Hlavní obsah

Audi i koncern předbíhají v interiérech dobu. Je to žádoucí?

Foto: Archiv Garáž.cz

Ne nutně to ale musí být správně. Myšlenku, která mě napadala už při usednutí do faceliftovaného Golfu nebo Octavie, totiž nová A8 dotahuje do zrůdné dokonalosti. V té kabině je prostě něco špatně.

Článek

Uhodnete co? Trochu vám napovím, ačkoliv riskuji, že zrovna vy nebudete cílovkou, protože tohle je něco, co jeden obdivuje, zatímco druhému to vadí. Nastartujte, zavřete oči a pusťte mi klimatizaci na 26 stupňů Celsia. A nalaďte mi Oldies Rádio. Ve všech zmíněných vozech vám to bude zatraceně dlouho trvat, protože obě funkce ovládají dotekovými obrazovkami a nikoliv starými dobrými čudlíky a otočnými knoflíky. Je mi jasné, že takový výstupků prostý interiér potažený LCD panely vypadá elegantně a futuristicky, ale s jeho užitnou hodnotou už je to horší. Uznávám kompromis, kdy mi zůstanou alespoň otočné čudlíky pro hlasitost a nastavení teploty, zatímco všechno ostatní lze ovládat z volantu. Audi A8 se ale prsí tím, že čudlíky úmyslně vyřadila ze hry. Potvrdil to šéfdesignér Marc Lichte v jednom z nedávných rozhovorů. Ano, jsou na to pyšní. A mě to štve.

Foto: Archiv Garáž.cz

Soustředit všechno ovládání na dotekový panel je totiž jasné odvádění pozornosti. Audi A8 může být tisickrát pokročile autonomní a zvládat se sama řídit bez rukou až do rychlosti 60 km/h (ovšem pouze na dálnicích a komunikacích s oddělenými pruhy), takže za vás zmákne popojíždění v zácpě, což je funkce, kterou rád využívám i ve Volkswagenech a Škodách, ačkoliv tam musíte ještě občas ten volant přidržet. Jenže co když chcete něco změnit jindy? Poloautonomie sice zajistí, že vás auto udrží v pruhu při chvilkové nepozornosti, ale to přece není omluva za tenhle prohřešek proti ergonomii. Design s ergonomií by měly jít ruku v ruce, ne se navzájem podkopávat. Interiér Audi A8 vypadá skvěle, ale na hromadné vybíjení tlačítek je podle mého lepší počkat až na plnou autonomii. Jako řidič, od kterého se ještě pořád očekává řízení, chci mít možnost auto ovládat po hmatu, naučeným způsobem, nikoliv neustále dělit svůj zrak mezi vozovku a virtuální displej. Jistě, je to drobná výtka, která si možná nezaslouží dva odstavce a rozhodně nedělá z Audi A8 horší auto, ale koncern tuhle tlačítkovou genocidu rozjíždí u všech modelů, a podle mého tak trochu předbíhá sám sebe.

Načítám