Článek
Chvíli se mluvilo o tom, jestli se čtyřiačtyřicátý ročník ankety Zlatý volant vůbec uskuteční. Bylo by to vůbec poprvé, kdy by se toto ocenění neudělilo, ale všichni víme, jak to vloni se závoděním vypadalo. „Jenže nakonec jsme si řekli, že by byla škoda tu dlouhou šňůru přerušit,“ říká k tomu Jana Svobodová z pořádající agentury Pozitif. „České mistrovství v rallye sice bylo zkráceno, ale souboje starého Focusu WRC s továrním týmem škodovky fanoušky fascinovaly, stejně jako je předtím v lednu připoutala Rallye Dakar. V motocyklových závodech byli čeští jezdci vidět i na mezinárodní úrovni… Zkrátka škoda vynechat.“
Zatímco vloni měla anketa hned několik cen, letos s ohledem na situaci byly vyhlášeny jen čtyři – ty podstatné. Zlatý volant pro nejlepšího automobilového závodníka, Zlatá řídítka pro nejlepšího jezdce na motocyklech a pak Ocenění za celoživotní přínos motorsportu a Osobnost světového motorsportu.
„Hlasování v automobilové i motocyklové kategorii bylo hodně těsné, v obou případech nakonec rozhodl jeden novinářský hlas,“ přibližuje Jana Svobodová. „Zato o dvou dalších cenách jsme měli jasno hned. A jsme rádi, že se povedlo nakonec uskutečnit i malý slavnostní večer a tiskovou konferenci.“
Stejně jako v předešlých letech o konečném pořadí rozhodly z 50 procent hlasy fanoušků a z 50 procent volba vybraných motoristických novinářů.
Zlatý volant
Hned od zveřejnění nominací bylo jasné, že tohle bude nejspíš souboj rallyových jezdců. Do první trojky se dostal obhájce loňského vítězství v anketě Martin Prokop, ale lítá bitva se odehrála před ním, kdy si to spolu na dálku rozdali Václav Pech a Martin Macík.
Pech vloni nadchnul všechny svým neuvěřitelným soubojem s Janem Kopeckým v českém mistrovství, kdy se starým Focusem WRC svedl rovnocenný souboj s tovární Fabií. Rallye Bohemia byla díky nim vysloveně strhující záležitostí.
Jenže nakonec mu Zlatý volant unikl a poprvé ve své kariéře ho bral Martin Macík, který vloni dojel pátý v Rallye Dakar a letos dokázal svoje umístění ještě o stupínek vylepšit. „Mám z toho radost, ale je to ocenění, které mě až překvapilo,“ řekl Martin Macík bezprostředně poté, co cenu obdržel. „Loňské výsledky nebyly takové, jaké jsme si představovali, a tohle je Zlatý volant za rok 2020. Teď se nám podařil lepší výsledek, ale za minulý rok bych to určitě nečekal. Je ale pravda, že loňská sezona byla hodně poznamenaná koronavirem a řada závodníků to měla hodně těžké.”
Macík na pódiu mluvil nejen o loňském a letošním Dakaru, ale i tom, co se v Emirátech pojede za rok. „Máme dva skvělé závodní kamiony a stavíme další dva. Budou na prodej, ale zároveň jednáme i tom, že bychom třeba nemuseli mít v týmu jen jedno auto…“
Zlatá řídítka
Anketa Zlatá řídítka byla prvně vyhlášena v roce 2006, ale za tu dobu si získala svoje fanoušky i váhu mezi motocyklovými jezdci. Tentokrát byla finálová trojice podstatně pestřejší. Rozhodovalo se totiž mezi Karlem Hanikou, který se stal vicemistrem v mistrovství světa vytrvalostních závodů endurance a vybojoval si sedačku ve světovém šampionátu supersportů WorldSPP; Janem Kvěchem, dvojnásobným mistrem Evropy v ploché dráze do osmnácti let a stříbrným účastníkem Zlaté přilby; a Martinem Michkem, který vloni bojoval o titul nejlepšího nováčka na Dakaru a v letošním ročníku obsadil skvělé desáté místo v závěsu za továrními jezdci. A právě Michek anketu Zlatá řídítka vyhrál.
„Chtěl bych všem poděkovat za to, že mohu takovou trofej držet. Cením si, že mě podpořili fanoušci i novináři. Myslím si, že vítězové jsou všichni, kteří byli už jen nominovaní," řekl Michek na dálku z Dubaje, kde startuje v seriálu soutěží Baja.
Ocenění za celoživotní přínos motorsportu
Pro mě osobně hodně emotivní chvilka, protože tuto cenu dostal in memoriam automobilový závodník Břestislav Enge, který náhle zemřel vloni v září. Vynikající automobilový jezdec, otec slavného syna Tomáše, mistr Evropy se Škodou 130 RS, první jezdec v továrním týmu BMW…
Cenu si za něj převzala jeho dcera Lucie, se kterou Břetislav Enge odjel pár rallyových závodů, když se vykašlal na závodnický důchod a vrátil se zpátky za volant. „Táta měl doma všechny ceny vystavené, zlikvidoval jen vavřínové věnce, které se dřív rozdávaly a které zabíraly nejvíc místa,“ řekla Lucie Engová. „Dostal i tři Zlaté volanty a vedle nich asi dáme toto ocenění, místo tam ještě je.“
Osobnost světového motorsportu
Vyvrcholením slavnostního večera pak bylo vyhlášení ocenění pro světovou osobnost motoristického sportu. Tu si převzal polský automobilový jezdec Robert Kubica, šestatřicetiletý pilot formule 1, závodník rallye i DTM a aktuálně jezdec ve vytrvalostních závodech LeMans series.
„Potěšilo mě to, samozřejmě. Zvlášť když vím, kteří jiní jezdci toto ocenění získali,“ nechal se slyšet Kubica na tiskové konferenci v narážce na to, že před ním si ho odnesli třeba Romain Grosjean, , David Coulthard, Giacomo Agostini nebo Michael Schumacher. „Bude mít zvláštní místo mezi trofejemi, které jsem získal.“ A když se ho moderátor zeptal, které ceny v životě si váží nejvíce, byl trochu zaskočený. „Těžké to takhle říct… Asi za vítězství ve formuli 1 v Kanadě. Ale ta je v muzeu BMW, já mám kopii. Hodně si ale vážím i ocenění, které jsem získal na začátku kariéry v motokárách, nebo třeba titulu ve formuli Renault.”
S Kubicou jsme pak měli možnost ještě chvíli mluvit, takže se brzy těšte na Garáži na velký rozhovor. Je to nejen skvělý jezdec, ale taky výborný člověk.