Článek
Abychom ale všechno brali hezky popořadě, začněme studií Vanquish Vision. Ta předznamenává možný budoucí vývoj modelu Vanquish, a bystré oko si jistě všimlo jedné podstatné věci – na koncepci s motorem vpředu má trochu moc nízký čumák. To proto, že sudičky věští Vanquishi budoucnost superauta, spíše než rychlého GT, jak tomu bylo doposud. Cíl? Nic menšího než McLaren 720S a Ferrari F8 Tributo, ke kterým by se „Vanquish“ měl připojit v roce 2022. Nicméně uvozovky podle všeho nejsou potřeba, jméno Vanquish s největší pravděpodobností zůstane. Půjde o vůbec první sériově vyráběné auto značky, které bude mít motor uprostřed a byť mnohé technologie zdědí po „Valkýře“, tak šasi bude hliníkové namísto karbonového, aby se Vanquish udržel cenově na dostřel svých rivalů.
Zajímavější už to je ale s modelem AM-RB 003, který ve velké míře těží ze spolupráce Aston Martinu a Red Bullu. „Valkyrie junior“ by měl vyplnit mezeru v nabídce mezi výše zmíněným budoucím Vanquishem a velkým dvanáctiválcovým bratrem. 003 bude pohánět přeplňovaná V6, které bude dopomáhat ještě elelkromotor pro plynulejší nástup výkonu. Vpředu pak bude další elektromotor, který pomůže hlavně z hlediska trakce. Výkony zatím neznáme, ale produkční model půjde proti příští generací vozů typu McLaren P1 a LaFerrari.
Když už se bavíme o útrobách konceptu 003, je dobré zmínit interiér. Ten je sám o sobě tak trochu revolucí, hodně připomíná kokpit vesmírné lodi. Ohlížení za minulostí byste v něm hledali jen těžko. Důkazem budiž třeba hybridní vnitřní zpětné zrcátko, které přijde vhod, protože s motorem za zadními sedadly by byl výhled dozadu stejně dost obtížný. Řidič uvidí dozadu s pomocí kamer, jejichž obraz se bude zobrazovat tam, kde běžně najdeme konvenční zpětné zrcátko. Tohle hybridní navíc umí přizpůsobovat řidiči zorné pole podle toho, jestli třeba zapne blinkry apod.
Dále uvnitř najdeme podle očekávání kůži a samozřejmě spoustu karbonu. Zajímavé ale je, že nejde o běžný karbon. Karbon, který totiž najdete v interiéru Aston Martinu AM-RB 003 je vytisknutý v 3D tiskárně. Obrazovka infotainmentu nebo palubního počítače tu potom chybí úplně – místo ní je zde držák na smartphone. Ten pak po spárování bude zobrazovat třeba navigaci a prostřednictvím senzorů ve volantu dokonce i tep řidiče.
Asi vás nepřekvapí, že z karbonu je i karoserie. Ta se ve velkém inspiruje Valkyrií, zejména přední část. Přední světla jsou dokonce přímo odvozená od Valkyrie, i když mírně poupravená, aby bylo auto homologovatelné po celém světě. Výdechy v přední kapotě potom nasávají vzduch, který proudí dveřmi a vnitřkem auta, aby následně nakrmil motor 003. Celý design auta je striktně diktován aerodynamikou, počínaje nízkým čumákem se speciálně tvarovaným lízátkem, nad nímž jsou potom průduchy pro chlazení brzd, které následně vyúsťují těsně za předními koly a budou tak eliminovat vysoký tlak v oblasti předních kol, což zvýší přítlak.
Tyto průduchy pak plynule přecházejí v jakýsi vzdušný most, který směřuje vzduch dozadu k chladičům přeplňované V6. Vzduch potom opouští auto otvory pod zadními světly a bere s sebou opět vysoký tlak tentokrát v oblasti zadních kol. To je také důvod, proč AM-RB 003 téměř nemá zadní nárazník. Co ale má, jsou dva pořádné difuzorové tunely – dokonce i převodovka byla umístěna tak, aby mohly být co největší. Zkrátka, kdybychom měli parafrázovat vedoucího designu Aston Martinu Milese Nurnbergera, ani centimetr karoserie tu není navíc.
Ještě jedna malá zajímavost. Přestože všechnu smetanu na zadní části modelu 003 slízne obří difuzor, za zmínku stojí také zadní spoiler, který používá technologii FlexFoil. V praxi to znamená, že část karbonu lakovaná čirým lakem se dokáže v případě potřeby ohnout – a zvýšit tak přítlak. Jenže jak říká Nurnberger, ve vysokých rychlostech se můžete dostat do situace, kdy už máte přítlaku příliš – a spoiler se opět narovná, aby záď generovala dostatek přítlaku, ale nikoliv přebytek, což šetří zadní pneumatiky.
Ať už sázíte na kohokoliv, je jasné, že Aston Martin před konkurenty jako Ferrari a McLaren rozhodně nebude pokorně sklánět hlavu. Miles Nurnberger se v jednom rozhovoru tzv. prořekl, že vznikne 500 kupé – což napovídá, že „Syn Valkýry“ možná nevznikne jen se zavřenou karoserií. Větší spekulace vzbuzuje název. Vrchol nabídky, Valkyrie, začíná na V, Vanquish jakbysmet, ale jaké jméno v reálu ponese AM-RB 003? No, my vám jen můžeme sdělit, že internetem se nese veřejné tajemství, že si Aston Martin nechal zaregistrovat název Valhalla – což by koneckonců do rovnice poměrně zapadalo. Konkurence se má rozhodně na co těšit!