Článek
Počítejte se mnou: Jednadvacet, dvaadvacet, třicadvacet… a Audi RS e-tron GT už jede stovkou. Přesně to umí za 3,3 sekundy, ale jakkoliv podezřele nízké to číslo na papíře vypadá, realita je daleko víc vzrušující. Na povel plynu se všechna čtyři kola zakousnou do asfaltu, auto vyrazí vpřed jako vystřelené z praku a vy budete mít pocit, že do vás právě narazil rozjetý vlak: praštíte hlavou do opěrky sedadla, vnitřnosti se vám přesunou vzad a oči se vám rozšíří náhlým šokem.
Nekonečná divoká akcelerace vám nedovolí vydechnout jako u spalovacího motoru, kde jednotlivá přeřazení aspoň trochu povolí kleště působících sil. RS e-tron GT letí jako vystřelený na gumě a zrychlování polevuje až vysoko, vysoko nad dálničním limitem. Je to velmi fyzické, možná až brutální, ale naprosto fascinující. Musíte to zažít!
Pod kapotou
Základem Audi RS e-tron GT je čistě elektrická platforma (shodná s Porsche Taycan) s výkonnou 800V architekturou, velkým bateriovým balíkem uprostřed v podlaze a dvěma elektromotory, po jednom na každé nápravě (díky tomu má ideální rozložení váhy 50:50). Ten přední má výkon 238 koní, zadní dokonce 456 koní, dohromady pak produkují 598 koní (při overboostu v režimu launch control dokonce až 646 k po dobu 2,5 sekundy) a 830 Nm. Technickou zajímavostí je dvourychlostní převodovka na zadní nápravě – to kvůli vyššímu točivému momentu při akceleraci a nižší spotřebě při vysoké rychlosti.
V disciplíně „rychle-rovně“ exceluje spousta elektromobilů, jenže jen málokterý se dokáže přiblížit stylu, jakým RS e-tron GT zvládá řezat zatáčky. Dlouhý rozvor a kola v rozích spolu s nízkým těžištěm a hmotou baterií v podlaze dávají e-tronu GT obrovskou stabilitu, ostré řízení spolu s aktivním natáčením zadní nápravy se zase postará o neuvěřitelnou obratnost – auto je přisáté k asfaltu, lehký čumák se vrhá a apexu a kola jsou zaskousnutá do stopy, auto hbitě proklouzne vinglem a na výjezdu…
PRÁSK! – a jste pryč. Tedy, ono žádné akustické hromobití nepřijde (auto generuje syntetický zvuk, který vám dá aspoň trochu představu o skutečné rychlosti, což se hodí hlavně při odhadu brzdných bodů), ale mělo by, protože urgence, s jakou RS e-tron GT vystřelí ze zatáčky, by neměla být ponechána bez ozvěny. Ideálně sonický třesk jako u stíhaček. Vážně je to nesrovnatelné s konvenčním spalovacím motorem: Nečekáte na správné otáčky ani na přeřazení převodovky, prostě stačí jemný pohyb pedálem plynu, a auto BLESKOVĚ reaguje a DYCHTIVĚ zrychluje – píšu to záměrně velkými písmeny, abyste si z textu udělali aspoň trochu obrázek o té těžko představitelné jízdě jako na horské dráze.
Tohle totiž za volantem jiného auta nezažijete (tedy kromě Porsche Taycan, ze kterého e-tron GT vychází) – nic vás nepřipraví na to, jak vás akcelerace vytáhne ze zatáčky a katapultuje na další rovinku, jak drtivě brzdí do zatáčky (na přání můžete mít dokonce karbon-keramické brzdy), jak ve vinglu drží stopu a na výjezdu zase vystřelí tou nekonečnou a nevadnoucí akcelerací. Nenapadá mě moc rychlejších aut v reálném světě. Síly přetížení na vás útočí ze všech stran s takovou razancí, že se spolujezdci obrátí žaludek na ruby už po pár zatáčkách a možná i vám začne být po pár kilometrech trochu těžko a budete muset zpomalit.
RS e-tron GT nebo Taycan?
Obě dvě auta mají stejnou techniku, hodně podobné specifikace a blízké cenovky, což si samozřejmě říká o srovnání. Zahraniční kolegové se shodují, že Taycan je sice rychlejší a ostřejší, ale zároveň ne o tolik, aby to stálo za těch pár set tisíc navíc. Audi je zvenku výrazně hezčí, Porsche zase kontruje sofistikovanějším interiérem. Ve finále tak rozhodne, kterou značku máte raději… každopádně ani v jednom případě neuděláte chybu.
Pak ale RS e-tron GT ukáže svou druhou tvář. Víte, taktně o tom moc nemluvíme, ale sportovní auta nejsou právě přátelská – jsou nepohodlná a hlučná, za volantem umí být pěkně únavná. Jenže e-tron GT je úplně jiný. Jezdí na vzduchových tlumičích, takže umí být i plavný na mizerném asfaltu a komfortní na dlouhých štrekách, jeho pohon je naprosto tichý a všechny zvuky z okolí jsou skvěle utlumeny, řídí se ještě snáz než jakékoliv jiné Audi a naprosto ničím vás neobtěžuje.
Dokonce ani nabíjením. Vždyť s plnou baterií ujedete klidně přes 400 km (samozřejmě ne, když na plyn hodíte cihlu) a u výkonné rychlonabíječky strávíte jen půlhodinku (tedy pokud najdete takovou, která dovoluje výkon až 270 kW), takže si sotva stihnete vypít v klidu kafe, vyřídit pár telefonátů a projít novinky na sociálních sítích.
Audi RS e-tron GT je sportovní auto nové generace. Na jedné straně se tváří jako naprosto komfortní cestovní kočár našlapaný moderní výbavou, který vás na dlouhých cestách konejší pohodlím a luxusem, ale zároveň umí být také brutálně rychlou a efektivní zbraní na ztrestání točitých silnic, když máte zrovna chuť na trochu adrenalinu. Posune vám laťku vnímání rychlosti a agility sportovních aut a jasně demonstruje, že s elektřinou nebude nuda. Budoucnost bude pořádně rychlá a vzrušující!
Audi si řekne za vrcholný RS e-tron GT o masivní 3 756 900 Kč, ale ve srovnání s Porsche Taycan a další podobně rychlou konkurencí je to pořád výhodná koupě. Pokud však nutně nepotřebujete to nejlepší v nabídce, základní e-tron GT quattro je o milion lacinější a nabídne vám hodně podobné zážitky.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor s permanentním magnetem |
Výkon | 598 koní (646 k při overboostu) |
Točivý moment | 830 Nm |
Převodovka | vpředu stálý redukční převod, vzadu dvourychlostní převodovka |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 422 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,3 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Dojezd | až 472 km |
Kapacita baterie | 93,4 kWh (využitelná 83,7 kWh) |
Nabíjení | AC až 22 kW, DC až 270 kW |
Kola a pneumatiky | vpředu 245/45 R20, vzadu 285/40 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 989/1 964/1 396 mm |
Rozvor | 2 900 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 366 l + 85 l pod přední kapotou |