatiky | 255/35 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 507/2 024/1 557 mm |
Rozvor | 2 680 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 530 l |