Článek
Není to tak dlouho, co byla A8 jedinou vlajkovou lodí značky Audi. Luxusní sedan, který vám musel učarovat svou jednoduchou karoserií, strohým, ale všeobjímajícím interiérem, velkolepým luxusem a v provedení S8 i potentním osmiválcem. Bože, jak já první generaci D2 miloval! Jenže, to už je dvacet let zpátky, holenkové. A když jsem se s ní před rokem svezl, abych sám sobě odpověděl, zda je to jen moje chiméra živená roky, nebo skutečný klenot, srdce mně opět zahořelo… Ale dost vzletných slov a otáčení se přes rameno. Kdo nemá luxusní SUV, jako by dnes nebyl. Nedivme se Audi, že si daný segment nenechá uniknout, každý zákazník se počítá!
Vůbec nepochybuji o tom, že Q8 bude jednoznačný úspěch. Jejím posláním je nabídnout zákazníkovi eleganci a pohodlí luxusní limuzíny s všestranností SUV. Okolnost, že se bude dobře vyjímat na chodníku před domem, je vítaný bonus. A protože je velké, tím pádem je i bezpečné. Podívejte se, jak úspěšná jsou všechna ta Volva XC90, BMW X6, Audi Q7 nebo VW Touareg. Ale není všechno zlato, co se třpytí…
Počkat, počkat! Co tím myslíš?
Tím myslím fakt, že Audi Q8 je o 66 milimetrů kratší a o 35 milimetrů nižší než Audi Q7! Kvituji to s povděkem. Je ale taky o 27 mm širší, navzdory tomu, že má stejný rozchod i rozvor. Jak jsem během testovacího týdne zjistil, některá zúžení, hlavně na dálnici, si vyžadují pevnou ruku a pohled upřený do dálky.
No a co vzhled?
Za mě osobně je tato disciplína výsostně individuální a zatímco se asi všichni shodneme na tom, že Jaguar E-type je krásné auto, názory na nová SUV jsou v mém okolí značně odlišné. Audi Q8 sází na impozantní přední masku a hrany, určitě ji díky tomu nepřehlédnete. Ale pozor, právě zmiňované auto je evidentně extrémně náročné na výběr správné barvy karoserie. Tato, řekněme třeba petrolejová, schová spoustu detailů a ve stříbrné je zase nenápadnost sama. Nejvíc se mně líbí v oranžové, ale jak říkám, tohle je věc vkusu každého z nás.
Nicméně zatímco takový Range Rover se líbí všem a všichni registrují BMW X6 (ideálně v bílé), tak u Q8 jsem mimořádné lidské hemžení nezaznamenal já, ani nikdo jiný v redakci.
Je pravda, že aktuálně je v nabídce jen jeden motor?
Je to pravda pravdoucí! A můžou za to nové emisní normy. Takže jestli nechcete čekat, pak si Q8 koupíte jen v provedení 50 TDI, tedy s třílitrovým, nadvakrát přeplňovaným šestiválcem s výkonem 286 koní v provedení mild-hybrid. Ale k tomu se ještě dostaneme.
Samozřejmostí je automatická převodovka, pohon všech kol, adaptivní podvozek a LED přední světla. Pro všechno ostatní budete muset do příplatkové výbavy.
To zní draze…
Nejen zní. Základní cena auta je 1 945 900 Kč a cena testovaného vozu byla 3 282 300 Kč.
Panebože!
Pánbůh nepomůže, musíte víc vydělávat. Audi nabízí zvýhodněné balíčky paketů, třeba paket Gravity. Zahrnuje 4zónovou klimatizaci, MMI navigaci, vyhřívané sedačky v elektrice nebo zadní parkovací kameru a v kompletu to vše přijde na 160 tisíc. Paket Technology zase zahrnuje fantastická HD Matrix LED světla, natáčení zadních kol, pneumatický adaptivní podvozek nebo dovírání dveří. Stojí 107 tisíc. A paket Design Selection? Je za 127 tisíc a obsahuje 21palcová kola, sedačky v kombinace kůže a Alcantary, ale když si připlatíte 137 tisíc za komfortní sedačky…
Dost, dost!
Osobně si myslím, že povinností jsou jen dvojitá akustická skla (14 500 Kč) a čelní klimakomfortní akustické sklo (9 300 Kč), ale bez spousty dalších věcí se obejdete. I když… Hudební systém Bang & Olufsen hraje vážně skvěle, škoda jen, že stojí 186 800 Kč.
