Článek
V dnešní době je karosářství, zdá se, už něco úplně ojedinělého. A nás napadá – není to škoda? Jasně, velkovýrobou se snižují náklady, ale automobilismus díky tomu upadá do stínu jakési… všednosti. A je dost možné, že si to samé myslí i Dany Bahar, vedoucí karosárny Ares Design.
Že vám je jméno Dany Bahar povědomé? Není divu, protože Bahar byl svého času ředitel automobilky Lotus – ačkoliv se nezapsal do historie automobilky zrovna významně, neboť za jeho vedení měl Lotus co dělat, aby nezkrachoval.
Bahar se tak rozhodl, že si půjde vlastní cestou, a založil si designérský ateliér se sídlem v italské Modeně, přičemž už teď má za sebou pár povedených jednokusových „špeků“ a zrozených legend. Nejvýznamnějším z nich je pocta slavnému vozu DeTomaso Pantera, založenému na moderním Lamborghini Huracán, které bylo překřtěno na Ares Panther Progetto Uno.
Baharův poslední projekt vypadá trochu jako autíčko, se kterým si vaše dítě možná hraje ve školce, trochu jako utopická kresba ze sešitu matematiky a trochu jako znovuzrození ducha sportovních vozů. Ať tak či onak, působí impozantně. Ovšem je poměrně reálná „hrozba“, že Ares S Project opravdu vznikne, neboť jak byste asi očekávali, Ares bude opět dělat primárně karoserii – šasi a technika jako pohonné ústrojí totiž budou pocházet od firmy, která má o něco víc než 50 zaměstnanců.
Technika totiž bude ze zbrusu nové Corvette C8 s motorem uprostřed. „Nejsme firma, která by měla nutně zapotřebí vyvíjet vlastní technická řešení, v dnešní době je řada takových, které umí nabídnout osvědčenou techniku k prodeji,“ nechal se slyšet Bahar. „Funguje to tak, že vezmete nějaký základ a pracujete v podstatě jako plastický chirurg – změníte vše, na co jen lze pohlédnout a čeho se lze dotknout. Naším záměrem bylo vytvořit něco, o čem byste ani v nejmenším netušili, že pod karoserií skrývá C8.“
Ares Design ale nemusí nutně řešit „problémy“ nechutně bohatých motoristů, kteří nevědí co s penězi. Je dost možné, že by v budoucnu mohli vyřešit problém, ke kterému moderní superauta směřují, respektive už do této fáze možná dorazila: „Každý dnes chce být nejrychlejší, nejlehčí, nejhlasitější a tak dále. My ale chceme postavit jednoduché auto, jehož jízdu si budete užívat. Diskutovali jsme s několika našimi klienty, kteří vlastní vozy jako LaFerrari, Nio EP9 nebo Koenigsegg, a tato auta jim zkrátka přijdou trochu děsivá. Už si v nich tu jízdu příliš neužíváte.“
Bahar vylučuje i variantu hybridu. „Chtěli jsme se vrátit ke kořenům. Atmosférické plnění, vysokootáčkový motor a k němu jsme přidali dvouspojkovou převodovku. Auto, k jehož řízení nutně nepotřebujete být závodní jezdec.“
Kdo by však čekal decentní hodnoty výkonu, ten by se asi trochu přepočítal – včetně nás. Udávané hodnoty 6,2l atmosférického V8 jsou 700 koní a červené pole až u hodnoty 9 000 otáček za minutu. Je ale pravda, že oproti Koenigseggu, který má pár tisíc koní, je to vlastně ještě poměrně skromná cifra. Zdá se, že pan Bahar má dost zvláštní smysl pro humor. Nebo pro rychlost. Podle prozatímních simulací by totiž zrychlení z nuly na stovku mělo trvat jen 2,6 vteřiny…
Plánovaná cena této posílené C8 po plastice je údajně okolo 500 tisíc eur, tedy vskutku velmi zakázkových 13 milionů korun. Ještě vyvstává jedna otázka: Jak proboha ze „standardní“ Corvette C8, která má v základu 500 koní, vydolují o dvě stě koní více? „Tato informace zůstane nadále tajemstvím mezi naší firmou a naším dodavatelem z USA.“ Takže v tomto ohledu je Bahr tajemný jako hrad v Karpatech.
Vyskytují se však spekulace, že by mohlo jít o upravenou jednotku pro chystanou Corvette Z06, to ale potvrdí, či vyvrátí až čas. „Zvuk bude inspirován starými formulemi z éry desetiválců, takže bude mít velmi vysokou tóninu. Mohu ale potvrdit, že vyššího výkonu je dosaženo za pomoci technických řešení – takového nárůstu se nedá dosáhnout jen tak s využitím jiného softwaru.“