Hlavní obsah

Audi Duo: Předražený hybrid z roku 1989

Foto: Audi

Audi Duo, která nabízela i bezemisní jízdu, vznikla už v roce 1989

Plug-in hybrid je čím dál častější pojem. Ostatně téměř každý velký výrobce vozů má v portfoliu nějaké to auto do zásuvky. Nejde však o fenomén poslední doby, na poli polo-bzučících aut se angažovala i Audi, a to už v roce 1989. Úspěch se však nedostavil a jistě uhádnete proč.

Článek

Vzpomínáte na rok 1989? V Česku se udála revoluce, narodil se World Wide Web, kazety byly populárnější než kompaktní disky a mobilní telefony dosahovaly rozměrů a hmotnosti solidní stavební cihly. A v Audi nějakým způsobem spárovali spalovací motor a elektromotor.

Svůj výtvor automobilka prezentovala v roce 1990 na ženevském autosalonu. Model se jmenoval Audi Duo a byl postaven na základech Audi 100 Avant. Jeho přední nápravu poháněl 2,3litrový pětiválec o výkonu 136 koní a zadní kola živil elektromotor o výkonu 12 koní, čerpající šťávu z 9 kW nikl-kadmiových baterií Siemens uložených v podlaze pod kufrem.

Foto: Audi

Audi Duo uvnitř vypadala jako běžný automobil

Většinu času oba motory pracovaly zároveň, ale Duo nabídlo speciální režim, kdy byl zakázán provoz motoru s vnitřním spalováním. Moderní plug-in hybridy touto funkcí disponují pomocí stisku jednoho tlačítka, ale v Audi Duo bylo třeba zastavit a vyřadit do neutrálu.

Nejvyšší dojezd na elektřinu byl 39 kilometrů a maximální bezemisní rychlost 50 kilometrů. Vozidlo disponovalo také regenerativním brzděním a solárními panely na střeše, což pomáhalo částečně živit akumulátory. Audi Duo skončila jen jako prototyp testovaný v Ingolstadtu jako vozidlo taxislužby. Veřejnost nejspíš nejevila zájem, možná proto se žádný model nedostal do prodeje.

Foto: Audi

Baterie byly uloženy v podlaze pod kufrem

V roce 1997 se na světě skutečně objevila Audi do zásuvky určená pro širokou veřejnost. Audi A4 Avant Duo měla pod kapotou dieselový motor o objemu 1,9 litru (91 koní) a elektromotor o výkonu 29 koní. Stejně jako moderní plug-in hybridy uměla Audi A4 Duo jezdit čistě na baterie, rekuperovat a disponovala dobíjecí zásuvkou.

Problémem byla cena, oproti standardní Audi A4 Avant stála ekologičtější varianta dvojnásobek. Automobilka měla velké oči a očekávala prodeje okolo 500 vozů ročně, ale za necelé dva roky výroby vzniklo pouze 60 kusů.

A tím ostatně trpí i většina dnešních plug-in hybridů. Tyto vozy jsou zkrátka přespříliš drahé, pomalu se dobíjí a i infrastruktura zatím není dostatečně rozvinutá. Což jsou také důvody, proč si na jejich masivní rozšíření v Česku budeme muset ještě počkat.

Načítám