Hlavní obsah

Aston Martin vzdává hold jednomu ze svých nejstarších modelů

Foto: Aston Martin

Aston Martin oslavuje 100. výročí jednoho ze svých modelů speciální edicí Vantage Roadster, čítající pouhé tři kusy

V dnešní době nepřeberného množství automobilek je konkurence ohromná – a to bez ohledu na to, v jakém slovo ohromná budeme brát smyslu. Technologie, zkušenosti, odbornost a vše ostatní, co k tomu patří, jsou na takové úrovni, že dnes už prakticky nikdo nevyrábí vyloženě špatné auto. Potenciální zákazník se tak často ve finále rozhodne na základě historie dané automobilky, jejího odkazu a tradice. Aston Martin to dobře ví, a tak připomíná jeden z nejstarších modelů speciální edicí nového Vantage Roadsteru.

Článek

Aston Martin A3 – jde o pouze třetí vyrobený Aston v celé historii automobilky, a podle všeho dokonce úplně nejstarší dochovaný výrobek této britské automobilky na světě. Vůz vznikl přesně před sto lety v původní továrně na Abingdon Road v Kensingtonu, který leží, coby kamenem dohodil od Londýna.

Foto: Aston Martin

Aston se pokusil zachytit odkaz, jak jen to šlo – barvou laku, tvarem kol a v neposlední řadě spoustou nenápadných detailů uvnitř i zvenku

A3 byl jedním z pouhých pěti vyrobených prototypů, než začala regulérní sériová výroba daného modelu. Vůz byl poháněn 1,5l řadovým čtyřválcem o výkonu 11 koňských sil, ale i přesto se mu podařilo vytvořit v roce 1922 traťový rekord na vrchařské trati Essex Motor Club a o rok později dosáhl velmi slušné rychlosti 136 km/h na okruhu Brooklands.

Původní A3 je momentálně ve vlastnictví automobilky pod taktovkou oddělení Aston Martin Heritage Trust a byl uveden do původního stavu. Při té příležitosti vznikla speciální oslavná edice Aston Martinu Vantage Roadster, která bude vznikat ve specializovaných dílnách „Q by Aston Martin“. Edice je omezena na pouhé tři kusy a zahrnuje vizuální prvky z hliníku, které mají připomínat právě historický typ A3.

Zvenku se například změny týkají masky chladiče, tvaru hliníkové kapoty, výdechů vzduchu za předními blatníky a tak dále. Od standardního Vantage Roadster byste jej pravděpodobně nerozeznali, ale je tu jeden moc hezký detail, a sice bronzově lakované brzdové třmeny, prosvítající zpoza 20palcových kovaných kol, které jsou v leskle černé.

Pár zajímavých detailů je i v interiéru, jmenujme třeba perforovanou kůži na sedadlech, vyšívaný nápis Aston Martin na plaketě mezi sedadly nebo historické logo automobilky na středovém tunelu. Některé části panelů nebo ovládací prvky jsou pak vyvedeny v již zmíněné kontrastní bronzové barvě.

Ne, nic z toho není nezbytně nutné a výkonové parametry zůstávají stejné – 4,0l osmiválec biturbo dává pořád více než dostatečných 510 koní. Jde ale o sympatické a nevtíravé připomenutí faktu, že úplně první modely automobilky Aston Martin vznikly před více než sto lety. A to jen tak nějaká automobilka prohlásit nemůže.

Související témata:
Načítám