Hlavní obsah

Aston Martin postaví zákazníkům cokoliv. Třeba V8 Cygnet

Foto: Aston Martin

Aston Martin V8 Cygnet

Možná když zapátráte v paměti, vzpomenete si na sedm let starou záležitost jménem Aston Martin Cygnet. V rámci dodržení flotilových emisních limitů, vztahujících se na všechna auta prodaná automobilkou udělal britský Aston luxusní verzi městské Toyoty iQ, ale nakonec vyrobil jen 593 kusů.

Článek

Popravdě jsme nabývali spíš dojmu, že by byl Aston nejradši, kdyby se na Cygnet zkrátka zapomnělo. Z pohledu obchodního se totiž jednalo o docela velký přešlap, kdy luxusní britská automobilka prostě jen vzala japonský minihatchback a vtiskla mu okřídlená loga a kožený interiér. Cygnet s cenovkou k milionu zkrátka nedával moc smysl a namísto plánovaných 4000 vozů vyjel jen zlomek.

Jenže jak se zdá, i po letech se najde někdo, kdo chce brát Cygnet vážně. Hodně vážně. Do divize Q, přes kterou provádí Aston Martin speciální zákaznické úpravy, přišel nejmenovaný zákazník a řekl, že by chtěl do svého vozu osmiválec. Asi si neumíme moc představit, jak se na tento nápad v Astonu tvářili, ale důležité je, že řekli ano.

Přesuňme se teď do uplynulého víkendu do Goodwoodu, kde sklidil V8 Cygnet zasloužený ohlas. Divize Q si totiž s mikro aston-toyotou pekelně vyhrála a výsledkem je kapesní monstrum o výkonu 430 koní slibující při rozvoru 2019 mm hodně velkou dávku srandy.

Už na první pohled je jasné, že tenhle Cygnet není úplně běžný. Ačkoliv kratičký rozvor zůstal stejný, auto bylo brutálně rozšířeno a pod karbonovými blatníky se ukrývají devatenáctipalcová kola navlečená v širokých gumách Bridgestone. Leccos naznačuje také ohromný difuzor na zádi hostící dvě velké centrální koncovky výfuku.

Teď však konečně k tomu podstatnému. Ačkoliv je přední část karoserie jakž takž standardní, pod kapotu se zabydlel osmiválec o objemu 4,7 litru. Sedí v pomocném rámu vypůjčeném z modelu Vantage. Odsud pochází i automatická sedmistupňová převodovka Sportshift II, pro níž musel být vymodelován plechový tunel vedoucí vyrámovaným interiérem s dvojicí závodních skořepin. Kratičká hnací hřídel dále vede do samosvorného diferenciálu a s touto výbavou zvládá předražená nákupní taška zrychlení z nuly na sto za 4,2 sekundy. Maximálka činí údajně 274 km/h, ale z nějakého důvodu nám nepřijde jako dobrý nápad ji zkoušet.

Mohutná strojovna vpředu je zásobena ze třicetilitrové nádrže pod zavazadelníkem a o zastavení se starají velké šestipístové brzdy. Uvnitř nechybí karbonová palubka s budíky z Vantage, odnímatelný závodní volant, ale ani hasicí přístroj – to kdyby náhodou.

Osmiválcový Cygnet je zkrátka strašně divná záležitost, pro kterou máme jistou míru úchylného pochopení. Neděláme si iluze, že by s tím šlo nějak rozumně jezdit, ale přesto nám dělá ohromnou radost, jak „chlapácky“ se v Astonu ke svému zavrženému městskému autíčku postavili.

Související témata:
Načítám