Článek
Vzhled? Je to krasavec!
O designu současných vozů Audi se vedou polemiky. Někomu se líbí, jiní jim vyčítají, že jednotlivé modely vypadají všechny unifikovaně a liší se jen velikostí. Podle nás to ale v případě modelu A1 rozhodně neplatí.
Oproti předchozí generaci ušla „á-jednička” kus cesty. Její design je atraktivní a zároveň vyspělý. Nešokuje, ale je líbivý a ve variantě sportovního paketu S-line i dostatečně agresivní. Můžou za to sportovní osmnáctipalcová kola, LED světlomety, černé doplňky, ale i detail v podobě „škvíry” pod kapotou, která dodává už tak povedené přídi ještě více na dravosti. Výsledkem je příjemný celek, který zejména v námi testované červené barvě budí zájem a touhu vyrazit s á-jedničkou na cesty.
Krása není všechno
Není pochyb o tom, že je nová A1 hezké auto. Důležité ale také je, co skrývá uvnitř. Nejmenší hatchback německého výrobce je postaven na platformě MQB (A0), tedy na té samé jako Volkswagen Polo či Seat Ibiza. To dává tušit, že se nejedná o žádného velikána. Uvnitř se ale rozhodně necítíte stísněně, tedy alespoň vpředu ne. Na zadních sedadlech to pro vyšší postavy ale samozřejmě nebude ono, s tím se však dá v této kategorii vozů počítat.
Ačkoliv má auto vizáž sportovního frajera, pod kapotou najdeme jen litrový tříválec. Asi nikdo z automobilových nadšenců není fanouškem tohoto motoru a ani já nejsem výjimkou. Pro malé auto sice výkonově stačí, ale problém je, že převodovka ráda motor podtáčí a jet v rychlosti 60 km/h na sedmičku litrovému motoru zkrátka nesvědčí. Je to slyšet i cítit – motor nepatrně vibruje a odezva na plyn je v takových chvílích pomalá.
Mnohem příjemnější je auto v režimu dynamic. Drží motor ve vyšších otáčkách, nechybí mu dynamika a konečně nemá člověk pocit, že se motor dusí. A v neposlední řadě má i mnohem zajímavější zvuk, což je ale jistě zásluha zabudovaných reproduktorů, protože od tohoto motoru nemůže takový zvuk pochopitelně přicházet v úvahu. Nevýhodou pak je samozřejmě vyšší spotřeba, kvůli které bude většina uživatelů stejně jezdit po většinu času v klasickém jízdním režimu Auto.
Námi testovaný automobil byl vybaven příplatkovým sportovním podvozkem. Ten zaslouží pochvalu, je sice o něco tužší než je zvykem, jízda s ním je ale přesto komfortní. V dynamičtěji projetých zatáčkách je pak dobrou oporou a posouvá A1 takřka na úroveň větší a těžší motokáry.
Nadechněte se, nekončíme
Když se to vezme kolem a kolem, je Audi A1 vcelku dobré auto. Nesmíte ho brát jako sportovní hatchback, i když se snaží svým vzhledem vyvolat takový dojem, ale jako příjemné a dobře vypadající auto s vyváženými vlastnostmi pro každodenní použití. Problémem však je, že si u něj za všechno připlatíte. A když říkáme za všechno, myslíme opravdu za všechno. Základní cena Audi A1 30 TFSI je 673 900 korun, námi testovaný kus vyjde však téměř na milion (konkrétně 978 623 Kč).
Podobně, či spíše o něco lépe vybavený Volkswagen Polo vás vyjde zhruba o 300 tisíc levněji. V tomhle případě bychom za cenu blížící se milionu korun čekali o něco víc výbavy. Chyběla nám třeba navigace, zadní parkovací kamera, elektricky sklápěná zrcátka či keyless přístup. Ale tohle auto si zkrátka nekupujete kvůli jednotlivým prvkům výbavy, ale protože chcete kvalitní Audi. A to za ty peníze bezesporu dostanete.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový tříválcový TFSI |
Zdvihový objem | 999 cm3 |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Výkon | 85 kW (116 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 200 Nm při 2000 - 3 500 ot./min. |
Převodovka | sedmistupňová automatická |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 105 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,5 s |
Maximální rychlost | 203 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 6,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 215/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 030/1 740/1 433 mm |
Rozvor | 2 563 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 335 l |