Článek
Už se vám někdy stalo, že jste se cestou do práce vyhýbali tu kanálu, tu díře v silnici, tu propadlině a připadali si u toho jako Schumacher v nejlepších letech, když před startem zahříval gumy? Upřímně – všichni to známe. Jenže s tím je teď konec, alespoň podle Fordu.
Z jeho strany tu nejde o žádné vychloubání – tohle je systém, který by mohl lidem ušetřit desetitisíce. Výměna tlumičů přece jen není levná záležitost. Tak třeba jen v Británii je prý takřka 40 tisíc km silnic, které by „potřebovaly opravit“. České hodnoty nám známy nejsou – pravděpodobně proto, že se ještě nepodařilo spočítat všechny výmoly.
Přejděme ale k věci – systém monitoruje silnici před autem. Díky výpočtům, probíhajícím každé dvě milisekundy, vyšle signál do řídící jednotky, která je zásluhou získaných informací schopna připravit podvozek na náraz a podstatně tak zmírnit následky kontaktu. To nám dává naději, že se zbavíme skřípání zubů a vyslovování nepublikovatelných výrazů pokaždé, když nějakou „vymeteme“.
Systém navíc funguje tandemově, takže přední i zadní náprava jsou propojeny. Takzvaná „nepřetržitá kontrola odpružení“ by měla v příplatkové výbavě stát přibližně dvacet tisíc korun. Své k tomu má co říci i Guy Mathot, šéfinženýr podvozkového oddělení evropské divize Fordu: „Náš tým vždy při testování vyhledával ty nejzáludnější silnice s cílem pořádně si na ně posvítit. Jenže silnice si vždy posvítily na nás – až doteď.“
Systém se poprvé objeví ve zbrusu novém Focusu, a to ve výbavách ST-Line X, Titanium X a Vignale. Nemůžeme se dočkat, až si ho vyzkoušíme!