Článek
Ušetřím vám hledání – tenhle petrolejově modrý lak se podle vzorníku Audi jmenuje modrá Atol a připlácí se za něj (stejně jako za všechny metalízy v nabídce) tučných 24 700 Kč. Ale stojí za každou korunu, protože nová A3 v ní vypadá skvěle, což dokládá řada obdivných pohledů náhodných kolemjdoucích.
Audi tohle prostě umí, vezme docela konvenční techniku a udělá z ní vysoce žádoucí produkt. Sebevědomý design s ostře řezanými liniemi, výraznou maskou a nepřehlédnutelným LED podpisem denního svícení, propracovaný interiér plný kvalitních materiálů se snadno použitelným infotainmentem a vkusným ambientním osvětlením k tomu, delikátně naladěné ovládací prvky a jízdní vlastnosti… a nikoho ani nenapadne přemýšlet o tom, že na stejných základech stojí Octavia, Golf nebo Leon. Je to prostě rozdíl nejen na první pohled, ale také za volantem – a to tak citelný, že lidé rádi připlatí prémiové peníze.
Není tedy žádným překvapením, že nová plug-in hybridní Audi A3 používá naprosto stejnou techniku jako hybridní Škodovky, Volkswageny nebo Seaty. Ale proč ne, když jde o jeden z nejsofistikovanějších hybridů na trhu? Nejde ani tak o samotné železo, protože to svými parametry nevyčnívá z davu podobných strojů jiných značek.
Přední kola roztáčí kombinovaný výkon 204 koní a 350 Nm (na trhu bude i výkonnější 245koňová verze 45 TFSI e), což stačí na stovku za svižných 7,6 sekundy. Také baterie o kapacitě 13 kWh slibující papírový elektrický dojezd až 67 km nabídne v reálu spíš kolem 40 km, což je v této třídě docela průměrná hodnota.
Kouzlo je spíš v chytrosti celého systému. Předně spolupráce benzinového a elektrického motoru s převodovkou je příkladná, a jízda je tak úžasně tichá a kultivovaná. Kromě jízdy pouze na elektřinu můžete energii z baterie využít i v hybridním režimu, kdy snižuje spotřebu někam k hranici 3–4 l/100 km na vzdálenosti zhruba 150 km.
K dispozici je také funkce „uložení“ nabití pro pozdější využití (a také dobíjení baterie motorem, což však není příliš efektivní využití paliva), ale klidně to všechno můžete nechat na automatice. Když totiž zadáte svou cílovou destinaci do palubní navigace, systém vyhodnotí trasu a sám rozhodne, jak s energií efektivně hospodařit – třeba při výjezdu z městského centra vás nechá jet na elektřinu, na dálnici pak přepne do hybridního módu a pár elektrických kilometrů vám nechá na poslední část trasy v cílovém městě.
Skvěle vyladěná je i automatická rekuperace, která radarem a kamerou sleduje dopravu před vámi a brzdí, když auta před vámi zpomalují, nebo vás nechá plachtit, když máte silnici prázdnou. Také čte dopravní značky a pracuje i s údaji z GPS, takže ladně zpomaluje před rychlostním omezením, značkou začátku obce nebo před kruhovými objezdy, na rovince vás nechá plachtit a z kopce rekuperuje o trochu víc. Funguje to naprosto intuitivně a nevtíravě (pokud jezdíte klidným tempem a defenzivním stylem, což se k úspornému plug-in hybridu přímo hodí) a za volantem vám to výrazně usnadňuje práci.
Řídit A3 je tak naprosto pohodovou a nenáročnou záležitostí, přesně jak to mají majitelé Audi rádi. Na silnici si přitom auto počíná naprosto sebejistě a nedává najevo známky nejistoty, ať ho do zatáčky pošlete jakkoliv rychle (což se hodí pro plynulost jízdy). Jízda je pohodlná, a to i s příplatkovým sportovním S Line paketem na 18“ kolech.
Zážitek za volantem plug-in hybridní A3 se tak pro běžného řidiče neliší od jiných variant (technický fajnšmekr se může bavit hraním si s energetickou efektivitou a plynulostí jízdy s maximálním využitím elektřiny) a jediné, co od vás A3 PHEV bude v rámci přechodu k elektromobilitě vyžadovat, je připojit ji po jízdě doma v garáži nebo v práci do obyčejné elektrické zásuvky. Pak můžete jezdit i v takhle pohledném prémiovém autě neobyčejně efektivně a hlavně překvapivě lacino. Náklady na příplatkový lak se vám tak rychle vrátí. Takže ještě jednou: modrá Atol.
Plug-in hybridní Audi A3 Sportback 40 TFSI e stojí v základní verzi nemalých 1 025 900 Kč (brzy dorazí ještě silnější 45 TFSI e s kombinovaným výkonem 245 koní), kromě nižších provozních nákladů nemusíte díky speciální SPZ připlácet ani za dálniční známku nebo parkování v zónách Prahy. Pokud ale nemáte k dispozici nabíjení, A3 PHEV není pro vás – můžete ale sáhnout po klasickém benzinu, úsporném turbodieselu nebo ještě úspornějším pohonu na CNG.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 395 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 550–2 500 ot./min. |
Elektromotor | 115 k a 330 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 204 k a 350 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 635 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,6 s |
Maximální rychlost | 227 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 1,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kapacita baterie | 13,0 kWh |
Elektrický dojezd | až 67 km |
Nabíjení | AC až 2,9 kW |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 343/1816/1 450 mm |
Rozvor | 2 630 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 280 l |