Hlavní obsah

Americká studie odhaluje, jak jsou SUV nebezpečná chodcům

Foto: Mercedes-Benz

Ilustrační obrázek

Vozy s SUV karoserií jsou na celosvětovém vzestupu a jejich podíl na trhu s novými auty každoročně roste. Jenže jak se ukazuje, má tento trend také jednu nebezpečnou a stinnou stránku. Podle americké zprávy je dvakrát až třikrát vyšší pravděpodobnost, že SUV při kolizi usmrtí chodce.

Článek

Studie byla provedena společnostmi Detroit Free Press a USA Today a odhaluje čísla, která si Američané za rámeček nedají. Pochopitelně se jedná o statistiky platné pro USA, nicméně nebezpečí SUV při střetu s chodci platí kdekoliv na světě.

Od roku 2009 vzrostl počet úmrtí chodců při dopravních nehodách o nehezkých 46 % a třeba v roce 2016 zemřelo v USA 6000 chodců – většina z nich potom ve větších městech s hustším osídlením. Vůbec nejhůř je na tom Detroit, kde po střetu s autem zahyne 34,5 osoby ze 100 000 obyvatel. Za nárůst nehod jako takových SUV pochopitelně nemůžou. Střet chodce s autem je nezřídka zapříčiněn špatným přecházením, ale hodně se projevuje i popularita chytrých telefonů, kdy spousta lidí nedává při chůzi pozor a věnuje se mobilu.

Jenže když už ke střetu dojde, následky bývají u SUV (a potažmo i pick-upů) daleko horší. Zpráva hovoří o celkem 12 nezávislých studiích, prokazujících až třikrát vyšší pravděpodobnost usmrcení chodce při nehodě s SUV. Na vině je výrazně vyšší čelní plocha, s níž přijde sražený chodec do kontaktu. Korelace usmrcených osob a SUV je vidět i na statistice. SUV jsou přibližně u třetiny nehod s chodci (což odpovídá podílu SUV ve vozovém parku), ale přitom jsou u více než 40 % smrtelných nehod.

Detroit Free Press dále uvádí, že úřady o problému vědí již delší dobu, ale nechtějí jej prezentovat veřejnosti. Větší důraz na bezpečnost při srážce s chodcem je údajně v plánu, ale chystaná opatření se zastavila i kvůli opozici ze strany automobilek. Na druhou stranu v poslední době sehrává slušnou roli i vzestup bezpečnostních asistenčních systémů. Nová auta rozpoznávající chodce, vybavená samočinným bržděním, jsou stále častější a tato asistence nehodám skutečně zabraňuje.

Těžko říct, jestli zpráva z Ameriky vyvolá nějakou bouřlivou reakci. Lidé si SUV rozhodně kupovat nepřestanou, ale na bezpečnost aut s velkou čelní plochou vůči chodcům by mohla být kladena větší pozornost.

Související témata:
Načítám