Hlavní obsah

Audi A6 - vše co potřebujete vědět o novém sedanu i kombíku

Foto: Jakub Deml

Audi A6

Minulý týden jsme řídili Audi A6 sedan s třílitrovým turbodieselem a teď jsme se projeli s novým Avantem a vyzkoušeli v něm i dvě základní motorizace - přeplňované čtyřválce 2,0 l. Takže obstojí tohle auto v souboji s pětkovým BMW, které se nám tak líbí?

Článek

Nejčastější otázka, kterou jako motoristický novinář dostávám, je zdánlivě úplně jednoduchá: Jaké bych jsi si koupil auto? A já vždycky odpovídám, že s automobily je to jak s botami, potřebujete jich víc. Jedny do práce, druhé na běhání, třetí na hory, čtvrté do divadla… A přestože to míním naprosto vážně, vždy následuje otázka doplňující: A kdyby to bylo jen jedno?

Ušetřím vás další konverzace, kde se pokouším zjistit takové ty základní věci, jako jsou pořizovací částka, kolik kilometrů ročně, kolik dětí, psů a sportovního vybavení dotyčný vozí a jestli si ho plánuje nechat rok, nebo pět, a rovnou přeskočím k výsledku. Většinou to bývá auto střední třídy, takže by to klidně mohlo být i nové Audi A6. Protože jestli něco nová A6 umí, pak je to být tím univerzálním autem pro lidi s dostatečnými příjmy a standardními zájmy. Je pohodlná, stylová, dostatečně výkonná, nabušená technologiemi a dobře jede.

Já osobně bych si vybral kombík, byť je mezi ním a sedanem nějakých šedesát tisíc korun rozdíl, ale mně se jednak kombíky líbí, potřebuji jejich prostor navíc a taky mám pocit, že často líp jezdí - jsou totiž lépe vyvážené.

Foto: Audi

Audi A6 Avant potřebuje minimálně 20palcová kola

No a s jakým motorem?

Aktuální nabídka není nijak pestrá a kromě naftového dvoulitrového čtyřválce a naftového šestiválce 3,0 l ve dvou výkonových provedeních není nic jiného na výběr. Benzínové verze ale budou, nebojte se. Jen musí projít novým schvalovacím procesem WLTP, což bude chvíli trvat. Je jasné, že nejlepší je to nejdražší, tedy 286koňový šestiválec s pohonem všech kol, ale bezmála čtvrt milionu rozdíl mezi ním a základním provedením, které má poháněná jen přední kola, je na zvážení každého kupujícího. Jestli však nejsou peníze problém, pak bych si tedy počkal na benzínový šestiválec, který má ze všech motorů ten nejčistší chod a zároveň je dostatečně silný. S čistým svědomím vám můžu naopak doporučit i základní dvoulitrový turbodiesel s pohonem předních kol. Neurazí a protože je kabina A6 perfektně odhlučněná, slyšíte jeho zvuk jen za studena a vibrací při každém nastartování se zbavíte, když si vypnete stop-start systém.

Není ten dvoulitr slabý?

Benzínový dvoulitr asi ano. Má sice 245 koní a 370 N.m, avšak ten naftový má 204 koní a 400 N.m a nevěřili byste, jak velký může být rozdíl 30 N.m. A co víc, počítejte s třetinovým rozdílem ve spotřebě. A když už jsem zmínil spotřebu… Zatímco základní čtyřválce pracují s běžnou dvanáctivoltovou elektrickou soustavou, tak šestiválce mají 48voltovou síť spojenou s lithium-iontovou baterií, která umí auto pohánět, když zpomaluje, nebo se naopak rozjíždí. Není to čistý hybrid, ale tento systém má o 10 procent vyšší účinnost, takže by se klidně mohlo stát, že šestiválce se v reálu přiblíží ve spotřebě menším, ale více namáhaným motorům.

A ještě jedna věc - šestiválec je vždy kombinovaný s osmistupňovou převodovkou Tiptronic a čtyřválec má sedmistupňový S tronic. Obě dvě skříně fungují bez připomínek.

Foto: Jakub Deml

Čtyřválcové motory jsou kombinované se sedmi a šestiválcové s osmistupňovou automatickou převodovkou. Obě fungují bez připomínek.

Takže pohonné ústrojí už víme. A co podvozek?

