Hlavní obsah

Audi A1 je větší, hezčí a nabité technologiemi

Foto: Audi

Audi A1

Nejmenší vůz Audi platil dlouhá léta hlavně za rozpočtový „entry model“. Jenže druhá generace, kterou německá značka uvádí právě teď, chce přestoupit na úplně jinou vlnu. A1 až pozoruhodně dospěla a nabízí prvky, přetvářející nejlevnější audi na stylové a technologiemi nabité auto. Spoustu techniky mu mohou konkurenti jen závidět.

Článek

V první řadě však prostor a rozměry. A1, stejně jako nové Polo nebo Ibiza, stojí na podvozkové platformě MQB A0. To znamená růst do všech směrů a tedy více místa pro pasažéry i přepravovaný náklad. Oproti původní A1, dlouhé jen 3 954 mm, překročila nová generace hranici čtyř metrů a má 4 030 mm. Šířka činí 1 740 mm a výška pouze 1 410 mm, takže je audi relativně dost nízké. Dokonce i proti předchůdci je to 6 mm dolů.

Audi je taky o hodně hezčí. Celkově je zevnějšek o něco hranatější, příď agresivnější a zádi dominuje široký barevný C-sloupek a zamračená silueta koncových světel. Zadní světla jsou pochopitelně LED a stejnou technologii mohou za příplatek využívat i ta přední. Kola jsou navzdory kompaktní velikosti dokonce osmnáctipalcová.

Foto: Audi

Audi A1

Uvnitř pětidveřové kastle by mělo být dost místa pro dospělé a kufr nabobtnal o 65 litrů na 335 litrů, případně až na 1090 litrů při sklopení zadních sedadel. O dost zajímavější je ale přední část interiéru a zdejší výbava. Už žádná A1 nevyjede z bran továrny ve španělském Martorellu (vyrábí se zde mimochodem hlavně seaty) bez digitální přístrojové desky. Velký displej místo budíků je už standardem a nižší verze dostanou i dotykový displej o úhlopříčce 8,8 palce. Lepší výbava znamená větší displej s úhlopříčkou 10,1. V každém případě je ale obrazovka zabudovaná přímo do palubky, tak jako to má třeba větší A6 nebo A8.

Pochopitelně nechybí propojitelnost s mobilními telefony, ale ani zástup jízdních asistentů. A1 umí koukat po chodcích, cyklistech i autech, v kolonách jezdí samo a dává pozor také na opuštění jízdního pruhu. Standardní podvozek lze vyměnit za sportovně laděný, či dokonce adaptivní.

Konečně však k motorizacím. Stejně jako u mnoha dalších malých aut, je i nabídka A1 prostá dieselových agregátů. Základ zde tvoří přeplňovaný litrový tříválec TFSI, disponující výkonem 95 nebo 115 koní. Coby označení ovšem Audi využije svůj nedávno uvedený „výkonostní index“, takže základní motory vejdou ve známost jako 25 TFSI a 30 TFSI. Podobně tomu bude i u výkonnějších čtyřválců 1.5 TFSI a 2.0 TFSI, vybavených 150 potažmo 200 koňmi. Ty v katalogu najdeme coby 35 TFSI, potažmo 40 TFSI. Všechny motory jsou k mání jen s pohonem na přední kola a buď se šestistupňovým manuálem, nebo s automatem. Výjimkou je jen vrcholný motor, spojený výhradně s automatem.

Nová generace A1 vchází na trh jako modelový ročník 2019 a prodávat se začne koncem letošního roku. Cena je zatím v neznámu, ale původní model rozhodně převýší.

Související témata:
Načítám