Hlavní obsah

Aston Martin DBX je 550koňové superSUV za 5 milionů

Foto: Aston Martin

Když může Porsche, Bentley, Rolls-Royce, Maserati, a dokonce i Lamborghini nebo Ferrari mít v nabídce SUV, proč by ho nemohl mít Aston Martin? Už ve své historii postavil hned několik čtyřdveřových modelů, takže jeden z nich trochu přizvednout a nafouknout není žádná svatokrádež. Nebo ano…?

Článek

Na módu SUV útočící ze všech směrů jsme si už tak nějak zvykli, takže nás první takový pokus od Aston Martinu vlastně nijak nešokuje. Zvlášť, když je to takhle krásné auto…

Aston totiž odolal pokušení udělat své superSUV přehnaně agresivní v duchu X6 nebo Urusu a vsadil spíš na sportovní eleganci ve stylu DB11 – rozměrný gril masky chladiče je tak integrovaný do oblých tvarů kapoty, takže nepůsobí přehnaně ani arogantně. Zadní část se pak ladně zužuje a spolu s vytaženými blatníky vytváří dojem dynamiky podporovaný spojlerem prodlužujícím střechu a výraznou odtrhovou hranou se světelným pruhem, který připomíná nový Vantage.

Snad ještě hezčí je interiér, který na rozdíl od stísněného sedanu Rapide konečně působí vzdušným dojmem. Hodně tomu pomáhá i světlé ladění čalounění palubní desky, volantu, výplní dveří i sedadel v kůži barvy saharského písku a barevně podobně laděnou Alcantarou na stropě s panoramatickým oknem, jež vytvářejí úžasně příjemné prostředí. Dojem kvality pak zvyšují detaily z leštěného hliníku.

Foto: Aston Martin

Sedět za tímhle volantem bude výjimečný požitek pouze pro vyvolené

Samozřejmě tu nesmí chybět ani moderní technologie, na které jsou zákazníci zvyklí – před řidičem je tak 12“ digitální kokpit a uprostřed 10“ dotykový displej infotainmentu s širokou konektivitou. Aston Martin se sice nepochlubil objemem kufru, ale zato předvedl sadu na míru šitých zavazadel a dalších doplňků, které umožní pohodlně převážet i vaše čtyřnohé mazlíčky (rozumějte psy a kočky, takové tygry nebo koně už spíš ne).

Ale v takovém případě budete muset velmi opatrně s plynem, protože DBX se umí pěkně rozparádit. Pohání ho totiž twin-turbo 4,0 V8 s výkonem 550 koní a 700 Nm roztáčející přes devítistupňovou automatickou převodovku všechna čtyři kola – 2 245 kg vážící SUV tak vystřelí na stovku za pouhých 4,5 sekundy a rozjede se až na 291 km/h. Aktivní středový diferenciál a samosvorný zadní diferenciál pak zajistí precizní rozdělení točivého momentu, aby DBX působil hbitě v nájezdu do zatáčky, obratně při průjezdu a efektivně na výjezdu.

Stabilitu zajišťuje podvozek s aktivními stabilizátory napojenými na 48V elektrické rozvody, které zajistí bleskovou reakci na měnící se podmínky při rychlé jízdě. Při plném kalupu se DBX přisaje k asfaltu díky adaptivnímu podvozku se vzduchovými tlumiči, které dokážou snížit světlou výšku o 50 mm, nebo ji naopak o 45 mm zvýšit, pokud byste náhodou potřebovali sjet z asfaltu (ačkoliv ta 22palcová kola s nazutými nízkoprofilovými pneumatikami s vysokorychlostním vzorkem z něj poctivý offroad vážně neudělají).

Automobilka doufá, že se tohle víceúčelové auto stane pro současné majitele sportovních kupé Aston Martin skvělým rodinným doplňkem, aby nemuseli utíkat k jiné značce. Stejně tak by mělo přitáhnout nové zákazníky, kteří poprvé okusí, co to znamená vlastnit a řídit Aston Martin. Proto si na vývoji DBX dali hodně záležet, aby bylo důstojným zástupcem značky, a my si myslíme, že se jim to vážně podařilo. DBX je totiž krásné auto s nádherným interiérem a výkonným motorem, které bude jistě pohodlné při cestování a vzrušující při rychlé jízdě (ačkoliv to se teprve uvidí).

Výjimečné kvalitě samozřejmě odpovídá i pěkně tučná cenovka – začíná se na 5 milionech, ale příplatky a doplňky konečnou cenu určitě snadno vyšroubují přes šest milionů. To už abyste začali poctivě spořit nebo si vybrali nejméně oblíbené členy rodiny, které prodáte do otroctví…

Načítám