Článek
Tahle skeletonová offroadová bestie se říká ISV (Infantry Squad Vehicle) a slouží pro rychlý přesun pěchotních jednotek v náročném prostředí bitevního pole. Zdůrazňujeme slovo „rychlý“ – proto taky není těžce pancéřovaný (ačkoliv určitou úroveň balistické ochrany na klíčových částech má), proto nemá dveře, střechu a prakticky žádnou karoserii.
Díky tomu je dost kompaktní, aby ho co nejblíže k místu určení ve svých útrobách snadno přenesl dvourotorový transportní vrtulník CH-47 Chinook, a také dost lehký, aby ho bylo možné zavěsit pod jednorotorový víceúčelový UH-60 Blackhawk (což byla obrovská slabina mastodontního HumVee).
Základem tohoto speciálu je sériový pick-up Chevrolet Colorado ZR2 s (připojitelným) pohonem všech kol, která roztáčí upravený turbodiesel 2,8 l s výkonem přes 200 koní. Základní pick-up v továrně kompletně odstrojí a namontují speciálně navrženou a vysoce odolnou trubkovou konstrukci, která slouží k ochraně až devítičlenné posádky i jako nosný a upevňovací prvek pro jejich vybavení a zbraně.
Zajímavé je, že 70 % dílů tohoto speciálu pochází ze sériové produkce a ze závodního programu Chevroletu (šasi, zavěšení, podvozek, motor a celý pohon), zbytek je navržený a vyvinutý přímo na míru striktním armádním požadavkům.
Auto se prý skvěle řídí, a díky jedinečné kombinaci nízké hmotnosti (pod 2,5 tuny), vysokého výkonu a terénních schopností se s ním dá užít spousta legrace – alespoň se to prý dalo vyčíst z úsměvů vojáků, kteří auto pro armádu testovali.
Za vývojem a výrobou stojí firma GM Defense (divize automobilky General Motors, která se orientuje na vojenské zakázky), první série zahrnuje objednávku 649 vozů z celkového plánovaného objemu 2 065 vyrobených kusů pro americkou armádu v hodnotě 214 milionů dolarů. Tak si říkáme, jestli by se pár kousků nehodilo i našim vojákům… Jen dodáme, že Česká armáda měla dostat těžší a lehce obrněné vozy Perun. V těch ovšem vojáci nejezdí, naopak celý nákup skončil u soudu.