Článek
O elektrické verzi supersedanu Rapide se mluví už od roku 2015 a nyní ho Aston Martin konečně představil v sériové podobě. Výsledek vypadá zvenku stejně sportovně-elegantně jako současný Rapide, rozdíl je především ve větších nasávacích otvorech ve spodní části nárazníku, aerodynamičtějším designu kovaných kol a samozřejmě na zádi s větším difuzorem, kterému nepřekáží koncovky výfuků.
Místo opojně zvučícího atmosférického 6,0 V12 je totiž Rapide E poháněný zcela tichým elektromotorem se stejným výkonem 604 koní, jako měla dosud nejsilnější edice Rapide AMR. Na rozdíl od benzinového sourozence má však daleko vyšší točivý moment – místo 630 Nm nabízí rovnou 950 Nm a to od nulových otáček.
Rapid E je proto brutálně rychlý – na stovku vystřelí za méně než 4 sekundy (Rapide AMR za 4,4 s), ale daleko více vypovídající je pružné zrychlení z 80 na 110 km/h za 1,5 sekundy! Jedinou oblastí, kde bude elektrický Rapide zaostávat za benzinovou verzí, je maximální rychlost. Zatímco AMR může pelášit až 330 km/h, elektrický Rapide má maximálku omezenou na 250 km/h, při vyšší rychlosti je elektrický pohon už málo účinný.
Všechen ten výkon produkují dva elektromotory pohánějící zadní nápravu, energii jim dodává 65 kWh baterie v karbon-kevlarové schránce. Její kapacita by při normálním stylu řízení měla vystačit na 320 km dojezdu a rychlonabíječka DC 50 kW ji dobije za něco málo přes hodinu, výkonnější DC 100 kW pak zhruba za tři čtvrtě hodinky.
„První produkční elektrický automobil je pro nás skutečně velký historický krok,“ potvrzuje Andy Palmer, šéf Astonu. „Nemůžeme si dovolit jen tak pasivně čekat, až budoucnost přijde k nám,“ dodává, „musíme jí aktivně vyjít vstříc.“ Pro Aston Martin je Rapide E především velkým testem před uvedením nové, čistě elektrické Lagondy. Proto je výroba Rapide E omezena na pouhých 155 kusů, které vyzkoušejí ochotu zákazníků kupovat luxusní elektromobily.
Je to test, ke kterému vzhlížejí i další výrobci z celé Evropy – především Bentley a Rolls-Royce, ale i Jaguar (plánuje nové XJ už elektrické s vnitřnostmi z I-Pace), Maserati a velká německá trojka (Audi, BMW, Mercedes). Úspěch (nebo neúspěch) Aston Martinu Rapide E hodně napoví, jestli už přišel čas posílit elektrické snahy a vlajkové lodě (A8, 7-er a S-Klasse) nabídnout i v čistě elektrických verzích. Hodně nadějí vzbuzuje nadšené přijetí elektrického sedanu Porsche Taycan, na který má automobilka už přes 20 000 objednávek, aniž by někdo viděl hotové auto a jeho konkrétní parametry. Sami jsme zvědaví, jak se bude celá elektrická situace na špičce automobilového průmyslu vyvíjet…