Článek
Služby komerčních pojišťoven si obvykle spojujeme jen s tím, že s nimi řešíme dopravní nehody a škody na vozidle. Ovšem pojišťovny pro motoristy nabízejí také asistenční služby v různém rozsahu, které jim mají pomoci při potížích na cestách, ať už je to porucha vozidla, defekt pneumatiky či záměna paliva.
Nedávno jsme to nakousli v článku o továrních zárukách mobility automobilek a je pravda, že asistenční služby pojišťoven jsou svým způsobem podobné. Jen se liší rozsahem služeb a tím, že v té široké nabídce produktů není jednoduché se vyznat. Zatímco od výrobce auta máte jeden typ nějaké tovární záruky či asistence, na to samé auto můžete mít také různé služby více než desítky pojišťoven.
Ne všechno samozřejmě řeší záruka od výrobce a už v minulém článku zaznělo, že pokud vaše auto nespadá do automobilkou zajišťovaného programu záruky mobility, máte smůlu, respektive nemáte na značkové asistenční služby nárok. A právě pro vás tu budou asistenční služby komerčních pojišťoven.
Služeb jsou mraky, ale jak se v nich vyznat?
Silně konkurenční prostředí nutí pojišťovny i u nejlevnějších produktů nabízet alespoň ty základní asistenční služby, mezi něž patří především non-stop asistence na telefonu, která s vámi pomůže vzniklou situaci řešit a sehnat vám pomoc. Člověk, který není přímo na místě ve stresu, bude postupovat přeci jen racionálněji a bude mít lepší přístup k datům a informacím, kde a jak přesně pomoc sehnat.
Ačkoli to může vypadat triviálně, asistenční služba na telefonu v rámci základní asistence automaticky dodávané i k nejlevnějším balíčkům pojištění poradí, jak situaci řešit, co dělat a co nedělat, ať už se jedná o poruchu nebo dopravní nehodu. Sežene vám pomoc, nabídne možnosti řešení a informuje vás, co to bude případně stát.
Kam až asistence sahá a na co všechno máte nárok, o tom rozhoduje vaše smlouva s pojišťovnou. Překvapivě to moc lidí přesně neví, takže doporučujeme se se svým pojištěním pořádně seznámit. Ideálně ještě před tím, než na dovolenou vyrazíte, abyste pak nebyli překvapeni. Samozřejmě vám pojišťovna, respektive její klientské centrum, zvedne telefon kdykoli, ale měli byste vědět, jestli v rámci vašeho balíčku pojištění není třeba bezplatný odtah, servisní asistence či náhradní vozidlo. Bude tam to, co jste si sjednali.
Konkrétně nárok na náhradní vozidlo není automatický, pojišťovna navíc hradí jen nějakou poměrnou část nákladů. Často bývá potřeba složit vratnou kauci na zapůjčené auto (obvykle v relaci 10 až 20 000 Kč). Omezený je také počet dní, na kdy náhradní auto můžete mít. Pozor také na rozsah služeb odtahu nepojízdného auta. Některé pojišťovny v těch základních balíčcích nabízí odtah například jen po nehodě a ne po poruše, což pak musíte hradit v plné výši.
Ještě je potřeba doplnit, že někteří pojistní makléři naslibují klientovi cokoli, případně trochu mlží. Nejvíce toho pak stejně zjistíte ve smlouvě a na infolince pojišťovny, abyste měli představu, jaké asistenční služby vaše pojištění skutečně obsahuje.
Vyšší cena nemusí znamenat lepší služby
Sice by šlo zjednodušeně říci, že vyšší cena pojištění bude asi automaticky znamenat vyšší rozsah asistenčních služeb, ale to samozřejmě nemusí být pravda. Určitě víte, že ceny zákonného pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (tzv. povinného ručení) se liší i o tisíce korun na stejné auto. Do kalkulace spadá mnoho proměnných.
To, že vy na Fabii s tříválcem platíte šest a půl tisíce za rok a váš kamarád na šestiválcového bavoráka čtyři tisíce, ještě neznamená, že máte v ceně rozsáhlejší asistenční služby. Ty se obvykle „kupují“ k pojištění v samostatném balíčku. Je nutné se seznámit s tím, co vaše pojistka dovoluje a kryje a teď nemáme na mysli proplacení rozbitých skel, ale právě rozsah asistence.
Pojišťovny navíc své služby pravidelně aktualizují, ale vy se nemůžete řídit tím, co je teď zrovna v reklamě a na internetu. Vy jste podepsali smlouvu třeba před třemi roky a to mohly být podmínky jiné. Nebojte se zeptat svého pojišťováka, jak to je. A klidně s ním proberte možnosti aktualizace smlouvy. Určitě bude k dispozici i nějaký speciální balíček připojištění s vyšším rozsahem asistence v zahraničí.
Jak už bylo řečeno, v tom základním balíčku, který většinou dostanete k zákonnému pojištění vozidla automaticky, bývá jen pomoc s asistencí a ne nárok na bezplatné služby. Když už, bývají limity plnění velmi nízké, stejně tak třeba krytý nájezd odtahovky (obvykle do 50 km). Asistence navíc může být omezena pouze na Českou republiku. I ta nejzákladnější výpomoc po telefonu vám vždy sežene servisní vozidlo, sežene odtah a pomůže vám na místě. Ale většinou budete všechno muset zaplatit.
