Článek
Osvědčený recept se prý nemá měnit a Audi s tímhle pořekadlem naprosto souhlasí – i čtvrtá generace tak staví na osvědčeném základu techniky osmé generace Volkswagenu Golf (nakonec stejně to dělá Škoda Octavia i Seat Leon už roky), který obléká do uniformního vzhledu prestižní prémiové třídy. Nová A3 tak hodně připomíná úspěšnou minulou generaci A3 (je jen o 30 mm delší, rozvor má však stejný, kufr nabídne až 380 l), ale něco si bere z SUV Q3 a něco od prcka A1. Především však jde naprosto jednoznačně o Audi, které poznáte už z dálky.
A poznali byste to, i kdyby vás se zavázanýma očima posadili za volant a pak vám pásku z očí stáhli (a předtím přelepili znak na volantu, protože ty čtyři kruhy by vám hádání dost ulehčily). I tady je jasně cítit uniformita a styl Audi, takže vám vůz bude připadat hodně známý – zvlášť, pokud jste někdy seděli v nové A1 nebo Q3.
Přehlídka displejů začíná u digitální přístrojovky (10,25“ v základu, za příplatek 12,3“) a pokračuje u centrálního 10“ dotykového displeje infotainmentu MMI (pochopitelně disponuje online funkcemi, širokou konektivitou, vzdáleným přístupem, integrací osobní asistentky Alexa od Amazonu a dalšími moderními vychytávkami). Na rozdíl od dražších modelů tu však chybí další displej sloužící jako touchpad nebo ovládání klimatizace – ta má samostatný panel pod infotainmentem. Pokud zvolíte verzi s automatickou převodovkou, místo vysoké páky manuálního řazení zůstane na středové konzoli jen malý joystick řazení díky elektronické vazbě na převodovku (shift-by-wire).
Samozřejmostí jsou také sofistikované asistenční systémy, které vedle nouzového brzdění, sledování mrtvých úhlů nebo automatického parkování zahrnují také adaptivní asistenci při řízení. Což není nic jiného než kombinace adaptivního tempomatu s funkcí stop, asistentu vedení jízdy v pruhu a asistentu pro jízdu v zácpě. Díky němu budou dálniční cesty naprosto oddychovou záležitostí…
O radost z jízdy se postarají také výkonné, ale přitom úsporné motory TDI. V první vlně dorazí dvě výkonové verze oblíbeného 2,0 TDI nabízející 116 a 150 koní, později se jistě objeví i silnější 190koňová verze. Pokud máte raději benzinové motory, můžete se těšit na 150koňový 1,5 TFSI, který později doplní 2,0 TFSI (výkon ještě neznáme, ale tipujeme kolem 200 koní) a ještě později také ostřejší 310koňové S3 a nabroušené RS3 s výkonem přes 400 koní. Pochopitelně se dočkáme úsporné plug-in hybridní varianty. Většina majitelů asi místo manuální šestistupňové převodovky sáhne po sedmistupňovém dvouspojkovém automatu DSG, k dispozici bude i volba pohonu všech kol quattro nebo podvozek s adaptivními tlumiči.
Nové Audi A3 Sportback tak vypadá naprosto připravené na čtvrté kolo boje o zákazníky – jenže to platí pro Mercedes třídy A a BMW řady 1 také, takže to Audi rozhodně nedostane zadarmo. Pokud vám ale A3 Sportback padlo do oka, můžete rovnou vyrazit k dealerovi, který rád přijme vaši objednávku, první vozy pak k zákazníkům dorazí již v květnu.