Článek
Přijde vám to absurdní? Holt moderní doba si žádá svoje. Benzinový motor v tomto případě nepohání kola, ale slouží jako generátor vyrábějící elektřinu. „Pracuje v optimálních otáčkách a s minimálními emisemi,“ hlásá Audi. „K výrobě jedné kWh potřebujeme méně než 200 gramů CO2!“ Ale postupně…
Aby se mohlo Audi postavit na Dakar, muselo zastavit svoje aktivity ve Formuli E. Rozpočet na motorsport je zkrátka jen jeden a šetřit se musí. Ale když srovnáte popularitu elektrických formulí a popularitu nejtěžší dálkové rallye světa, pak opravdu není co řešit. „Rallye Dakar je pro nás obrovská výzva. A abychom obstáli, musíme přijít s inovativním řešením,“ stojí v tiskovém prohlášení Audi Sport.
Pohon auta ale inovativní není. Audi použilo při stavbě dakarského RS Q e-tron spolehlivý a funkční elektromotor FE07, který poháněl právě elektrický monopost, jen s tím rozdílem, že auto má motory dva. Každý pro jednu nápravu. Společný maximální výkon obou jednotek je pak 500 kW, tedy cca 680 koní. Ty pak živí baterie s kapacitou 50kWh a s váhou 370 kg.
Pokud se o elektromobily nějak víc zajímáte, pak je vám jasné, že jen rekuperace v tomto případě rozhodně nestačí. Etapy na Dakaru jsou rozdělené na takzvané ostré kilometry a na přejezdy, kdy posádky klidně mohou za den ujet třeba i 900 km, a to v poměru 50:50. Takže aby RS Q e-tron nezůstalo stát někde pod dunou a aby nevážilo tolik, že by ho mohli rovnou postavit ve třídě kamionů, tak musí baterii nabíjet i běžný benzinový motor.
Jako nejspolehlivější a nejúčinnější se ukázal být přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 TFSI , který funguje jako generátor. Pracuje zcela samostatně bez ohledu na rychlost a zatížení auta, a díky nádrži na 295 litrů benzinu poctivě prodlužuje dojezd. Pracovní otáčky motoru jsou 4 500 až 6 000 ot./min. a Audi tvrdí, že emise CO2 nejsou vyšší než 200 gramů na každou vyrobenou kWh. Baterie jsou umístěné v podlaze, stejně jako benzinová nádrž, dvě náhradní kola si pak RS Q-tron poveze na bocích, jako to mají třeba dakarské buginy.
Je jasné, že tohle všechno musí něco vážit a že kila navíc nejsou ani při závodění v terénu vítána. Minimální hmotnost dakarských speciálů je pak dvě tuny, takže se můžeme jen dohadovat, kolik bude vážit tento hybrid. Co se využití energie týče, tak Audi tvrdí, že pokud jde jen o systém hnacího ústrojí, tak ve Formuli E dosáhli účinnosti systému přes 97 procent, takže tady už není mnoho prostoru pro zlepšení. Výzvu však vidí v hospodaření s energií.
Není pochyb o tom, že elektrický pohon a motor na každé nápravě je řešení, které nabízí řadu výhod. Elektromotory lze ovládat velmi přesně a přední a zadní náprava nejsou mechanicky spojeny, což je u elektrických vozidel běžné. Rozdělení točivého momentu mezi nápravy tedy zajišťuje počítač, a vytváří tak virtuální a volně konfigurovatelný středový diferenciál, což skýtá spoustu možností a taky se tady nemá moc co rozbít. A je vám asi taky jasné, že Audi RS Q e-tron potřebuje pouze jeden rychlostní stupeň.
Elektrické hnací ústrojí ale taky znamená, že mnoho různých systémů musí vzájemně komunikovat. „Kromě spolehlivosti, která je na Dakaru nejdůležitější, je právě tohle naše největší výzva v nadcházejících měsících,“ říká šéf týmu Sven Quandt.
Každopádně podle Audi už má za sebou RS Q e-tron první týdny života i první testovací kilometry, auto údajně mělo poprvé vyrazit začátkem července. Do konce roku ho pak čeká ještě komplexní testovací program, který má zahrnout i účast v několika kratších cross-country rallye. A pak už konečně Dakar 2022!
O tom, jak je celá soutěž pro Audi důležitá, víc než vypovídá i jezdecká sestava. Automobilka totiž postaví na start závodu hned tři vozy a ty budou řídit Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz. „Není přehnané mluvit o týmu snů,“ říká Julius Seebach, výkonný ředitel společnosti Audi Sport. „Stéphane je nejúspěšnějším jezdcem Dakaru všech dob, Carlos je několikanásobným vítězem Dakaru a mistrem světa v ralley a s Mattiasem jsme v minulosti slavili mnoho úspěchů, je jedním z nejuniverzálnějších řidičů na světě. Kromě velké rychlosti přidávají do našeho týmu extrémní dávku odbornosti a motivace. A totéž platí pro jejich spolujezdce, kteří hrají na rallye Dakar stále důležitější roli.“
Jisté je, že organizátoři se snaží, aby nezůstalo jen u Audi, a postupně bude do podobných řešení tlačit i ostatní účastníky, od roku 2025 by se prý měla významně změnit pravidla soutěže. Postaví se tedy časem na start s podobným autem i Martin Prokop? A co si o tom všem myslíte vy?