Článek
Nevím jak vy, ale mě tenhle segment absolutně míjí. Říká se mu SUV kupé a jediné, co mě na těch autech fascinuje, je způsob, jakým jezdí navzdory svým rozměrům i váze. Nechápu jejich existenci, ale nevěřícně kroutím hlavou, jak rychle umí projet zatáčku. I Q8 se chlubí tím, že její filozofií je spojení toho nejlepšího ze světa sportovních kupé a komfortu velkých SUV. To sice dává stejný smysl jako mrazák a horkovzdušná trouba v jednom, ale na rozdíl od mrahotrou se bude Q8 prodávat jak čerstvé rohlíky. I navzdory tomu, že cena základní verze startuje na 1 945 900 Kč. Hm. A to jsem vám ještě neřekl, že abyste k autu dostali i volant a nějakou tu výbavu, musíte utratit dalších 350 tisíc, a to se budete držet ještě dost při zemi.
Ale to, že nejsem cílová skupina ještě neznamená, že by mě to auto nezajímalo. Naopak. Je to obrovský kus inženýrských dovedností a i těch pár kilometrů při první testovací jízdě stačilo k tomu, abych vám s čistým svědomím napsal, že Q8 jezdí opravdu velmi dobře. V zatáčkách nad Berounem je asfalt rozbitý a místy zasypaný šotolinou, ale podvozek si s tím poradil bez jediného zaváhání a ani v nejostřejším režimu nastavení nepůsobil prkenně. Paradoxně pak při jízdě na komfort byl tak houpavý, až by z toho jeden dostal mořskou nemoc. V obou případech ale byl interiér auta perfektně odhlučněný a zatímco zvenku bylo jasně slyšet, že pod kapotou je naftový šestiválec, tak uvnitř panoval naprostý klid.
Připomínám, že každá Q8 má pohon všech kol, automatickou převodovku a že základní verze podvozku má podvozek s vinutými pružinami a adaptivními tlumiči. Na přání je k dispozici vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči, a to buď s komfortním, nebo sportovním nastavením. Prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select lze nastavit čtyři režimy činnosti a měnit světlou výšku karoserie až o 90 milimetrů. V rozsáhlé příplatkové výbavě najdete i řiditelnou zadní nápravu, tímhle kouzelnickým trikem si nás získalo Porsche Cayenne.
Zatím jediným motorem v nabídce je třílitrový naftový šestiválec s výkonem 286 koní a točivým momentem 600 N.m. Převodovka je osmistupňová, mezinápravový diferenciál posílá na zadní kola 60 procent výkonu, ale umí to pochopitelně měnit v závislosti na podmínkách. Naftový motor je pak spřažený s elektrickým motorem, který funguje jako alternátor, startér, ale asistuje i při rozjezdech a pomalé jízdě ve městě, a to až do rychlosti 22 km/h. Všechno dohromady pak znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s a maximální rychlost 245 km/h.
Interiér je plně digitalizovaný a ovládání auta ze všeho nejvíc připomíná dotykový mobilní telefon. Audi s tím přišlo u své vlajkové lodi A8 a postupně se to bude šířit jako lavina. A i tady je příplatková nabídka mimořádně široká… Čtyři druhy sedadel, audiosystém Bang & Olufsen, asistenční systémy… Těch je doslova celá armáda - od adaptivního asistentu řízení přes asistent pro hospodárnou jízdu, asistent pro průjezd křižovatkou, asistent pro změnu jízdního pruhu, asistent pro upozornění na obrubník až po prostorový kamerový systém. Za všemi uvedenými funkcemi stojí centrální řídicí jednotka, až pět radarových senzorů, šest kamer, dvanáct ultrazvukových senzorů a jeden laserový skener. V nabídce chybí už jen lehké kulomety, vystřelovací sedadlo spolujezdce a vlastní stewardka.
Překvapilo mě, jak rozdílně působí při přímém srovnání modely Q7 a Q8, kdy je Q7 plnohodnotným SUV a Q8 je kratší, nižší a širší, ale taky ostře řezanější. A jede vážně dobře. Prodeje Audi v České republice tvoří víc jak z poloviny SUV a zákazníci se na Q8 nepochybně těší. Jsem zvědav, až si ji vyzkouším ve velkém testu!