Pětiprvkové zavěšení, větší rozvor a hned čtyři možnosti pružení: základní provedení, pak sportovní, dále s adaptivními tlumiči a nejvyšší možnou nabídkou je vzduchové pérování. Já osobně bych volil mezi adaptivním a vzduchovým podvozkem, ale co bych chtěl určitě, tak to je systém aktivního zatáčení zadní nápravy. Tahle věc, kdy se zadní kola umí natáčet proti směru předních v zatáčkách a ve stejném směru při předjíždění na dálnici, totiž úplně maže ten jezevčíkovitý efekt nových, čím dál tím větších aut. Zrovna tohle bych vyměnil i za nějaké ty koně nebo jinou výbavu navíc.

Aha, výbava. Tak sem s tím!

Nové modely A6 mají stejný koncept kabiny jako vlajková loď A8, A7 či Q8. Takže dva chytré tablety, které mají logiku mobilního telefonu. Možná, že když se s tím naučíte časem zacházet, že to bude fajn, navíc Audi se ohání možností priorit u některých funkcí, ale abyste byli schopni to celé pochopit v souvislostech, potřebujete dvě vysoké školy a měsíc samostudia. Změnit teplotu, nastavit si vyhřívání volantu a přeladit rádio, tak na to abyste zastavili u krajnice, nebo měli spolujezdce. A je vůbec otázkou, jestli tohle všechno jako řidiči chceme a potřebujeme.

Masážní sedačky jsou příjemné, noční vidění funguje úžasně a Bang & Olufsen Advanced hraje samozřejmě super (stojí 186 tisíc), ale bez toho všeho se dá v pohodě žít a raději si v konfigurátoru zaškrtněte chytrá HD LED Matrix světla a některý z paketů, který vám pohlídá jízdní pruhy, zrovna když se pokoušíte naladit rádio. A sedačky v kombinace kůže a alcantary jsou stejně lepší než ty celokožené.

Foto: Audi

Nepotřebujete kůži ani masáže. V příplatkové výbavě najdete spoustu užitečnějších věcí, třeba HD LED Matrix světla

Jsou nové A6 pohodlné?

Tak to si pište! A s adaptivním podvozkem moc dobře fungují i na dvacetipalcových kolech. A na nich taky A6 nejlíp vypadá, jen tak mimochodem… No a už jsem zmínil, že sedan i Avant jsou extrémně dobře odhlučněnými auty. Při jízdě působí přísně neutrálně a poslouchají řidiče bez ohledu na povrch nebo profil silnice. Nemůžu říct, že bych s ním projel zatáčkovitou silnicí a měl pusu od ucha k uchu, ale když z něj vystoupíte po dlouhé cestě, budete se usmívat, jak lehce jste to zvládli.

Mám si ho koupit?

Jestli hledáte auto, co v sobě má alespoň špetku sportovnosti, pak je lepší pětkové BMW. Jestli chcete styl a k řízení nemáte žádný vztah, pak je tady Volvo V90. A vlastně si myslím, že pro nové Audi A6 je největším konkurentem éčkový mercedes, který má podobnou životní filozofii. On i A6 dělají všechno dobře a nic není na úkor ničeho. Až na ten infotainment. A pro mě je to o to palčivější, že jsem Audi vždy považoval za nejlepší značku, co se kvality interiéru a ergonomie týče. Nicméně kdybych měl mít jen jedny boty, bylo by Audi A6 v úzkém výběru. A klidně bych se asi spokojil i se základním Avantem 40 TDI za 1 466 900 Kč. Ale protože k němu zatím nemáme všechny technické údaje, tak utrácím imaginárních 1 697 900 Kč za Audi A6 Avant 50 TDI quattro!

Audi A6 Avant 50 TDI quattro
MotorŠestiválcový vznětový motor do V, technologie MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle)
Plněnípřeplňovaný turbodmychydlem, vstřikováním paliva Common-rail
Zdvihový objem2967 cm3
Výkon286 koní v 3500-4000 ot./min.
Točivý moment620 N, v 2250-3000 ot./min.
Převodovka8-stupňová tiptronic
PohonPermanentní pohon všech kol quattro
Pohotovostní hmotnost1965 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,7 s
Maximální rychlost250 km/h (el. omezeno)
Spotřeba (kombinovaná)5,8 l/100 km
Kola a pneumatiky255/40 R20
Objem palivové nádrže63 l
Rozvor2924 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4939/2110/1467
Související témata:
Načítám