Článek
Název Valkyrie je v souvislosti s Aston Martinem skloňován již docela dlouho, a přestože vývoj ještě stále aktivně probíhá a dodávky zákazníkům se rozjedou teprve někdy v průběhu nadcházejícího roku, už teď víme, že to bude absolutní pecka. Poměr hmotnosti a výkonu hravě přeskočí hranici jednoho koně na kilogram váhy a zahlazené tvary karoserie jsou striktně podřízeny aerodynamice. Ta hlavní přítlačná magie ovšem probíhá pod autem, neboť spodní partie jsou prakticky jeden velký difuzor.
Teď ovšem konečně k té dnešní novince spojené s Valkyrií. Aston Martin totiž konečně ukázal i pohonnou jednotku a my se tetelíme nadšením. Z nádherně surových a nevyumělkovaných fotografií na nás kouká ryzí atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,5 litru, jehož technika z velké části vychází z monopostů Formule 1. O veškeré ladění motoru se postarala notoricky známá firma Cosworth a výsledkem jsou čísla z říše snů. Na pozoruhodně dlouhém otáčkoměru je první významnou hodnotou 7 000 otáček, kdy se dostavuje maximální točivý moment 740 Nm. Tady to ale teprve začíná, neboť ještě mnoho tisíc otáček zbývá. Maximální výkon rovných 1 000 koní je dosažen v 10 500 otáčkách a zásah omezovače se dostaví až v astronomických 11 100 otáčkách. Krom toho si poslechněte, jak tahle záležitost zní...
Jen tak pro zajímavost, „litrový výkon“ motoru činí 153,8 koně na litr, což by měla být nová rekordní hodnota pro atmosférický motor v produkčním autě. Až dosud toto prvenství drželo Ferrari 458 Speciale, jehož osmiválec o objemu 4,5 litru uměl 605 koní a tedy 134,5 koně z litru. Na druhou stranu nelze opomenout, že zatímco 458 se vyráběla v tisících kusech a byla vlastně levnějším modelem italského Ferrari, Valkyrie se vyrobí 150 kusů a každý vyjde na horentní nesmysl kolem 72 milionů korun.
Zpět ovšem k motoru jako takovému. Dvanáctiválec od Cosworthu svírá mezi řadami válců 65 stupňů, disponuje karbonovým sáním a většina jeho komponentů včetně pístů je obrobená z jednoho kusu materiálu. Kliková hřídel je potom o 50 % lehčí než dosavadní klikovky Astonu, což by mělo zaručit mimořádnou odezvu na plyn a extrémní lačnost po otáčkách. Asi tu věc začínáme milovat. Koneckonců podívejte se na ni…
Aktualizace: Jenže všechna tahle nádhera má očekávatelně svoje limity. Jak vzešlo z nových dnešních informací, životnost motoru nebude úplně nejvyšší. Na půlmilionové nájezdy můžeme asi rovnou zapomenout neboť Cosworth uvedl, že si agregát řekne o velký servis každých 100 000 kilometrů. A v souvislosti s „velkým servisem“ se nebavíme o výměně rozvodů. Britská značka každý motor po 100 000 kilometrech rozebere na prvočástice, pečlivě prozkoumá blok na praskliny a opotřebení, a pokud bude vše v pořádku, máte docela kliku - v tom případě se totiž vymění pouze kompletní sada pístů a ojnic. No nedá se nic dělat, obrovské výkony a otáčky si zkrátka vyžádají svoji daň.
Puristy možná malinko zarazí, že Valkyrie bude vlastně hybridem. Úchvatný motor se totiž propojí ještě s elektrickou asistencí, která tu ovšem nemá sloužit na snížení spotřeby, ale na zvýšení výkonu, a hlavně doplnění točivého momentu při přeřazování a v dalších klíčových momentech. Na kola se potom veškerá síla ponese skrz unikátní robotickou jednospojkovou převodovku, vyvinutou společností Ricardo pod taktovkou hlavního technického ředitele stáje Red Bull Racing.