Článek
Tankování zemního plynu představuje zajímavou alternativu ke klasickým dieselovým motorům. Navíc už nemusíte tak poctivě plánovat cesty, protože CNG seženete už téměř na 140 čerpacích stanicích. Jeden kg plynu stojí kolem 25 korun a auto potřebuje na 100 kilometrů jen zhruba 4 kg, čemuž se nafta nemůže rovnat. A tak si místo obligátní Audi A4 TDI můžete pořídit plynovou verzi g-tron. A když si odmyslíte ty nálepky, od běžné 2.0 TFSI jí vlastně ani nepoznáte.
Také uvnitř je to Audi A4 se vším všudy – jednoduché a účelné, ovšem precizně slícované z kvalitních materiálů. Audi má být přece prémiový segment, takže si nemůže dovolit nic jiného. Jen se to někdy zbytečně přehání s karbonem, tady tomu tak naštěstí není. Je to dobře, A4 není žádný monopost, abyste museli koukat na uhlíková vlákna všude okolo.
Přístrojovka je klasická s analogovými budíky, obyčejný displej se nachází mezi nimi. Infotainment je uprostřed a většinu jeho funkcí ovládáte přes velký otočný ovladač na středovém tunelu, což jde skvěle. Tlačítek pod displejem je tak akorát, abyste s nimi jednoduše a po paměti ovládali klimatizaci. Sedadla v konkrétním kusu jsou čalouněná jen látkou, ovšem velmi příjemnou. Boční vedení je tak akorát na klasický kombík a prodlužování sedáku nechybí, což mám hodně rád.
Prostor vzadu je u Audi limitován jak celkovou délkou, tak rozvorem. Pokud se usadím za sedadlo řidiče nastavené na sebe, nedotýkám se ani hlavou, ani koleny. Stačí ale sebemenší pohyb, a už zavadím o opěradlo před sebou. Ani zavazadlový prostor nepatří k největším ve třídě, v základu nabízí 415 litrů. Pravda je, že to je kvůli plynové nádrži na 19 kg, jinak by měl 90 litrů navíc a nechyběla by pod ním rezerva. Výhodou je ale rovná podlaha pravidelného tvaru a nízká nakládací hrana.
Devatenáct kilo by tedy mělo podle Audi stačit minimálně na 500 km dojezdu, protože prý potřebuje 3,9 kg na jedno 100 km. Jenže reálně se k této hodnotě nedostanu, ani když se hodně snažím. Nejméně jsem dosáhl hodnoty 4,1 kg, ale to jsem všechna auta za sebou určitě štval. Spíš se spotřeba pohybovala okolo pěti litrů a dojezd spadl někam na 350 km. Po spotřebování plynu máte k dispozici jen 25 litrů benzínu na dojezd k nějaké čerpací stanici. Spotřeba benzínu se pohybuje kolem osmi litrů, takže úplné nervy o dojetí mít nebudete. Celkový dojezd na oba typy paliv tedy není špatný, pokud ale budete chtít jezdit cíleně na plyn, zastavíte u pumpy častěji, než jste zvyklí.
Nový benzínový motor je v případě této verze naladěný na 168 koní, takže trhač asfaltu rozhodně nečekejte. Sice A4 nabízí slušnou maximálku, ale nedostanete se na ní během pár vteřin, jak jsou někteří zvyklí. Například při zrychlení na dálnici byste dva litry objemu netipli a spíše máte dojem, že je pod kapotou jedna z downsizingových jednotek. Nicméně zátah je krásně lineární a jemný, takže jízda je vlastně nesmírně příjemná. Z motoru se do interiéru nepřenáší žádné vibrace, jenže ani skoro žádný zvuk. A já bych si ve vyšších otáčkách benzínový dvoulitr klidně občas poslechnul. Ale odhlučnění motoru je prostě až příliš dobré.
Audi potřebovalo, aby A4 jezdila dobře. A o toto poznávací znamení nepřišla ani plynová verze. I když má vzadu přidané nádrže, díky použití lehkých materiálu není zadek zatížen o moc víc, než u běžné verze. A tak máte parádní grip a zatáčky si na osmnáctipalcových kolech vlastně docela užíváte. Jen to řízení by mohlo být ještě o něco citlivější, tady působí trochu odtažitě. Výhodou jsou ale celkem rozumné rozměry auta, nepůsobí ani na úzkých silnicích jako obr. A nemusíte se bát, že kvůli velkým ráfkům zmizel veškerý komfort. S přehledem a jen jemným houpnutím se Audi popasuje i s většími dírami, kterými jsou české silničky nižších tříd občas proslulé.
Cena testovaného auta se všemi příplatky je 1 417 900 korun, základ koupíte za 1 130 900. Jen automat vyjde na 62 tisíc, modrá metalíza na dalších 30. A to vám asi bude připadat hodně, když máte mechanické ovládání sedadel čalouněných jen látkou. Jenže Audi dokáže v interiéru opravdu navodit ten pocit prémiového segmentu a nabízí i solidní jízdní vlastnosti včetně výborné úrovně komfortu. Zvenku ale působí dost anonymně, čemuž hodně pomáhá tmavě modrá barva. Někomu ale právě tohle bude vyhovovat. A co se pohonu na CNG týká, ten v Audi nepůsobí vůbec nepatřičně a A4 s ním funguje skvěle. Jen ten dojezd čistě na plyn by mohl být větší.
Technické údaje: Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S-Tronic | |
---|---|
Motor | Přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 125 kW (168 k)/4450 ot. |
Točivý moment | 270 Nm/1650-4400 ot. |
Převodovka | Sedmistupňová automatická |
Maximální rychlost | 221 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,1 sec |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 5,0/3,1/3,9 m3 na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1670/465 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4725 x 1842 x 1434 mm |
Rozvor | 2820 mm |
Objem nádrže (benzín + CNG) | 25 l + 19 kg |
Objem zavazadelníku | 415/1415 l |
Základní cena | 1 268 900 Kč |
Když ještě A4 nebyla
Jak jistě vte, krom novch aut pro vs testujeme i veterny a youngtimery. A v rmci tto naš neděln rubriky došlo i na předchůdce dnes testovanho Audi A4. Jde o dvnou historii, kdy ještě A4 neexistovala a sedan středn třdy se jmenoval Audi 80. A v našem testu se můžete seznmit hned se dvěma generacemi B2 a B4.