Pomůžou, ale jen v rámci limitů
Na nějakou pomoc v nouzi se nevztahuje žádný právní nárok sám od sebe. Vlastně jediné, na co máte právní nárok, je možnost zavolat policii k vyřešení nehody, která se vám stala. Pokud jde o asistenci, vždycky záleží, co máte ve smlouvě a k čemu se pojišťovna zavázala.
Výjezd servisního technika a jeho práce v terénu něco stojí, stejně tak odtahovka. Samozřejmě můžete mít štěstí a váš pojišťovák vám nabídne nadstandardní balíček v ceně běžné pojistky. To je značně individuální, stejně jako si můžete u jednoho prodejce vydupat třeba vyšší slevu na auto nebo servis zdarma. Nelze se na to ale spoléhat jako na automatický bonus.
Pojišťovny pro naprostou většinu asistenčních úkonů uvádějí limit plnění v částce, případně v kilometrovém dojezdu, to třeba pro servisního technika či pro odtahovku. Také se může lišit, do jakého servisu vás vezmou. Bývá to nejbližší smluvní servis, nikoli ten, který vy si vyberete. Příklad: vaše pojištění vám zaručuje bezplatný odtah do 50 km od místa. Cokoli nad to ale budete muset zaplatit, a klidně to může být třeba 20 Kč na kilometr nebo víc.
Výjezd asistenční služby (ať už servisního technika nebo odtahového vozu) se obvykle platí na místě v hotovosti, kterou s sebou ale asi nevozíte (vyproštění vozu stojí několik tisíc korun). Platební terminál u sebe odtahovky obvykle nemívají, takže s vámi zajedou k nejbližšímu bankomatu, pokud nemáte hotovost.
Ani dražší balíčky s rozšířenou asistencí zpravidla nekryjí všechno automaticky a bezplatně. Spíše se jen zvedají limity plnění a to, s čím vším vám pojišťovna pomůže. Běžná jsou také omezení na počet událostí za rok či pojistné období. Když máte třeba sjednané pojištění se zapůjčením náhradního vozidla kvůli poruše toho vašeho, může být omezení na počet takových událostí za rok. Jsou nicméně i balíčky asistence, které mají plnění zcela bez omezení – máte-li je sjednány, můžete využívat všech služeb a třeba o nájezd odtahovky nebo počet dní zapůjčeného auta se bát nemusíte.
Pozor také na výluky z plnění, tedy na situace, kdy po vás pojišťovna může chtít kvůli porušení smluvních podmínek uhradit náklady v plné výši. Tady opět záleží na individuálních smluvních podmínkách, ale typicky se jedná o situace, kdy jste třeba pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek, nebo třeba jen nesdělíte přesné informace potřebné k vyproštění vozu. Tady pozor na ta malá písmenka dole v rohu…
V zahraničí to může být jinak
Dobře si pohlídejte, jak to máte s asistenčními službami v zahraničí. Doporučujeme si s předstihem před cestou za hranice zjistit, co vaše pojistka kryje a do jaké výše. Některé pojišťovny nabízí i sjednání noclehu pro posádku, případně zajištění cesty do destinace nebo zpět, i když je vaše auto nepojízdné a neopravitelné (totální škoda), případně ho někdo odcizil. A přijde-li naopak situace, kdy je auto funkční, ale z jakéhokoliv důvodu (například zranění) ho nemá kdo řídit, mohou vám některé pojišťovny poskytnout služby náhradního řidiče.
Pozor na to, že některá nejlevnější pojištění se základními službami asistenci v zahraničí vůbec nenabízejí, případně vám sice pomohou sehnat pomoc, ale vše musíte uhradit v plné výši. Doporučujeme, pokud neznáte dobře místní jazyk a nemáte pomoc známého tlumočníka na telefonu, se nějak pojistit pro právní asistenci a tlumočníka. Při řešení nehody, krádeže vozidla či třeba i vážného dopravního přestupku v zahraničí, se může pomoc tlumočníka a advokáta velmi hodit. A to obvykle základní pojištění vůbec nekryje. Naštvaným řvaním na operátora telefonní ústředny se pak ničeho nedomůžete, on za vaše rozbité auto a zkaženou dovolenou nemůže.
Trochu specifické služby se potom vztahují na Chorvatsko v letních měsících. V destinacích, kam jezdí turisté nejčastěji, zde každou sezónu pracují české asistenční asistenční služby. Například klienti Kooperativy se tu mohou obracet na týmy společnosti Global Assistance, které poskytují Čechům v nesnázích nejrůznější formy pomoci. Kromě řešení poruch a zničených pneumatik třeba dovezou palivo, nastartují vůz s vybitou baterií nebo odtahují vozidla od nehod do servisů.
Připravte sebe i auto
Vedle seznámení se s tím, co vlastně vaše pojišťovna kryje a s čím vám pomůže, také na cestu připravte auto. Můžeme to opakovat pořád dokola a mnohé už ty články unavují, ale divili byste se, kolik lidí si před cestou k moři ani pořádně nezkontroluje pneumatiky, nedofoukne rezervu a nezkontroluje stav provozních náplní. A co baterie? Kdy jste naposled kontrolovali její stav a funkci nabíjení?
Jestli vás čeká plánovaná servisní prohlídka, nebylo by lepší to udělat s předstihem? Hlavně nečekejte, že vás teď v servisu vezmou ze dne na den, klidně můžete čekat na termín 14 dní. Je sice hezké se spoléhat na asistenční služby, ale za nás je stejně lepší všechna rizika minimalizovat. Stát se může cokoli, tak ať té smůle aspoň nejdete naproti.