Článek
Auta mají dnes různorodé tvary, ať už jde o ostré, kulaté, hranaté nebo elipsovité linie, stejně poznáte, že jde o námi milované automobily. K nim se pojí i určitý počet dveří, mnohdy vázaný symetrickým designem, jenže co když někdo zboří zavedené konvence? Pak vzniknou koncepty i sériové modely s asymetrickými dveřmi. O jaké vozy například jde, to prozradí následující řádky.
Honda S-MX
Skutečně kompaktní MPV se na tokijském autosalonu objevilo už v roce 1995. Pod jeho kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec bez technologie VTEC a poháněná je buď přední náprava, nebo všechna čtyři kola. Absenci jedněch dveří výrobce zdůvodnil bezpečností, respektive zamezení vystoupení členů posádky do provozu.
O S-MX se zajímala také tuningová společnost Mugen, která si pro něj připravila soubor dílů zahrnující například karosařinu, výfuk, kola nebo zavěšení.
Ford Fiesta Urba
Tento koncept představený v roce 1989 demonstroval využití typického městského vozu. Mimo chybějících dveří na jedné straně se auto mohlo pochlubit vestavěnou lednicí v kufru, parkovacími pomocníky a chytrými odkládacími přihrádkami. Tomu říkáme ideální nákupní taška!
MINI Clubman
Tenhle praktický kombík značky MINI na první pohled nedává znát, že na jedné straně schovává malinké protisměrné dveře navíc. Jejich smysl je prostý, usnadňují nastupování do druhé řady sedadel.
Fiat 500e
Nedávno představený elektrický Fiat 500 se blýsknul další vychytávkou, a to dveřmi navíc na jedné straně. Důvod je totožný jako u Clubmanu výše, jde tedy o usnadnění nastupování dozadu.
Qoros K-EV
Na konstrukci podivného auta Qoros K-EV, které debutovalo před třemi lety v Šanghaji, spolupracoval švédský výrobce superaut Koenigsegg. Tento elektrický koncept s výkonem 1 305 koní, dojezdem 500 kilometrů a zrychlením z nuly na sto za 2,6 sekundy se měl začít opravdu vyrábět, ale kde nic, tu nic.
Karbonový monokok doplňují skutečně divoké dveře, na jedné straně klasické a posuvné, na druhé straně jen jedny výklopné.
Renault Eolab
Jedna z francouzských předzvěstí budoucnosti se představila v roce 2014 na pařížském autosalonu jako plug-in hybridní Renault Eolab. Vůz s hmotností pod jednu tunu spojoval 75koňový litrový tříválec a 54koňový elektromotor, který čerpal energii z baterií o kapacitě 6,7 kWh, což mělo vystačit na 65 kilometrů bezemisní jízdy. Velikostně prototyp odpovídá Renaultu Clio, jen mu chybí jedny dveře.
Škoda Roomster
Tuhle rodinně zaměřenou Fabii si pamatujete asi všichni a mnozí ji máte dokonce doma. Řeč je o praktickém a utilitárním modelu Roomster, který se nedočkal svého nástupce. Pamatujete si však jeho koncept? Ne? Tak se podívejte na fotky, na straně řidiče mu chybí jedny dveře.
Saturn SC
Přijde vám kupé Saturn SC ošklivé? Inu, nejste sami. Poměrně kontroverzní příď je doplňována podobně osobitou zádí, takže asi nikoho nepřekvapí, že na straně řidiče otevíráte jen vrata od stodoly, zatímco na místě spolujezdce najdete ještě výpomocná protisměrná dvířka. Opět kvůli snadnějšímu nastupování.
Hyundai Veloster
Tohle je jedno z mála moderních aut, které se drží konceptu hatchback-kupé. Řidič tedy může do svého křesla pohodlně vklouznou díky širokým dveřím, zatímco posádka na druhé straně vozu má k dispozici dvoje dveře standardní velikosti.
Předmětné konstrukci jsou uzpůsobeny rovněž středové sloupky, a kdyby se vám za auto někdo smál, můžete být v klidu. Stačí sáhnout po sportovní variantě Veloster N a ukázat mu, zač je toho severoamerický Korejec.
Automobily s asymetrickými dveřmi se tedy vyráběly a stále (minoritně) vyrábí kvůli praktičnosti, nicméně nikdo z výrobců také nepřiznal a nejspíš ani nepřizná, že absence onoho dílu něco málo ušetří i na výrobních nákladech.
V určitých případech jde o hezkou designovou kreaci, ovšem některé vozy absencí dveří vysloveně trpí. Znáte ještě nějaké jiné modely podobného ražení? Podělte se s námi o jejich názvy v komentářích pod článkem.