Článek
„Pane, máte cool e-trona,“ ozvalo se mi za zády, když jsem odpojoval auto z rychlonabíječky. Nepřekvapilo mě to, protože obdivné pohledy jsem registroval každou chvíli – ostatně takhle výrazného mastodonta v křiklavém červeném laku Catalunya nejde jen tak přehlédnout. Jenže tahle pochvala mě skutečně potěšila, přišla totiž od mladého kluka na kole, který byl asi v tom věku, když jsem se o auta začínal zajímat i já. A když ho elektromobil dokáže nadchnout natolik, aby překonal nesmělost a cizímu člověku auto nahlas pochválil, pak máme naději, že automobilová budoucnost nebude tak bezduchá, jak se mnozí bojí.
Akorát strašně lituji, že jsem zrovna neměl víc času a nepozval ho, aby si tohohle speciálního e-trona prohlédl pěkně zblízka. Aby mohl obdivovat ten krásný lak, tu ladně splývavou záď Sportbacku, ten výrazný bodykit s rozšířenými blatníky typický pro sportovnější verzi S. Naživo vypadá ještě autoritativněji než na fotkách, a i když je svou majestátností skoro pětimetrového SUV kupé nesmyslný, má prostě určité kouzlo.
Taky bych ho nechal, aby se posadil do pohodlné anatomické sedačky a obdivoval krásné zpracování celé kabiny (už jen ten volič převodovky je kouzelný), žasl nad konfigurovatelností digitální přístrojovky, propracovaností infotainmentu a sofistikovaností jeho funkcí, a hlavně nad těmi bláznivými virtuálními zpětnými zrcátky. Kabina je krásný zážitek, ostatně jako v každém Audi.
Už jsme si zvykli na virtuální zpětná zrcátka?
No, pořád ještě ne. Fungují sice bezchybně a pomáhají zejména za horší viditelnosti (soumrak a tma), jenže jejich displeje jsou prostě příliš mimo zorné pole, takže z pohledu ergonomie to není žádná výhra. Kamarády ohromí, ale v praxi se s nimi budete muset dlouho sžívat. Klidně za ně těch 45 tisíc korun ušetřete.
Ale vůbec nejraději bych ho nechal nasednout na sedadlo spolujezdce, aby zažil neuvěřitelnou jízdu v e-tronu. Tu jemnost, s jakou se rozjíždí, tu ladnost, s jakou pluje po silnici, to dokonalé ticho a pohodlí, které vám dopřeje jedině kombinace elektrického pohonu a vzduchového podvozku. Jízda v e-tronu se vyrovná těm nejluxusnějším limuzínám na trhu a v lecčems je i předčí – a skvělá zpráva je, že verze S nepřichází s žádným praktickým kompromisem.
Ale ještě větší zážitek je, když pedál plynu jen nešmrdláte, ale zadupnete ho až do koberečku. Pak zabere všech 503 koní všech tří jeho elektromotorů (jeden vpředu, dva vzadu) a silou 808 Nm vás vystřelí vpřed jako z praku. Žádné trhané „hén-hén-hén“ známé z konvenčních aut, ale „vhůůůůš“ jako vystřižené ze sci-fi filmu – akorát tady fyzicky cítíte, že to není film, když vás akcelerace zamáčkne do sedačky a drží vás jako rukojmí, dokud tu nohu z plynu na konci rovinky (nebo když vám vysoko nad zákonnými limity nedojde odvaha) zase nepovolíte. Ale varuji vás, tahle senzace z rychlosti je extrémně návyková!
Jenže e-tron S se neztratí, ani když dojde na zatáčky. Jasně, váží macatých 2,7 tuny, takže v nájezdu musíte mít rozvahu a dost si nabrzdit, ale jeho přilnavost a obratnost daná širokým půdorysem a nízkým těžištěm vás skutečně překvapí, a když pak u apexu začnete přidávat plyn a ucítíte, jak auto okamžitě reaguje a vnější zadní kolo vás stáčí do zatáčky, pochopíte další důležitou výhodu elektřiny – bleskurychle reagující pohon všech kol a naprosto precizně dávkovatelný zátah bez čekání.
Ale jistě, Audi e-tron S Sportback je z objektivního hlediska tak trochu nesmysl – vždyť běžný e-tron je dostatečně silný a svižný a karoserie klasického SUV je praktičtější a nenápadnější. Jenže někteří lidé se nechtějí schovávat a na „volbu rozumu“ zvysoka kašlou. A pro takové je e-tron S Sportback skvělou volbou, protože je prostě po všech stránkách cool. A když u toho ještě nadchne pár mladých lidí, aby se víc zajímali o auta, tak má na tomhle světě své místo.
Ceny e-tronu začínají na částce 1 884 900 (e-tron 50 quattro), za výkonnější e-tron 55 quattro s větší baterií dáte 2 154 900 Kč a za karoserii Sportback připlatíte u obou verzí 65 tisíc. Vrcholná verze S stojí masivních 2 452 900 Kč, respektive 2 517 900 Kč ve variantě Sportback. A to ještě před započítáním příplatkové výbavy – jen ten červený metalický lak stojí 34 800 Kč…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 3x asynchronní elektromotor (jeden vpředu, dva vzadu) |
Výkon | 370 kW (503 k) |
Točivý moment | 808 Nm |
Převodovka | jednostupňová planetová |
Pohon | všechna čtyři kola |
Pohotovostní hmotnost | 2 695 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,1 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Dojezd | 347 km |
Kapacita baterie | 95 kWh |
Nabíjení | DC až 150 kW, AC 22 kW |
Kola a pneumatiky | 285/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 902/1 935/1 616 mm |
Rozvor | 2 928 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 555 l plus 60 l vpředu |