Článek
GT je zkrácenina sousloví „gran turismo“, což lze po našem interpretovat jako svižné cestování na velké vzdálenosti a ve velkém stylu. Třeba jako když se v sobotu ráno vzbudíte a impulzivně se rozhodnete, že si vyrazíte na pozdní oběd s výhledem na Lago di Garda a pak budete pokračovat dál až k pobřeží Azurového pobřeží, abyste si užili vyhlášený noční život v Monaku. Právě pro takové cesty se narodily vozy Aston Martin, Bentley nebo některá Ferrari a v jejich šlépějích nyní kráčí nové Audi e-tron GT.
Abyste při takhle náročném úkolu uspěli, musíte mít na své straně strhující vzhled připomínající kupé (jen se na e-tron GT podívejte a nelžete, že se vám nepodlamují kolena!) doplněný trochou pohodlí a praktičnosti (na zadní sedadla se klidně vejdou dvě modelky a do kufru strčíte dva golfové bagy), hlavně ale ohromující výkon (530 koní by mohlo většině gentlemanů postačovat) a odvahu využít ho do posledního koně.
Audi sice vyměnilo charakterní burácení benzinového dvanáctiválce za tiché bzučení elektromotorů, ale tempu cestování to rozhodně neuškodilo – ani nepoznáte, jestli jedete na úrovni dálničního limitu nebo daleko, daleko za ním. Snad jen že je krajina za okny víc rozmazaná a auta kolem jako by začala couvat. Audi e-tron GT vám rychlost servíruje v nesmírně uklidňujícím podání (řízení můžete částečně svěřit sofistikovaným jízdním asistentům), takže vám kilometry pod koly mizí rychle a nenáročně.
Kde se e-tron GT vzal?
Není žádným tajemstvím, že u Audi vzali techniku koncernového sourozence Porsche Taycan (elektrická platforma se dvěma elektromotory a výkonnou 800V architekturou) a trochu ohladili hrany. Výsledkem je maximální výkon 530 koní (při overboostu, základní nastavení je 476 k) a 630 Nm (238 koní pro přední elektromotor, 435 koní pro ten zadní), které se přenášejí na všechna čtyři kola (vpředu přes stálý redukční převod, vzadu je dvoustupňová převodovka). Designéři ho pak oblékli do slušivého kabátku v duchu sportovní elegance a inženýři naladili chování vozu z ostrého sportu na rychlý cesťák – a e-tron GT byl na světě!
Pokud vám to nestačí, můžete mít ještě rychlejší a ostřejší verzi RS s výkonem 646 koní – ale to už bude skutečná střela, na kterou budete potřebovat zbrojní pas… Brzy se můžete těšit na její plnohodnotný test na stránkách Garáž.cz.
Jistě, elektrický dojezd je omezením – papírově máte k dispozici 488 kilometrů, v reálu mezi jednotlivými zastávkami ujedete spíš necelé čtyři stovky kilometrů, ale věřte, že dvanáctiválec z dílny Aston Martin, Bentley nebo Ferrari vycucne plnou nádrž vysokooktanového paliva neméně rychle. Ostatně je to tak akorát čas na krátkou pauzu, vyprázdnění měchýře, vychutnání ristretta a vyřízení pár mailů a po půl hodince u nabíječky (pokud najdete takovou, která zvládne výkon 270 kW, dojezd 100 kilometrů pak dobijete za pouhých 5 minut) můžete pelášit dál.
U vozů gran turismo ale nestačí jen excelování v disciplíně „rychle rovně“, správné GT musí předvést atletické schopnosti, i když se silnice začne kroutit. Zatnout svaly, zbystřit reflexy a vyrazit vpřed řezat zatáčky a polykat rovinky. A ani tady e-tron GT nezaostává, vlastně vám dokáže vyrazit dech. Doslova, to když zadupnete pedál plynu (s velmi dlouhým „bezpečnostním“ chodem) až do podlahy. Auto bleskově vystřelí vpřed jako žádné jiné s benzinovým motorem, který nejdřív potřebuje vytočit, a s převodovkou, jež musí nejprve nahmátnout vhodný rychlostní stupeň. To e-tron GT vás prostě na lusknutí prstů katapultuje vpřed.
Rovinky oka mžikem mizí pod koly a zatáčky se blíží rychleji, než byste se nadáli – e-tron GT maskuje rychlost až nebezpečně efektivně (absence lomozu motoru v tom také hraje svou roli), o to víc se musíte soustředit na brzdné body. Auto vás ale podrží, ve vinglu se můžete spolehnout na brilantní stabilitu podvozku s dlouhým rozvorem a širokým rozchodem (kola mohou být skutečně až v rozích karoserie), nízkým těžištěm (těžké baterie v podlaze) a dokonalým rozložením hmotnosti 50:50. Možná váží tučných 2,3 tuny, ale dovedně to skrývá – do zatáček se vrhá jako lovecký pes za kořistí a perfektně drží stopu. Na výjezdu se pak můžete spolehnout na elektrický pohon všech kol a na mili-newtonmetry přesné dávkování výkonu. Ani tomu se žádné konvenční auto nedokáže vyrovnat.
Samozřejmě je tu pár drobných problémů – kabina je poměrně stísněná (jenže to je u podobných aut celkem běžné), dojezd není nijak zázračný (žádný V12 taky nikdy nevyhrál závody v ekonomické jízdě) a cena astronomická (pořád ale výrazně lacinější než srovnatelný Aston Martin, Bentley nebo Ferrari) – ale jako celek je Audi e-tron GT fantastické auto. Pohodlné, tiché a nenáročné pro klidné cestování a úžasně rychlé a vzrušující, když dostanete zálusk na trochu adrenalinu. Zkrátka pravé gran turismo pro třetí tisíciletí. Tak kam to byste chtěli vyrazit – Řím, Paříž, Barcelona, Londýn…?
Část kouzla vozů třídy GT je i v exkluzivitě – e-tron GT se vyrábí v manufaktuře Audi v Böllinger Höfe (po boku supersportu R8) poblíž Neckasulmu v relativně skromných počtech. Že ho nepotkáte na každém rohu, bude i v důsledku vysoké ceny: základní e-tron GT quattro začíná na částce 2 744 900 Kč, výkonnější RS e-tron GT pak přijde minimálně na 3 756 900 Kč.