Článek
Jen pro zajímavost, Tuatara nebo také českým názvem hatérie, je endemický plaz žijící pouze na Novém Zélandu, který se vyčlenil od ostatních plazů před více než 250 miliony let. Dokonce má na zádech podél páteře malé ostny, takže jde prakticky o takového „moderního“ dinosaura. Ovšem auto jménem Tuatara žádný neohrabaný dinosaurus není. Právě naopak, nedávno totiž na uzavřené veřejné komunikaci v USA stanovilo nový rychlostní rekord, a to je důležité, zajetý v obou směrech.
Pokud si matně vzpomínáte, že dosavadním rekordmanem bylo Bugatti se svým Chironem Super Sport 300+, nepletete se. Jen tehdy měření neproběhlo podle všech regulí. Rekordní jízda totiž neproběhla v obou směrech.
Ale zpět k nejrychlejšímu sériovému autu světa. Tento karbonový ještěr si vybojoval svůj titul na silnici State Route 160 poblíž Las Vegas, což je stejná silnice, kde ohromující rychlosti v listopadu 2017 dosáhla například i Agera RS od automobilky Koenigsegg. Tuatara se stala novým králem rychlosti konkrétně 10. října, kdy za volantem seděl profesionální závodní jezdec Oliver Webb.
Dosahovat ohromných rychlostí ve speciálních vozech je jedna disciplína. Překonat ale 500 kilometrů v hodině na obyčejné silnici za použití běžně dostupných gum i paliva, to už je disciplína královská. A právě proto na nás udělala Tuatara takový dojem. Nevadou se tento stroj se 1 350 koni řítil na běžný americký 91oktanový benzin. Pokud by vůz tankoval speciální bioethanol, dokázal by údajně vyvinout až 1 750 koňských sil. Suchá hmotnost vozu je přitom „pouhých“ 1 250 kilogramů, připravený zdolávat rekordy a přepisovat historii je vůz těžký odhadem 1,4 tuny.
Je tedy evidentní, co je triumfem v rukávu Tuatary oproti Chironu – nízká hmotnost. Půltunový „balast“ zkrátka neokecáte, zejména v takto vysokých rychlostech. Tuatara má také velmi slušný koeficient odporu vzduchu 0,279.
Rekordní hodnota Tuatary 508,73 km/h byla tedy, jak už bylo naznačeno výše, zprůměrována ze dvou hodnot. Měřicí přístroje využívající GPS ukázaly nejprve 484,53 km/h v jednom směru, v tom druhém to pak bylo těžko uvěřitelných 532,92 km/h. Ba co víc, jezdec Oliver Webb, který v Den D Tuataru řídil, se po jízdě nechal slyšet, že posledních zhruba 30 kilometrů za hodinu získal v závěrečných pěti sekundách druhé jízdy a že nebýt bočního větru, auto by zvládlo i víc.
I tak jde o ohromný výsledek, na který mohou být v SSC North America náležitě pyšní. Pokud vás tento stroj zaujal, doplníme, že jej pohání 5,9l osmiválec twin-turbo a série je omezena na rovných sto kusů. Základní cena je pak snadno obhajitelných 1,6 milionu dolarů (36,8 milionu korun). Není však problém ji vyšroubovat až na 1,9 milionu dolarů, to pokud si připlatíte za okruhový High Downforce Track Pack. Ovšem zde už nelze počítat s maximální rychlostí přesahující 500 kilometrů za hodinu vlivem zvýšeného odporu za účelem aerodynamické přilnavosti. Ne, že by to Čechy a jejich dálnice muselo dvakrát mrzet.
Jelikož se Bugatti před nedávnou dobou z honby za rychlostními rekordy stáhlo, je teď řada na tuningové firmě Hennessey a jejich Venom F5 a na Koenigseggu s jejich typem Jesko Absolut. Je na čase uzavřít sázky!