Článek
Subaru jsme vždycky milovali pro jeho řidičsky orientované modely jako (Impreza) WRX STI nebo Forester s 2,5 litrovým boxerem, manuální převodovkou a obrovským otvorem na kapotě, směřujícím k mezichladiči. Tahle auta už jsou ale na našem trhu minulostí.
Teď v nabídce zůstalo už jen BRZ. STI už dávno zemřelo a manuální převodovku japonská automobilka nahrazuje ne zcela ideálním bezestupňovým CVT. Zkrátka máme pocit, že Subaru poněkud upouští od zajímavých aut pro nadšené řidiče.
Potěchou pro oko je tak alespoň neoficiální úprava modelu Crosstrek (v Evropě se prodává jako XV) od amerických specialistů Crawford Performance. Tohle „Subárko“, které vypadá hodně nekonvenčně, je přitom postavené na obyčejném SUV, jakými jsou dnes zaplavená všechna nákupní centra.
V první řadě si všimnete, že světlá výška je podstatě vyšší než u sériového modelu. Konkrétně je to o 50 mm vpředu a 38 mm vzadu.
Jiné jsou i blatníky a co je důležité, kalifornská firma pořádně zakrytovala podvozek, takže by vás při jízdě v terénu neměly překvapit třeba velké balvany. XV má - stejně jako sériové modely - pohon všech čtyř kol.
Dnešním trendem jsou co největší kola a někdy je to až přehnané. Tady je to přesně naopak a velkou parádu dělají patnáctipalcová kola, obutá do terénních pneumatik. Vypadá to zatraceně dobře. Pokud chcete, dostanete ještě tři přídavná světla nebo laděný výfuk. Polepy karoserie máte v ceně základního balíčku.
Úprava vyjde na 550 dolarů (14 tisíc korun), ale její součástí není montáž a nedostanete ani laděný výfuk či kola s terénním obutím. Tyto komponenty si lze objednat samostatně. Ostatně v regálech Crawford Performance najdete spoustu tuningových lákadel i pro ostatní modely Subaru.
V Česku se Subaru XV nabízí se dvěma čtyřválcovými motory - šestnáctistovka má 84 kW (114k) a dvoulitr nabídne 110 kW (150 koní). Cena začíná na částce 640 tisíc korun.