Pojďme si raději říct, jak to jede, ano?
Jednoduše dobře. Když Q8 srovnáte třeba s A7, nepoznáte v jízdě rozdíl, a to berte jako kompliment. I na 22palcových kolech (33 tisíc) je komfort jízdy v naprostém pořádku, byť si myslím, že Q7 na těch 20palcových o trochu víc pluje. Ale taky méně zatáčí, i když ani Q8 není v zatáčkách tak přesvědčivá a rychlá jako třeba Porsche Cayenne, které ale nějakým záhadným způsobem potlačuje fyzikální zákony. Nicméně pořád se s ní dá jet solidně rychle. Nečekejte však žádné adrenalinové zážitky, i když motor má síly na rozdávání. Třlitrový naftový šestiválec je fantasticky odhlučněn. Když mu ale opravdu šlápnete na krk, doléhá k vám vzdálený zvuk vodopádu - ze všeho nejvíc mi připomněl, jak zní na palubě Airbus A380. Musíte si proto pořád hlídat tachometr, protože Q8 je rychlejší, než by se mohlo zdát, hlavně na dálnici. Navíc osmistupňová převodovka Tiptronic reaguje hladce, ale měli byste vědět, že motoru se moc nelíbí, když ho uměle držíte pod 1800 otáček.
Ve městě pak zase přijde ke slovu 48voltový systém mild-hybrid, který autu pomáhá při akceleraci, ale ještě lepší je, když si jen plachtíte, bez nějakého pocitu snažení. Funguje to skvěle, už jen proto, že se musíte sakra soustředit, abyste vůbec zaznamenali, co se tam někde před a pod vámi vlastně děje.
A pak mám v poznámkách ještě jednu věc s vykřičníkem - brzdy! Audi Q8 brzdí, jako když vyhodíte obrovskou kotvu, tohle se dá srovnat klidně i s R8. Brzdy využijete až překvapivě často, v zatáčkách se to možná nezdá, ale Q8 váží 2285 kilogramů.
Mám si počkat na benzín?
I tohle je hodně individuální, ale za mě osobně je motorizace 50 TDI quattro naprosto v pořádku, jsem spíš zvědav na slabší provedení.
Co interiér?
Je stejný jako ve všech nových Audi. Dotykové displeje s úžasným rozlišením, perfektní zpracování, skvělé sedačky s masážní funkcí a dokonalý audiosystém. Virtuální kokpit nahrazuje klasické přístroje… Vlastně tady není nic, co by nám vyrazilo dech. Třeba Range Rover působí osobitěji, ale ten samý pocit budete mít i v Porsche Cayenne nebo Mercedesu GLE.
A nedá mi to, abych ještě znovu nezmínil autodiosystém. Samozřejmě, že hraje skvěle, ale ty peníze bych za něj nedal. Předesílám, že v žádném případě nejsem audiofil, ale v nedávno testovaném Fordu Focus byla muzika B & O za něco málo přes deset tisíc a hrála taky velmi dobře.
Takže palec nahoru nebo dolů?
Nějakou lehčí otázku nemáte? Audi Q8 s tímhle motorem nabízí spoustu komfortu. Dobře jede, je neutrální, perfektně odhlučněné a jeho interiér je chytrý - ovládání všech dotykových displejů je prozíravě řešeno tak, aby vám to co nejvíc připomínalo chytrý telefon. I na velkých kolech je auto pohodlné, má kufr s objemem 605 litrů a proti zpracování nemůžete říct ani popel.
Osobně bych si přál víc vzrušení, podobně jako ho kdysi měla třeba S8, ale taky o trochu víc osobnosti, protože takto mi Q8 přijde až příliš snadno zaměnitelná s ostatními modely Audi.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový motor V6 se vstřikováním paliva Common-rail, technologie MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) |
Plnění | přeplňování turbodmychydlem |
Zdvihový objem | 2 967 cm3 |
Výkon | 286 koní v 3500-4000 ot./min. |
Točivý moment | 600 Nm v 2250-3250 ot.min. |
Převodovka | 8stupňová Tiptronic |
Pohon | Permanentní pohon všech kol quattro |
Pohotovostní hmotnost | 2 220 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 6,3 s |
Maximální rychlost | 245 km/h |
Spotřeba | 6,6 l/100 km |
Kola a pneumatiky | 285/40 R22 |
Objem palivové nádrže | 75 l |
Rozvor | 2 995 mm |
Rozměry (délka/šířka/výška) | (4986/2190/1705) |