Článek
Volant ve tvaru šestihranu? Zvláštní. Osobně jsem všemi deseti pro volant kulatý (odpustil bych mu jen nějaký ten biceps nebo mírné zploštění), protože se prostě nejlépe drží i při ručkování. Ale šestihran od Audi k němu tvarově nemá zase tak daleko (na rozdíl od těch zmenšených verzí v Peugeotech), takže i při přehmatávání vždy bezpečně chytíte věnec, navíc řízení k němu připojené disponuje rychlým převodem a kola mají výborný rejd, takže vám na většinu řidičských zásahů stačí pohyb předloktím a ručkovat nemusíte moc často. Zvláštní, ale kupodivu to funguje!
Nový volant s dotykovými ovládacími plochami místo klasických tlačítek je ukázkou toho, jak tvrdě se designéři Audi snažili odlišit Q4 e-tron od koncernových sourozenců. Není žádným tajemstvím, že Q4 e-tron má totožnou techniku jako Škoda Enyaq iV a VW ID.4 (což není žádná novinka, platí a platilo to i pro mnoho dalších modelů), i rozměry jsou tentokrát prakticky totožné, prostoru pro vlastní automobilovou osobnost tak mnoho nezbylo. Ale v Audi ho využili na maximum…
Základní stavební kámen MEB
Nová elektrická modulární platforma MEB dala život Enyaqu, ID.3 a ID.4 a také Q4 e-tron (a řadě dalších modelů, které se teprve chystají). Má klasickou skateboardovou koncepci (bateriový balík v podlaze, jeden či dva elektromotory), výkon se (zatím) pohybuje v rozmezí 170 až 299 koní a dojezd může být vyšší než 500 km, nabíjení je omezené 400V architekturou, nejvyšší výkon je tak 125 kW.
Ten největší rozdíl vidíte na první pohled – koncepce SUV je u všech tří modelů stejná a silueta podobná, Q4 e-tron je však díky výrazné masce Singleframe (zaslepené, tolik chlazení elektromobily nepotřebují) a světlům s LED podpisem jasně rozeznatelné Audi. Nejnovější vychytávkou designového oddělení Audi je možnost vybrat si ze čtyř předdefinovaných světelných podpisů příplatkových LED Matrix čelních světlometů, které si můžete podle nálady měnit v infotainmentu.
Kabina je pak také jasně rozpoznatelné Audi, vlastně by vám mohlo hodně připomínat současnou A3 – až na ten šestihranný volant (neděste se, pořád můžete mít i klasický kulatý). Před řidičem je klasický 10,25palcový virtuální kokpit (na rozdíl od miniaturních displejů u Enyaqu a ID.4) s velkou rozmanitostí zobrazení informací, na středovém panelu ho doplňuje 10palcový (brzy přijde do nabídky 12palcová verze – stejně velká jako u ID.4, ale stále o palec menší než u Enyaqu) infotainment v nejnovější generaci MIB3 (Audi má rozhraní s přehledem nejpřehlednější a nejpropracovanější) s širokou nabídkou online a mobilní konektivity.
Q4 e-tron, nebo Q4 e-tron Sportback?
Audi nabízí model Q4 hned ve dvou karosářských variantách – líbí se vám víc krabicovější Q4 e-tron, nebo sportovnější Q4 e-tron Sportback? Obě jsou překvapivě podobně praktické a prostorné, Sportback má dokonce o 15 litrů větší základní objem kufru (535 litrů) a díky lepší aerodynamice také o 8–9 km delší dojezd. Volba je tak čistě na vašem vkusu.
Největší rozdíl oproti jiným Audi však představuje vzdušnost interiéru. Q4 e-tron svou délkou přesně zapadá mezi Q3 a Q5, jenže rozvor má jen o chlup kratší než Q5, a díky chytrému využití prostoru nabízí pohodlí pro posádku skoro jako Q7. Vpředu se pohodlně rozvalíte a za vámi pořád zbyde dost prostoru i pro dlouhány, kufr má velmi solidních 520 l (535 l u Sportbacku). Dojmu prostornosti pomáhá i chytrá architektura – palubní deska je kompaktní, nízký středový tunel se stal útočištěm odkládacích poliček a schránek, velkou kapsu ve dveřích doplňuje vychytaný držák na lahve zpuštěný do madla dveří. Q4 e-tron tak potvrzuje, že největší uživatelskou výhodou elektromobilů je právě příjemnější životní prostor.
