Článek
Ariel Nomad se poprvé představil v roce 2015 jako takový Ariel Atom, který nosí gumáky. Firma z britského Crewkerne zjednodušeně řečeno okruhový Atom zvýšila, obula jej do terénních pneumatik a bylo hotovo. Dokonce i pohon zajišťoval řadový čtyřválec původem ze starší Hondy Civic Type R, zde ovšem převrtaný na objem 2,4 litru. Je tedy jasné, že i přes terénní predispozice nešlo o žádného lenocha.
Aby taky ne, když motor dával 235 koní a 300 Nm – na rozhýbání klubíčka z lešenářských trubek to je síly víc než dost. Posléze se však objevila ještě verze s kompresorem o výkonu 290 koní a 340 Nm, a to už se bavíme o „autě“, které má díky provozní hmotnosti 680 kilogramů lepší poměr výkonu a hmotnosti než takové Ferrari 458. Na rozdíl od Ferrari zřejmě nemá ani nouzový kufr, ale na druhou stranu s ním vyjedete takřka všude.
Ovšem laťky jsou od toho, aby se posouvaly, a tak Ariel nedávno představil ještě šílenější verzi už tak dost šíleného auta, které spíš připomíná lunární modul. Ariel Nomad R opět používá osvědčený čtyřválec ze staré Hondy Civic Type R převrtaný na 2,4 litru, jako jsme byli zvyklí. Ovšem pro verzi R v Arielu vyvinuli svůj vlastní kompresor na míru pro tento motor, a tak se jim z této strojovny podařilo dostat celých 335 koní a 330 Nm točivého momentu. V něčem, co se skládá vlastně jen ze samotného šasi, dvou sedaček a světlometů…
Málokoho by potom překvapilo, že Ariel Nomad R zrychlí z nuly na stovku za 2,9 vteřiny. Přesto však má jednu slabinu – maximální rychlost je poměrně skromných 195 km/h, na čemž má lví podíl aerodynamika podobající se ementálu.
Síla motoru putuje přes sekvenční převodovku Sadev s natěsno poskládanými kvalty (nižší motorizace pak mají klasický šestistupňový manuál) na zadní osmnáctipalcová kola, obutá do napůl terénních pneumatik Yokohama. Přestože jde jen o starou dobrou sekvenci, umí převodovka řadit nahoru za 40 milisekund a podřadit umí za 50 milisekund, což není o moc horší než moderní dvouspojkové skříně. A co je hlavní, sekvence není zrovna nejjemnější, naopak – při každé změně kvaltu vám uštědří pořádný kopanec do zad.
O krocení tohoto splašeného klubíčka z trubek se starají kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech od renomované firmy Alcon, které jsou speciální tím, že si řidič může průběžně regulovat rozložení brzdného účinku mezi přední a zadní nápravou – což se hodí při dovádění v terénu nebo když byste potřebovali vysypat z rukávu nějakou zajímavost před kamarády v hospodě.
Byť se to na první pohled nezdá, tak i tento pojízdný ježek v kleci má poměrně široké možnosti individualizace. Může to být téměř cokoliv od nastavitelných tlumičů Bilstein přes bezpečnostní popruhy s certifikací od FIA nebo superlehká, a ne zrovna pohodlná skořepinová sedadla. Problémem není ani diferenciál s omezenou svorností na poháněné zadní nápravě pro nějaké ty přetáčivé radovánky.
Nomad R má snad jen jednu chybu – podle slov Arielu jich vznikne pouhopouhých pět. Ne pět tisíc, ani pět set, ale pět kusů celkově. Cena se má pohybovat okolo 64 500 liber, tedy zhruba 1,9 milionu korun, a pokud je nám známo, k mání už zbývají pouhé dva kusy. Ovšem pokud vás koncept motorového klubka zaujal, ale je vám líto za něj „vyhodit“ dva miliony, pak na stránkách Ariel Motor Company lze najít několik ojetých Arielů, a to jak terénních Nomadů, okruhových Atomů, či dokonce extrémistických Atomů V8. Stačí si jen vybrat…