Článek
Audi e-tron ale dokáže strach z omezeného dojezdu slušně zmírnit. Při plném nabití baterií o kapacitě 95 kWh totiž nabízí papírových 411 km (v reálu je to spíš 320-350, protože si určitě necháte nějakou rezervu a také se nedoporučuje dojíždět baterie „do sucha“), což by teoreticky mohlo stačit na cestu z Prahy až do Ostravy. Pořád to není žádný zázrak, ale oproti dřívějším elektromobilům je to pokrok.
Zvlášť, když stačí zastavit u DC 50 kW nabíječky a za méně než půl hodinky máte nasosaných dalších 100 km. A až se v ČR rozvine modernější technika nabíjení (první superrychlé nabíječky se již staví), půjde to ještě rychleji: e-tron zvládne až 150 kW, které dobijí dojezd 200 km za 20 minut. Přesto vás e-tron, stejně jako každý jiný elektromobil, přinutí trochu změnit návyky – jezdit citlivěji, cesty plánovat s mapou dobíjecích stanic a možná změnit oblíbené obchody nebo kavárnu podle toho, kde mají nabíječku.
To je však jediné, v čem se budete muset e-tronu přizpůsobovat, jinak je to klasické moderní Audi – sebevědomý vzhled s propracovanou grafikou LED světel, nádherný interiér plný špičkových materiálů a záplava sofistikované techniky. K tomu e-tron přidává i solidní praktičnost danou koncepcí typu SUV: za volantem máte skvělý přehled, celá posádka má dost místa a kufr nabízí skvělých 600 litrů. Je to vymyšlené právě tak, aby si majitelé Audi při přechodu na e-tron nemuseli na nic nového zvykat a aby jim auto přirozeně zapadlo do života. Přesto je pár překvapení čeká…
V první řadě to, že e-tron jezdí mnohem příjemněji než jakékoliv jiné Audi. O pohon se starají dva elektromotory (po jednom na každé nápravě, to znamená, že e-tron má pohon všech kol), jejichž 408 koní a 664 Nm máte k dispozici na lusknutí plynového pedálu. Dynamika je skvělá (stovka za 5,7 sekundy hovoří za vše) a reakce jsou v běžných rychlostech bleskové, což z předjíždění nebo připojování do pruhů dělá naprostou hračku. Příval akcelerace navíc nepřerušuje řazení převodovky, takže je to jako sedět ve startujícím dopravním letadle.
Akorát bez toho hluku, protože e-tron je naprosto tichý. A nejde jen o to, že neslyšíte motor, vy neslyšíte ani žádné jiné typické zvuky, které by v tom tichu rušily – žádný aerodynamický hluk, žádný hluk od kol ani žádný hluk z okolí. Navíc se vezete v báječném pohodlí, adaptivní vzduchový podvozek e-tronu je totiž naladěný na pohodovou plavbu (svou roli hraje i hmotnost 2,5 tuny) a nenechá se rozhodit žádnými hrboly nebo výmoly. V e-tronu jste prostě jako v bezpečném kokonu, kde na vás nikdo a nic nemůže. Tohle je skutečný luxus, který čekáte od auta s prémiovou cenovkou!
A jistě taky čekáte nějakou tu technickou vychytávku. E-tron je jako každé moderní Audi vybavený digitální přístrojovkou, dotykovým infotainmentem s širokými možnostmi konektivity a online službami, doplňkovým dotykovým displejem sloužícím jako ovládání klimatizace nebo prostor pro psaní příkazů a samozřejmě taky dlouhým seznamem sofistikovaných jízdních asistentů, které ulehčují řízení a kryjí vám záda. A nos. A boky. Pro jistotu.
Ale to inženýrům od Audi asi nepřišlo dost technofetišistické, takže přišli s jedním zcela novým prvkem – virtuálními zpětnými zrcátky, tedy kamerami s displejem ve dveřích, které nahradily klasické sklo. Vypadají hodně sci-fi a je to určitě jeden z důvodů, proč po e-tronu lidi tolik koukají (spolu s tou krásnou šmoulí modrou). Z praktického hlediska přinášejí lepší obraz za horších světelných podmínek (stmívání, déšť atd.) a výraznější světelnou signalizaci (blikání a upozornění na auta v mrtvém úhlu), jenže jejich displeje jsou menší než klasická zrcátka, a umístěné ještě o trochu víc mimo zorné pole řidiče (navíc musíte přeostřit). Co se týče chlubení přátelům, jsou virtuální zrcátka naprosto nepřekonatelná, nás ale v této podobě ještě zcela nepřesvědčila. Zvažte si, jestli vám stojí za příplatek 45 tisíc.
Daleko důležitější inovací je inteligentní rekuperace. E-tron totiž nemá klasický e-pedál (čili silné regenerativní brzdění po puštění pedálu plynu), jako má třeba i3, Leaf nebo I-Pace (auto pak řídíte většinu času jen pedálem plynu, na brzdu šlapete jen v nouzi). Místo toho po puštění plynu normálně plachtí a rekuperaci ovládáte vy pedálem brzdy, nebo vám pomůže radar (detekuje auto před vámi), kamera (sleduje značky rychlostních limitů podél silnice) nebo GPS (vychází z mapových podkladů). E-tron tak automaticky něžně dobrzďuje před každým pomalejším autem, před dálničními omezeními, před značkou začátku obce nebo dokonce před kruhovým objezdem – čili přesně v těch momentech, kdy byste sami šlapali na brzdu. Může to znít jako omezování, ale fakticky to řidiči šetří práci a bateriím energii. A kdyby vás to přece jen štvalo, kdykoliv to můžete vypnout.
Audi e-tron je skutečně fascinujícím autem. Přináší skvěle zpracovaný technologický pokrok, přitom se používá stejně snadno jako jakékoliv současné konvenční Audi. Přináší řadu výhod, především v oblasti komfortu řízení a jízdy, ale samozřejmě i typické nevýhody elektromobilů – není to auto pro každého. Ale ti, kterým zapadne do života a pořídí si ho, si e-tron skutečně zamilují.
Jednou z typických nevýhod elektromobilů je cena – a e-tron se základní cenovkou 2 122 900 Kč (příplatky ji pak vyšroubovaly na necelé tři miliony!) to jen potvrzuje. Pro srovnání, podobně velkou a rychlou SQ5 pořídíte za 1,9 milionu Kč. Audi také brzy nabídne lacinější verzi e-tron 50 quattro s výkonem 300 koní a dojezdem 300 km. Cena ještě nebyla oficiálně oznámena.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2x asynchronní elektromotor, po jednom na každé nápravě |
Výkon | 300 kW (408 k) |
Točivý moment | 664 Nm |
Převodovka | jednostupňová |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 490 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 5,7 s |
Maximální rychlost | 200 km/h (el. omezeno) |
Dojezd | až 411 km (WLTP) |
Kapacita baterie | 95 kWh |
Nabíjení | DC až 150 kW (konektor CCS Combo), AC 22 kW (Mennekes) |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 901/1 935/1 616 mm |
Rozvor | 2 928 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 600 l |