Článek
Miluju Aston Martin. Značka, která zná jen blahobyt, nebo úpadek, dlouhodobě staví auta, která si zaslouží glorifikaci, nebo zatracení. Jaký osud čeká její nejnovější počin, který se právě připravuje a který by se měl stát nejrychlejším sériovým autem na legendární Severní smyčce?
Co si budeme povídat, Valkyrie byla prostě úžasná, udělala na mě dojem. A to, co o ní víme teď, to jen prohlubuje… Pryč je dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec, který chtěl Aston Martin sám vyrábět, místo něj je v autě V8 4,0 l twin turbo, a i když se v tiskové zprávě píše, že jde o motor na míru a nikde není ani zmínka o Mercedesu či AMG, v kuloárech mají jasno, že tenhle motor má svoje kořeny v Affalterbachu. Napovídají tomu jak jistá konstrukční řešení, tak výkony a maximální otáčky 7 200 za minutu.
Spalovací motor pohání zadní kola a zároveň spolupracuje s dvojicí elektromotorů, jedním pro každou nápravu. Kombinovaný výkon je 937 koní a vůz má kolosální točivý moment 1 000 Nm. Valhalla využívá osmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku, o které Aston Martin říká, že byla vyvinuta a vyrobena výhradně pro společnost se zaměřením na výkonné hybridní stroje.
Je dodávána s elektronicky řízeným diferenciálem a může se pochlubit plně elektrickým reverzním režimem, takže auto nepotřebuje zpátečku. Zajímavé? Jistě! Ale zajímavější jsou možná ještě tři další čísla – váha pouhých 1 550 kg, zrychlení na stovku za 2,5 s a maximální rychlost 330 km/h.
JENŽE… Úplně nejzajímavější je číslo, které souvisí s tím, že Aston Martin by rád pokořil čerstvý rekord pro sériová auta na Nürburgringu. Podle simulací by totiž Valhalla měla zajet čas 6 minut a 30 vteřin! Což je o celých 13 vteřin rychlejší než Porsche 911 GT2 v úpravě Manthey…
Je vám asi jasné, že celý hybridní systém byl navržen hlavně s ohledem na maximální výkony, takže nikoho nepřekvapí, že auto ujede čistě na elektřinu pouhých patnáct kilometrů, a to do maximální rychlosti 130 km/h. A stejně jako Ferari SF90, tak i Valhalla bude v čistě elektrickém režimu fungovat jen s pohonem předních kol. Aston Martin odhaduje, že kombinované emise budou nižší než 200 gramů CO2 na kilometr, což by na auto s osmiválcem byl pozoruhodný údaj.
Tak uvidíme, kam bude tohle auto patřit, jestli si zaslouží glorifikaci, nebo zatracení… Jak to vnímáte vy?