Hlavní obsah

Audi e-tron má hezčího bráchu, sportovnější verzi Sportback

Foto: Audi

Rodina elektrických Audi s názvem e-tron se právě rozrostla o druhého člena – sportovně-elegantní verzi e-tron Sportback. Kromě zkosené střechy však přiváží ještě pár dalších neviditelných technických vylepšení, které stojí za to si detailněji rozebrat.

Článek

Pokud vám základní e-tron přišel v zadních partiích poněkud neforemný, Audi pro vás připravilo elegantnější řešení – verzi e-tron Sportback ve stylu SUV-kupé. Jak se vám líbí? Kvůli nové splývavé zádi sice přijdete o 20 mm místa pro hlavu na zadních sedadlech a 45 litrů zavazadlového prostoru (pořád zbývá solidních 615 litrů), ale získáte víc sexy vzhled. To není špatný obchod, že?

Foto: Audi

Koukáte mu na zadek? To ale zdaleka není jediná novinka e-tronu Sportback

Dalším bonusem je lepší aerodynamika – Sportback se může pochlubit koeficientem odporu vzduchu 0,25 Cd (e-tron má 0,27), což v překladu na reálný dojezd znamená 10 kilometrů navíc. Další novinkou zlepšující dojezd je odpojování pohonu předních kol, když ho při jízdě není zapotřebí – to je dalších 10 kilometrů. Optimalizované brzdové destičky se silnějšími pružinami přidávají extra 3 kilometry, jedna větší pumpa vodního chlazení nahrazující dvě menší šetří energii a tím i 3 kilometry dojezdu, energetická využitelnost baterií se zlepšila z 88 % na 91 %, což představuje dalších 10 kilometrů. Celkový dojezd modelu e-tron Sportback 55 quattro se tak zvýšil na 446 km – běžný e-tron dosahuje „pouze“ 411 km, ale jeho inovovaná varianta, která dorazí na trh příští rok, už bude mít všechna tato vylepšení také.

Technika pohonu je jinak shodná s běžným e-tronem – tedy dva elektromotory (jeden na každé nápravě) napájené baterií s kapacitou 95 kWh. Základní režim poskytuje výkon 360 koní a 561 Nm, které stačí na stovku za 6,6 sekundy, ale režim sport uvolní všech 408 koní a 664 Nm celé soustavy a e-tron Sportback tak dosprintuje na stovku o 0,9 sekundy rychleji. V nabídce bude také slabší verze e-tron Sportback 50 quattro s výkonem 312 koní a 71 kWh baterií, která ujede až 347 kilometrů. V plánech je však pravděpodobně i rychlejší verze, o níž se dozvíme víc na začátku příštího roku.

Foto: Audi

První světla tohoto typu v sériově vyráběném autě

Poslední novinkou – ale o to zásadnější – jsou nové Matrix LED světlomety. Jméno mají stejné jako dřív, ale technika je kompletně nová a slaví premiéru v masově vyráběném autě. Vychází totiž z technologie Digital Mircomirror Device (DMD, digitální zařízení s mikrozrcadly), která se již využívá u některých dataprojektorů. Srdcem systému je malý čip, osazený přibližně milionem mikrozrcadel s délkou strany pouhých několik setin milimetru, která se jednotlivě pomocí elektrostatických polí naklápí do různých poloh až 5 000krát za sekundu.

Světlo, rozložené na miniaturní pixely, osvětluje vozovku ve vysokém rozlišení a umožňuje ještě preciznější odstínění protijedoucích aut, aby je neoslňovalo. Přináší však také nové funkce, jako je osvětlení pro jízdu v pruhu (jasné osvětlení daného jízdního pruhu, které se dynamicky přizpůsobuje při jeho změně) a orientační světlo (ukazuje polohu vozidla v jízdním pruhu tmavými, neosvětlenými pruhy, a podporuje tak bezpečnou jízdu zejména na úzkých silnicích nebo zúžených úsecích při průjezdu staveništěm). Ve spojení s asistentem nočního vidění (na přání) přichází navíc ke slovu označovací světlo, které světelným paprskem upozorní řidiče na případné chodce skrývající se ve tmě.

Další příjemnou vlastností nových světel budou propracovanější animace při odemykání a zamykání vozu (Audi je mělo už teď dost vychytané). Důležitější ale je, že jde o další krok do budoucnosti, protože toto technické řešení umožní světelnou komunikaci s chodci a ostatními auty, bez které je přechod k autonomnímu řízení nemyslitelný. V nabídce se tato světla představí v polovině roku 2020.

Tak dlouho ale na svůj e-tron Sportback čekat nemusíte. Objednat si ho můžete již v závěru roku 2019, uvedení na evropský trh je plánováno na jaro 2020.

Načítám