Hlavní obsah

Audi Q3 2.0 TDI Quattro - Znamená starý špatný?

Foto: Archiv Garáž.cz

Audi Q3 prodělalo již druhý facelift, takže zvenku vypadá stále svěží, jenže stačí se posadit dovnitř a ocitnete se v minulém desetiletí. Navíc se mezitím urodil velký konkurent ve vlastních řadách, podobně velký model Q2.

Článek

Tohle auto vlastně není až tak staré, přišlo na trh v roce 2011 a vnitřnosti sdílí kupříkladu s Volkswagenem Tiguan. Šest let tak sice je ve světě automobilů dlouhá doba, ale není nic neobvyklého, když modely vydrží na trhu ještě o pár let déle. Jenže nutno říci, že Audi Q3 nebylo žádným nejnovějším udavačem trendů ani v době příchodu na trh. A to se nejvíce pozná v interiéru.

Operativní leasing Audi Q3

Foto: Archiv Garáž.cz

I u tohoto nejnovějšího kusu, který je již po dvou faceliftech, se budete podivovat nad zastaralostí vnitřku vozu. V prvé řadě - nikde zde nenajdete zdířku na USB. V dnešní době, kdy Subaru Levorg jich má pět a kdy si každý potřebuje nabíjet telefon či přes něj chce přehrávat hudbu, je to velký nedostatek. Pak je tady manuálně výklopný displej infotainmentu a navigace, který svým rozlišením připomíná první mobilní telefony s barevným displejem. Navíc samotný systém byl moderní někdy pár let po přelomu milénia, mají jej modely A4 o dvě generace zpět. Ovládání klimatizace pak můžete znát z druhé A3.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na druhou stranu, interiér je vyroben z pěkných materiálů a působí hodnotně. Je to tedy klasické "něco za něco". Z hlediska prostoru nečekejte žádnou slávu, byť čtveřice průměrně vzrostlých dospělých se v autě odveze zcela bez problémů. To spíše zavazadlový prostor je menší. Jak jsem již naznačil v úvodu, právě sourozenecký model Q2 je pro Q3 velkým konkurentem, protože nabízí podobný vnitřní prostor a modernější technologie, to vše za podobnou cenu. Jenže já bych si přes to všechno raději vzal Q3, i přes její nespornou zastaralost, anebo vlastně právě proto. A nyní se vám pokusím vysvětlit proč.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto totiž nedělá jen soubor prvků, ale i jejich celkové sladění. Nejde také často o to, co lze vidět, jako spíše o to, co vidět nelze. Nyní je trendem snižování hmotnosti, což se na nových autech prostě podepisuje. A Q3 je z doby, kdy to ještě nebylo na pořadu dne. Hlavní věcí je odhlučnění. Tohle auto je uvnitř krásně tiché. Dokáže eliminovat jak aerodynamický hluk na dálnici, tak klapot dvoulitrového dieselu při jízdě po městě. Tichý je i podvozek, takže na spíše kompaktní auto je to pěkný výkon a rozhodně je to lepší, než u Q2. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Dále vás zaujme robustnost auta. Je dobře zpracované, z kvalitních materiálů a působí velmi pevným dojmem. Jako by to bylo auto, co vám má vydržet navěky.

Tohle konkrétní auto má paket S Line Competition, který poznáte podle černých kol a černého lemování kolem celého auta včetně masky a zrcátek. V tomto provedení působí stále hodnotným dojmem a přitahuje pohledy. Nechybí ani plně diodové světlomety či dynamické blinkry vzadu. Zvenku auto rozhodně stárne s grácií.

Foto: Archiv Garáž.cz

V útrobách tohoto vozu najdeme nejvýkonnější naftový motor v nabídce, který známe kupříkladu ze Škody Octavie RS, tedy dvoulitrové TDI o výkonu 184 koní, které je spojeno se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S-tronic a pohonem všech kol řešeným spojkou haldex. Tato kombinace vás vyjde nejméně na 974.900 Kč, to ovšem v případě modelu bez četných příplatků, což není náš případ - auto na fotkách se pohybuje nad milionovou metou.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nutno říci, že to ovšem nefunguje špatně. Dvoulitr je svižný a tichý, i při rychlejším stylu na dálnici se neřekne o moc přes 8 litrů nafty na sto kilometrů a převodovka řadí hladce, stejně jako intuitivně a rychle. Překvapivá je i chuť auta zatáčet a vysoká přilnavost na limitu. Zatáčky nejsou pro tohle SUV utrpením. Svůj podíl na tom samozřejmě má tužší podvozek S-line, ale nečekejte vyloženě kostitřas. Již to není tak prkenná záležitost, jako dříve. Naopak, auto se přes nerovnosti přenáší tiše a i když kopíruje povrch, dokáže větší díry slušně filtrovat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tato "zastaralá" auta mě často fascinují. Ukazují totiž, jakým směrem se automobilový průmysl vyvíjí, a často to není pro úplné novinky nic lichotivého. Audi Q3 rozhodně nikdy nebyl nejvychvalovanější model. Ale postupem času je nutné mu přiznat jeho kvality. Dnešním trendem je odlehčování a optimalizování nákladů pomocí univerzálních platforem. Q3 však ještě patří mezi auta, kde se na lehkou konstrukci až tak nehledělo, a o to je dnes robusnější, tišší i pocitově kvalitnější, než moderní konkurenti včetně sesterské Q2.  Dodnes si pamatuji na slova jednoho z kolegů, který když viděl vývoj vozů v nižší střední třídě i nový Renault Mégane, prohlásil, že předchozí generaci Méganu by se měli všichni omluvit, protože to byl vlastně v tomto kontextu velice dobrý, ničím výrazně neobtěžující stroj. A podobně si myslím, že bychom se měli omluvit i Audi Q3. Jasně - je trochu stísněná, s malým kufrem, obstarožním interiérem a vysokou cenou, ale je to ještě poctivě postavené auto, které na silnici funguje příjemně.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technické údaje: Audi Q3 2.0 TDI Quattro
MotorVznětový přeplňovaný řadový čtyřválec
Objem1986 cm3
Výkon135 kW (184 k)/4000 ot.
Točivý moment380 Nm/2000 ot.
PřevodovkaSedmistupňová dvouspojková
Maximální rychlost219 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h7,9 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)6,6/4,9/5,3 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1680/- kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4388 x 1831 x 1608 mm
Rozvor2603 mm
Objem nádrže64 l
Objem zavazadelníku460/1630 l
Základní cena974 900 Kč
Načítám