Ale jízdu si taky určitě zamilujete, je totiž naprosto tichá (žádné vrčení spalovacího motoru), úžasná hladká (žádné pocukávání při řazení) a konejšivě komfortní, jak se na prémiové auto sluší a patří. Vlastně se jízdním zážitkem rázem posunete do sféry těch nejluxusnějších limuzín. Řízení je navíc naprosto snadné (také díky velkému balíku sofistikovaných asistentů), většinu času si vystačíte jen s volantem a plynovým pedálem, regenerativní brzdění se postará o zbytek. Každodenní popojíždění a poskakování ucpanými městy bude Q4 e-tron zvládat bravurně, a díky reálnému dojezdu vysoko přes 400 kilometrů se nezalekne ani dlouhých dálničních přesunů.
Automatická rekuperace
Míru intenzity regenerativního brzdění (tedy brzdění elektromotory dobíjejícími baterii) si můžete regulovat v několika stupních, ale nejlepší je nechat vše na automatice. Skvěle vyladěný systém sleduje provoz před vámi, čte dopravní značky a také nahlíží do mapových podkladů, takže vás nechá na prázdné silnici volně plachtit, ale citlivě zpomaluje, když dojedete pomalejší auto nebo když se blížíte k rychlostnímu omezení, začátku obce, ostřejší zatáčce či ke kruhovému objezdu. Funguje to vážně perfektně a přirozeně to podporuje vaše snahy o plynulou jízdu.
Právě podle svého zaměření byste měli vybírat verzi Q4 – do města a okolí vám vystačí základní varianta 35 e-tron s výkonem 170 koní a menší baterií (58 kWh) umožňující dojezd až 341 km, na častější delší cesty však bude vhodnější vyšší verze 40 e-tron s výkonem 204 koní a větší baterií (82 kWh), která na jedno nabití ujede až 520 km (brzy se v ceníku objeví ještě 265koňová verze 45 quattro s pohonem všech čtyř kol). Pokud ale nemáte hluboko do kapsy, můžete si připlatit za vrcholnou variantu 50 e-tron s výkonem 299 koní a pohonem všech čtyř kol (dojezd se s 82kWh baterií zkrátí na 488 km).
S ní si užijete nejvíc zábavy – na stovku totiž vystřelí za svižných 6,2 sekundy (o 2,3 sekundy rychleji než 40 e-tron), pružné zrychlení pak působí ještě rychleji, protože je tak okamžité (nečekáte na podřazení ani na vytočení motoru do vysokých otáček). Až se silnice začne kroutit, pak oceníte jistotu podvozku danou nižším těžištěm (těžký bateriový balík je až dole v podlaze) a obratnost danou dlouhým rozvorem a velkým rejdem předních kol. Jestli máte rádi dynamickou jízdu na rovinkách i v zatáčkách, je Q4 50 e-tron tím pravým pro vás.
Upřímně, Audi Q4 e-tron to bude mít mezi koncernovou konkurencí těžké – Enyaq iV i ID.4 jsou hodně povedená auta, pocitově mají k Audi hodně blízko (a Mercedes EQA nebo Volvo XC40 se taky povedly). Jenže Q4 e-tron dokáže obhájit svou prémiovou pozici – má autoritativní design a propracovaný interiér, k tomu nabídne pokrokovou techniku pod kapotou a úžasně komfortní jízdu. A pokud pokukujete po Audi, nejspíš vás žádná konkurence ani moc nezajímá. Vězte tedy, že s Q4 e-tron neuděláte chybu. Dokonce ani když si ho objednáte s tím zvláštním šestihranným volantem.
Za základní Audi Q4 35 e-tron dáte 1 159 900 Kč, ale vy budete chtít minimálně verzi 40 e-tron za 1 334 900 Kč, vrcholná verze pak vyjde na 1 495 900 Kč – a nechte si stranou ještě pár (set)tisíc na příplatkovou výbavu, bez které se určitě neobejdete. Za karosářskou variantu Sportback připlatíte 53 tisíc.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 220 kW (299 k) |
Točivý moment | 460 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 210 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,2 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | 488 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 77 kWh) |
Nabíjení | AC až 11 kW, DC až 125 kW |
Kola a pneumatiky | 255/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 588/1 865/1 632 mm |
Rozvor | 2 764 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 520 l |