Článek
Studie Audi Skysphere a Audi Grandsphere se představují krátce po sobě, ale kromě blízkých exteriérových rysů je každý z nich ukázkou jiného vozu budoucnosti. Zatímco Skysphere je grand tourer s odnímatelným střešním dílem, novější Grandsphere je čtyřdveřovým sedanem. Oba koncepty však spojuje náhled na budoucnost značky s čistě elektrickými pohony, moderním interiérem a autonomním řízením 4. úrovně.
Audi si u konceptů „sphere“ zakládá na nadčasově elegantním vzhledu a nový Grandsphere nazývá „soukromým tryskáčem na silnici“. Opticky dlouhá a placatá studie je ukázkou velmi povedeného designu a s jistotou vítězí nad celou současnou modelovou řadou značky. Cílem návrhářů navíc bylo vyvinout Grandsphere tak, aby vypadal jako to nejlepší a nejexkluzivnější od Audi.
Přední část s charakteristickou maskou Singleframe vychází z aktuálních trendů Audi, ale zbytek designu konceptu je zcela unikátní. S ultratenkými předními světlomety a velkou maskou má agresivní výraz, převisy karoserie jsou krátké a boční profil zaujme zejména zadní částí ve stylu fastbacku s tenkými koncovými světly a červeně osvětleným logem Audi.
Až otevřením obráceně otevíraných dveří se odhalí absence B-sloupku a pasažéři nastoupí do interiéru první třídy. Ještě předtím je však Audi Grandsphere identifikuje díky technologii rozpoznávání chůze, individuálně uvítá a inovativní funkcí automaticky nastaví například jednotlivá sedadla, klimatizaci podle předem zvolených nastavení a infotainment.
V kabině nechybí prvotřídní materiály jako dřevo, vlna, hliník a sklo, obrazovky multimediálního systému MMI jsou minulostí. Grandsphere vše promítá na dřevěný povrch palubní desky a zobrazuje na ní navigaci i další funkce jako ovládání audia a hlasitosti. S aktivovaným autonomním ovládáním úrovně 4 se pak volant s pedály zatáhnou do palubní desky pro plnohodnotný zážitek z jízdy bez řidiče. I z toho důvodu je středová konzole vybavena skleničkami a speciálně navrženou lahví na nápoje.
Základem konceptu Audi Grandsphere je nová vrcholná elektrická platforma Premium Group Electric koncernu Volkswagen, která vstoupí do sériové výroby s Audi A6 E-Tron, Audi Q6 a Porsche Macan EV. Akumulátor o kapacitě 120 kWh je uložen v podlaze a se dvěma elektromotory má koncept Grandsphere nejvyšší výkon 710 koní (530 kW) a točivý moment 960 Nm, což mu dává schopnost zrychlit z 0 na 100 km/h za přibližně 4 sekundy.
Audi uvádí, že Grandsphere zvládne ujet až 750 kilometrů na jedno nabití podle WLTP, a díky schopnosti dobíjení výkonem 270 kilowattů nabije energii na 300 kilometrů dojezdu za pouhých 10 minut. Dobíjení z 5 na 85 procent stavu baterie pak zabere 25 minut.
Pokud koncept Audi Grandsphere někdy vyrazí na silnice, standardem všech vozů bude řízení všech kol a adaptivní vzduchové odpružení, které v milisekundách umí upravit nastavení tuhosti, aby omezilo náklon karoserie. Proaktivnímu přizpůsobení adaptivního podvozku dokonce pomáhá i přední kamera, sledující stav silnice před vozem.
V současnosti však je Audi Grandsphere zatím jen koncept, ačkoliv automobilka uvádí, ze společně se sportovnějším Skysphere ukazuje budoucnost elektromobilů značky. Nyní nám nezbývá než čekat, co všechno z něj si najde cestu do sériové výroby. Posledním konceptem ze série „sphere“ bude Audi Urbansphere, které se představí v roce 2022.