Hlavní obsah

Anglie chce zakázat prodej spalovacích aut už v roce 2035

Foto: Shutterstock

Vládní představitelé Velké Británie se už dávno netají odporem ke „špinavým“ automobilům s benzinovými a dieselovými motory. Kabinet Borise Johnsona však ještě přitvrdil a místo původního plánu na rok 2040 posunul zákaz prodeje všech aut se spalovacím motorem na rok 2035. Zbláznili se?

Článek

Jako by nestačila nejistota a problémy kolem brexitu, vládní kabinet Borise Johnsona přihodil další polena pod kotel, ve kterém se posledních pár let vaří automobilky – původně plánovaný zákaz prodeje aut poháněných spalovacími motory zkrátili tamní zákonodárci o pět let, tedy z roku 2040 na 2035, což by mělo pomoci Velké Británii dosáhnout uhlíkové neutrality v roce 2050. Důsledkem toho tedy bude, že si po 1. lednu 2035 lidé v Anglii nekoupí nejen benzinové a dieselové auto, ale dokonce ani hybridy a plug-in hybridy. Jedinou variantou bude čistá elektřina.

To je hodně odvážné rozhodnutí v momentu, kdy vlastně vůbec není jisté, jak trh elektrifikovaná auta přijme. „Výrobci hodně investují do bezemisní budoucnosti, na trhu je nějakých 60 elektrifikovaných modelů a dalších 34 jich bude představeno letos,“ vysvětluje Mike Hawes, ředitel britské Society of Motor Manufacturers and Traders (tedy svazu automobilových výrobců a obchodníků).

„Současná poptávka po stále drahé technologii však představuje pouhý zlomek celkových prodejů, takže je zjevné, že urychlení procesu změny bude vyžadovat víc než investice automobilek,“ dodal Hawes.

Tím Hawes naráží na fakt, že program vládních dotací na nákup plug-in hybridů končí za dva měsíce bez jasného plánu, co bude dál. „Pokud má být Velká Británie lídrem změny vedoucí k nulovým emisím, pak potřebuje konkurenční tržní a obchodní prostředí, které by podporovalo automobilky tady prodávat a vyrábět. Datum bez plánu nám jen komplikuje situaci,“ upozorňuje Hawes.

Zdá se tedy, že si politici před veřejným forem zase populisticky pohonili triko ambiciózními plány a chytlavými hesly, aniž by věděli, jak konkrétně těchto cílů dosáhnout. A aniž by si uvědomovali, do jak nebezpečné situace tím automobilky, jejich zákazníky a celý automobilový trh vrhají. No, nic nového…

Načítám