Článek
Prostá síla přitažlivosti čtyř kruhů na kapotě a toho, co znamenají, by určitě spoustě zákazníků stačila, aby si do showroomů utíkali pro ingolstadtskou variantu elektrického SUV, které již znáte jako Škodu Enyaq iV a VW ID.4. Jenže to by rozhodně nestačilo designérům, inženýrům a marketérům Audi, kteří vyvinuli opravdu velkou snahu, aby svou verzi odlišili a vylepšili.
Hned dvě karosářské verze
Rozdíl je zvenčí patrný na první pohled, Q4 e-tron je nezaměnitelné Audi – velká maska single-frame (tentokrát zaslepená kvůli nižším požadavkům na chlazení a efektivnější aerodynamice), světla s nepřehlédnutelným LED podpisem, na bocích výrazné obrysy blatníků a záď… tu si můžete vybrat. Kromě praktičtější Q4 e-tron s krabicovitým zadkem je tu ještě elegantnější verze Sportback se splývavou zádí.
Řekl jsem praktičtější? Ve skutečnosti má Sportback o 15 litrů objemnější kufr (535 litrů vs. 520 l), k tomu také lepší aerodynamiku (součinitel odporu má hodnotu pouhých 0,26, u klasické Q4 e-tron je to 0,28) a tím i delší dojezd (o 8–9 km). Na druhou stranu bude mít Sportback nevýhodu při typickém českém sportu převážení praček z místa na místo a také k němu nedostanete podélné střešní nosiče (můžete si pouze objednat příčníky z nabídky příslušenství).
Výhoda dvou karosářských variant bude pro Audi však jen dočasná, Enyaq iV i ID.4 se svých sportovněji laděných verzí již brzy dočkají také. Velkou předností Audi je však individualizace vzhledu – vybírat můžete ze tří linií (základní, Advanced a S Line), osmi barev laků a devíti designů kol v rozměrech 19“ až 21“.
Kabina vzdušnější a praktičtější
Audi se chlubí, že její kompaktní Q4 (délka 4 588 mm) nabízí vnitřní prostor pro posádku jako majestátní Q7 (délka 5 063 mm), což zní dost ambiciózně. Ale skutečně si můžete udělat vpředu i na zadních sedadlech tolik pohodlí (rozdíl v rozvoru je pouhých 25 cm), že budete marně přemýšlet, proč chtít cokoliv většího (tedy pokud necestujete v pěti, na šířku vzadu zase tolik místa není).
Pocitu prostornosti pomáhá i nová plovoucí středová konzola, pod níž je velká odkládací schránka (včetně plochy indukčního nabíjení telefonu a dvou USB-C konektorů) – podobných chytrých odkládacích míst je v kabině hned několik (s celkovým objemem 25 litrů!) a největším trikem jsou držáky na lahve (až 1 litr) integrované do madel dveří, takže máte své pití vždy na dosah ruky.
Co se architektury kokpitu týče, je Audi někde mezi Enyaqem a ID.4 – dost moderní a minimalistická (zároveň si ale ponechává ovládací panel klimatizace), přitom jasně připomíná současné modely (konkrétně A3). Ten největší rozdíl je v materiálech a zpracování. ID.4 v této oblasti docela pokulhává, ale ani povedená Škoda se nedokáže vyrovnat měkčeným plastům, kvalitní kůži a dalším materiálům (řada z nich jsou velmi kvalitně provedené recykláty) v kabině zalité náladovým osvětlením. Tradičně největší síla Audi je tedy znát i zde, kabina Q4 je skutečně špičková.
Totožná technika, podobná jízda
Základem všech tří SUV je „elektrická“ platforma MEB, technika je tak prakticky totožná (To není žádná novinka, takhle to chodí už od nepaměti!) – skateboardové šasi s baterií v podlaze (využitelná kapacita 52 nebo 77 kWh), pohon zadních (1 elektromotor) nebo všech čtyř kol (2 elektromotory, po jednom na každé nápravě) a tři úrovně výkonu (170, 204 nebo 299 koní). Tady si Audi žádné překvapení nepřichystalo.
