Článek
Aston Martin One-77 představený v roce 2009 je hodně exkluzivní zboží, vzniklo totiž pouze 77 kusů, každý s astronomickou cenovkou. Jeden z majitelů se však rozhodl, že chce ještě něco speciálnější, a tak požádal zvláštní oddělení automobilky o pomoc. A výsledek je strhující!
Aston Martin Victor dostal karoserii z uhlíkových vláken, která zajímavým způsobem kombinuje modernu a odkaz na Astony ze sedmdesátých a osmdesátých let. Dramatická podoba s karoserií jen pár centimetrů nad silnicí je odkazem také na model DBS V8, který byl vyvinut pro závod v 24 hodin Le Mans.
Vše korunuje krásný zelený lak Pentland Green odkazující na typickou British Racing Green britských závodních stájí. Za povšimnutí jistě stojí i obrovské boční prahy, které na obou stranách ukrývají dostatečně dimenzované koncovky výfuku. Zadní partie jsou pak částečně převzaté z modelu Valkyrie.
Kolegové z magazínu The Drive zjistili zajímavost: přední světlomety jsou shodné s těmi, které si můžete coby neoriginální díl koupit třeba na Land Rover. Vyrábí je firma Wipac a sedí i na Mercedes třídy G nebo modely Mini. Přijdou na zhruba 12 tisíc korun.
Uvnitř je závodní volant stejný jako třeba ve Vulcanu. Interiér je plný odkrytého karbonu a z velké části čalouněný zelenou kůží, najdete tu však i detaily z titanu nebo kašmíru. Uprostřed je pak vidět řadící páka manuální převodovky, což prozrazuje, že řidič má u svých nohou tři pedály a nikoliv dva, jak je dnes zvykem.
Převodovku dodala firma Graziano, díky níž je Victor nejsilnějším Astonem s manuálním řazením, jaký kdy tato britská firma vyrobila. Vzhledem k obrovskému točivému momentu, který musí převodovka na silnici přenášet, je spojka vyrobená na zakázku (je stejná jako u závodních aut) a vybavena dvěma speciálními olejovými chladiči převodovky.
Motor pohánějící zadní kola pochází z modelu One-77, jenže 7,3 litrový atmosféricky plněný dvanáctiválec má ještě vyšší výkon. Úpravu měl na starost věhlasný Cosworth a výsledkem je 848 koní a 822 Nm (místo původních 760 koní a 750 Nm). Jízdní výkony firma neuvádí, ale věřte, že tohle je velmi, velmi rychlé auto (výchozí One-77 zvládal stovku za 3,5 sekundy a jel přes 350 km/h).
Karbon-keramické brzdy Brembo CMM-R o průměru 380 mm a 360 mm vzadu mají podobný brzdný účinek jako závodní vozy kategorie GT3. A podobně vypiplaná je i aerodynamika, která při rychlosti 100 km/h generuje větší přítlak závodní Vantage GT4.
Zcela unikátní Aston Martin Victor byl vytvořen na zakázku, a další podobný tak nevyrobí, ani když je hodně poprosíte. Automobilka se sídlem v Gaydonu jeho cenu nekomentovala, dle neoficiálních informací činí 62 milionů korun.