Hlavní obsah

Ascari FGT: Zapomenutý hrdina 90. let je na prodej

Foto: RM Sotheby's

Lepší případ jednorožce byste hledali jen těžko. Tento plně funkční prototyp Ascari FGT sice nemá zvučné jméno, zato je jediný na světě

Devadesátá léta minulého století byla jednou z epoch moderní historie, kdy se zrodila celá řada výstředních, ikonických či jinak podivuhodných sportovních vozů. Prim tehdy hrálo převážně Ferrari a Lamborghini.

Článek

Je tedy pochopitelné, že se objevilo hned několik nadšenců, kteří sebrali odvahu se těmto zavedeným jménům postavit, přičemž se to podařilo snad jen jednomu, vlastně možná dvěma. Typ FGT vznikal v dílnách Noble Motorsport, firmy, která byla jakýmsi předchůdcem pozdější automobilky Noble. S jeho pomocí postavené Ascari FGT mělo uprostřed uložený 6,0l atmosférický osmiválec Chevrolet o výkonu 420 koní – tato jednotka si posléze našla cestu třeba do Chevroletu Corvette. V Ascari se řadilo staromódním pětistupňovým manuálem.

Foto: RM Sotheby's

Poutavý, avšak jednoduchý design, zadní křídlo, vyklápěcí světla. Velkoobjemový atmosférický motor, manuální pětikvalt a zadní pohon. To je ve zkratce shrnutí sporťáků 90. let po stránce estetiky a mechaniky

Tento jedinečný prototyp Ascari FGT je v zelené metalíze s interiérem kombinujícím černé a šedé čalounění. Interiér se sice nese v poměrně spartánském duchu, přesto se nevzdal na tehdejší dobu komfortních prvků, jako jsou elektrická okna, elektrická vnější zrcátka a stereo Sony s CD přehrávačem.

Vůz byl sice vyroben v roce 1992 a určen k provozu na rok 1993, ale kupodivu se před zraky širší veřejnosti ukázal až v roce 1995 na autosalonu v Londýně. Tehdy „padlo do oka“ nizozemskému závodníkovi jménem Klaas Zwart, který se značku Ascari rozhodl odkoupit i s právy na výrobu typu FGT. To pod jeho křídly ve značně upravené formě vstoupilo do britského šampionátů GT vozů v roce 1996.

Tohle FGT se ve skutečnosti nikdy ostrého závodního nasazení nedočkalo, pouze sloužilo jako „mooster“ pro vývoj závodního FGT a jako předprodukční vůz pro pozdější a o chlup známější Ascari Ecosse. Bylo to ovšem FGT, které mělo ten správný punc devadesátkového supersportu – „mrkací“ přední světla, pětipaprsková leštěná litá kola a velkoobjemový atmosférický motor uprostřed. Škoda, že se nakonec FGT nevyrábělo.

Foto: RM Sotheby's

Dnešní superauta jsou sice o poznání rychlejší, v devadesátých letech však byl na druhou stranu větší ten pocit z rychlosti – vymoženosti jako třeba protiprokluz používaly jen vozy Formule 1, vše bylo tedy pouze na řidiči

Rukopis významného britského konstruktéra Lea Noblea je stvrzen i plaketkou v motorovém prostoru. Sám Lee později přiznal, že tohle konkrétní FGT je opravdu prvním a zároveň jediným funkčním prototypem svého druhu, který kdy vznikl. A fungoval opravdu dobře – sloužil pro několik předváděcích jízd, k fotografování do brožur a prospektů, dokonce jej otestovali někteří z vybraných britských novinářů té doby. Projekt však nikdy nebyl dotažen do sériové výroby.

Zajímavé (možná i malinko podezřelé) potom je, že současný majitel vůz našel kdesi na farmě, kde údajně stál téměř nekonečných 13 let. Objevený vůz od farmáře odkoupil a začal tříletý proces renovace a navrácení do provozu, na který dokonce dohlížel sám Noble osobně.

Auto nebylo zrovna v nejlepším stavu, takže motor i převodovka musely projít generálkou, ba dokonce některé komponenty musely být úplně vyměněny za nové. Mezi nimi například systém vstřikování paliva plus nová řídicí jednotka, díky čemuž vůz opět dosahuje plného výkonu 420 koní.

Je s podivem, že k autu i po všech těch letech jsou přiloženy veškeré dokumenty, faktury, brožury a dokonce i některé časopisy, ve kterých vystupovalo. Doložena je i historie vozu včetně jak dobových fotografií, tak i těch z průběhu renovace od začátku do konce, vykonané současným majitelem. Cena tohoto „neznámého hrdiny“ se podle aukční síně může vyšplhat až na slušných 80 tisíc liber, tedy na 2,4 milionu Kč.

Načítám