Audi Q4 | 35 e-tron | 40 e-tron | 50 e-tron quattro |
---|---|---|---|
Pohon | zadních kol | zadních kol | všech čtyř kol |
Výkon | 170 k | 204 k | 299 k |
Točivý moment | 310 Nm | 310 Nm | 460 Nm |
Kapacita baterie | 55 kWh (využitelná 52 kWh) | 82 kWh (využitelná 77 kWh) | 82 kWh (využitelná 77 kWh) |
Dojezd | až 349 km | až 520 km | až 497 km |
Nabíjení | AC 7,4 kW, DC 100 kW | AC 11 kW, DC 125 kW | AC 11 kW, DC 125 kW |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,0 s | 8,5 s | 6,2 s |
Maximální rychlost | 160 km/h | 160 km/h | 180 km/h |
Hmotnost | 1 965 kg | 2 125 kg | 2 210 kg |
Hmotnost přívěsu | 1 000 kg | 1 000 kg | 1 200 kg |
Cena | 1 159 900 Kč | 1 334 900 Kč | 1 495 900 Kč |
Ale za volantem ano – už třeba jen proto, že má tvar šestihranu. Stále můžete mít i klasický kulatý, ale na tenhle hranatý si překvapivě rychle zvyknete, protože se příjemně drží (ať už preferujete bezpečnou pozici „tři čtvrtě na tři“ nebo ho držíte „jako pes kost“) a je připojený k přímému řízení s rychlým převodem, takže nemusíte v každé zatáčce přehmatávat jako při šplhu o tyči.
V dlaních je volant trochu těžší, to aby auto působilo solidněji a jistěji, také podvozek se zdá být sofistikovanější (stabilní a vyrovnaný, přitom dobře tlumí nerovnosti bez jakýchkoliv pazvuků) a jízda tišší a kultivovanější – ale bez přímého přesednutí z auta do auta se to těžko posuzuje. Žádné zásadní rozdíly mezi trojicí elektrických SUV nicméně nejsou, všechna jezdí komfortně na rovinkách a hbitě v zatáčkách, všechna jsou našlapaná pokročilými jízdními asistenty, které vám usnadní řízení.
Náskok díky technice
A právě proto je tak důležité se odlišit v jiných oblastech – v designu, interiéru a použitou technikou. Například všechna tři auta mají Matrix LED světlomety, ale jen u Audi můžete měnit LED podpis denního svícení (volbou v infotainmentu vybíráte ze čtyř variant).
Všechna tři auta mají parkovací asistent s 360° kamerovým pohledem, ale Audi ho má s přehledem nejpropracovanější. Všechna tři auta také mají sestavu průhledového displeje s rozšířenou realitou, digitálního přístrojového panelu a dotykového infotainmentu, ale Q4 má nejlepší grafiku HUDu, plnohodnotný 10,25“ displej virtuálního kokpitu (ostatní dvě auta ho mají redukovaný na základní informace) a nejpřehlednější rozhraní infotainmentu (ačkoliv jeho 11,6“ displej paradoxně zaostává za 13“ Enyaqu). Také plánovač cest s výběrem nabíjecích zastávek po cestě umí Audi zatím nejlépe.
Do vozu si také můžete objednat laskominy jako dekory z lipového dřeva, čalounění jemnou kůží Nappa nebo prémiové audio americké firmy Sonos (10 reproduktorů a 15kanálový zesilovač s výkonem 705 W). Akorát počítejte s tím, že se vám pak Q4 dost prodraží. Audi sice láká na cenu jen mírně vyšší než u koncernové konkurence (a zcela srovnatelnou s podobně velkou Q5), ale všemi těmi příplatkovými individualizačními, komfortními a technickými prvky ji můžete (ne)pěkně vyšroubovat. Ostatně jako u každé prémiového auta…
Skutečně prémiová volba
Přestože se technický základ mainstreamových a prémiových aut koncernu VW díky elektromobilitě ještě víc sjednotil, neznamená to, že by všechna auta byla stejná. Audi udělalo maximum pro to, abyste se za volantem Q4 e-tron cítili ještě lépe, komfortněji a výjimečněji – zvlášť pokud nemáte hluboko do kapsy a můžete si dovolit svou Q4 pořádně vyšperkovat. Hlavní je, že stejně jako Enyaq iV a ID.4 je i Q4 e-tron skutečně použitelným a velmi příjemným elektromobilem, se kterým je radost jezdit.
Ceník Audi Q4 e-tron začíná na částce 1 159 900 Kč, za variantu Sportback připlatíte 53 tisíc. Objednávat ho můžete již teď.