Článek
Vzpomínáte na rok 1989? V Česku se udála revoluce, narodil se World Wide Web, kazety byly populárnější než kompaktní disky a mobilní telefony dosahovaly rozměrů a hmotnosti solidní stavební cihly. A v Audi nějakým způsobem spárovali spalovací motor a elektromotor.
Svůj výtvor automobilka prezentovala v roce 1990 na ženevském autosalonu. Model se jmenoval Audi Duo a byl postaven na základech Audi 100 Avant. Jeho přední nápravu poháněl 2,3litrový pětiválec o výkonu 136 koní a zadní kola živil elektromotor o výkonu 12 koní, čerpající šťávu z 9 kW nikl-kadmiových baterií Siemens uložených v podlaze pod kufrem.
Většinu času oba motory pracovaly zároveň, ale Duo nabídlo speciální režim, kdy byl zakázán provoz motoru s vnitřním spalováním. Moderní plug-in hybridy touto funkcí disponují pomocí stisku jednoho tlačítka, ale v Audi Duo bylo třeba zastavit a vyřadit do neutrálu.
Nejvyšší dojezd na elektřinu byl 39 kilometrů a maximální bezemisní rychlost 50 kilometrů. Vozidlo disponovalo také regenerativním brzděním a solárními panely na střeše, což pomáhalo částečně živit akumulátory. Audi Duo skončila jen jako prototyp testovaný v Ingolstadtu jako vozidlo taxislužby. Veřejnost nejspíš nejevila zájem, možná proto se žádný model nedostal do prodeje.
V roce 1997 se na světě skutečně objevila Audi do zásuvky určená pro širokou veřejnost. Audi A4 Avant Duo měla pod kapotou dieselový motor o objemu 1,9 litru (91 koní) a elektromotor o výkonu 29 koní. Stejně jako moderní plug-in hybridy uměla Audi A4 Duo jezdit čistě na baterie, rekuperovat a disponovala dobíjecí zásuvkou.
Problémem byla cena, oproti standardní Audi A4 Avant stála ekologičtější varianta dvojnásobek. Automobilka měla velké oči a očekávala prodeje okolo 500 vozů ročně, ale za necelé dva roky výroby vzniklo pouze 60 kusů.
A tím ostatně trpí i většina dnešních plug-in hybridů. Tyto vozy jsou zkrátka přespříliš drahé, pomalu se dobíjí a i infrastruktura zatím není dostatečně rozvinutá. Což jsou také důvody, proč si na jejich masivní rozšíření v Česku budeme muset ještě počkat.