Článek
Na profesionální rallye se takřka každý fanoušek motorsportu podívá rád, ovšem co když někdo takový zatouží usednout za volant nějakého speciálu a poměřit své jezdecké dovednosti s ostatními? Pokud vynecháme videohry, vlastnictví kouzelné buřinky nebo štěstí ve Sportce, nabízí se ještě závody v rámci amatérské rallye.
Mnohé z vás tedy napadnou otázky typu, jak to na takových organizovaných a legálních závodech vlastně chodí, kolik stojí účast, jaké jsou požadavky na auto a zdali je zajištěna bezpečnost jezdců i diváků…
Abychom to mohli zjistit, museli jsme si nejprve obstarat adekvátní náčiní, což vyřešil telefonát do Fordu s oznámením, že pro nás mají už jen Pumu ST – splašené SUV s přeplňovaným tříválcem a výkonem 200 koní. Další žhavení drátů směřovalo ke známé komunitní organizaci Rally Hradec Králové, která sdružuje amatérské motoristické nadšence, a navíc pravidelně pořádá různorodé závodní dny.
Její hlavní protagonista, Radan Adlaf, jemuž významně asistuje Barbora Černá, nás nejen pozval do Bělé pod Bezdězem na Rebell Race 2021, ale prozradil i to, jak amatérské rallye vlastně fungují a co je jejich cílem.
„Naším posláním a motivací pro organizování závodů je sdružování lidí se stejným koníčkem a zapálením do motorsportu. Představte si amatérskou rallye ve stejném duchu jako amatérský fotbal – v depu figuruje (většinou) přátelství, parta či společná výpomoc i během oprav/ladění aut, ovšem na trati pak propuká ta správná zdravá rivalita,“ vysvětluje smysl akcí Adlaf.
Komunitní spolky organizující amatérské závody pro veřejnost obvykle nejsou zaštítěny (sponzorovány) dohledovými organizacemi (Autoklub apod.), a proto mají své stanovy, svá upravená pravidla/předpisy i vlastní dělení vozidel do kategorií. Jde zkrátka o otevřenou záležitost, přístupnou pro všechny s chutí závodit.
K tomuto motorsportu musíte mít také vhodné náčiní a ne, skutečně si nemusíte brát dvě hypotéky na Fabii R5. Všeobecně se vozy přihlášené do amatérských závodů dělí na sériové + lehce upravené a výrazně upravené, dále podle objemu motoru a také dle typu paliva, respektive zohledňuje se rovněž přeplňování (turbo, kompresor). Tím je zaručeno, že ve stejné kategorii nebude Renault Clio s atmosférickým motorem 1,6 l a Subaru WRX STi s přeplňovanou 2,5litrovou bestií pod kapotou.
„Na naše závody většinou jezdí v průměru 15 let staré vozy s úpravami typu bezpečnostní rám, větší brzdy, upravené svody, laděný podvozek a podobně. Menší sortu tvoří také nadšenci, kteří k nám dorazí se svým zánovním „civilním“ autem,“ komentuje složení vozů Adlaf.
„Výběr závodního automobilu vychází z dostupných finančních prostředků, ze znalosti daného modelu nebo prostě jen z lásky k určité značce. Nejen u nás, ale i na většině ryze amatérských rallye si užijete zábavu jak s cliem za 15 tisíc, tak s evem (Mitsubishi Lancer Evo) za milion. Všechno je to v prvé řadě o legraci a vyblbnutí se na zabezpečené dráze,“ dodává.
Nejdřív papíry, pak zábava
Jak tedy pokračovat? „Když už máte čím jezdit, tak nejjednodušší cestou k závodu je najít si na internetu organizátora rallye, projít si jeho webové stránky a v případě zájmu podat elektronickou přihlášku na konkrétní akci,“ radí Adlaf.
Dozvěděli jsme se, že doménou Rally Hradec Králové jsou tratě stavěné primárně na technickou zdatnost, nikoli na vysokou rychlost. To je hlavně z důvodu bezpečnosti a také kvůli tomu, aby se ukázalo, jak daný řidič se svým vozem umí pracovat. Díky tomu jsou závody vhodné i pro šoféry ryzích sériovek, pokud tedy není na programu též šotolina, kde hrozí poškození laku od odlétajících kamínků, nicméně o tom jsou účastníci informováni dopředu.
Den D pak vypadá zhruba následovně – začíná se ranní technickou přejímkou každého vozu, která zahrnuje důkladnou kontrolu bezpečnostních pásů, sedadel, uchycení baterie, brzd, brzdových světel a pracovního prostoru řidiče, kde se nesmí nacházet žádné ostré hrany či předměty.
Následuje administrativní přejímka spojená se seznámením s pravidly, bezpečností a odpovědností. Nechybí ani rozprava s jezdci, předložení časového harmonogramu a určení pořadí na startu. Nutno dodat, že každé přihlášené vozidlo musí být vybaveno startovním číslem (lze řešit až na místě), a to kvůli identifikaci i následnému zpracování výsledků/časů. Povinná je též přilba pro všechny členy posádky, bez ní vás nepustí na trať.
„Než to celé vypukne, najíždí se za zaváděcím vozem (safety car) ještě tréninkové kolo, jež posádkám slouží k načtení trati, případně k vytvoření itineráře. Dobrý navigátor vám totiž může v rámci měřeného kola ušetřit cenné sekundy,“ popisuje dění Adlaf.
Sportovní technika v praxi
V areálu Adventure Land v Bělé pod Bezdězem na nás čekalo pět rychlostních zkoušek s cirka hodinovými pauzami. Mělo tedy být dost času na obhlédnutí chodu akce a přípravu Pumy ST na jízdní výkony. Spoléhali jsme mimo řidičského umu kolegy Svobody též na přesný šestirychlostní manuál, samosvor, launch control a na široké přilnavé pneumatiky od Michelinu. Přece jen nás pravidla umístila do vrcholové kategorie sérových vozů s pohonem 4×2…
Poklidný průběh začátku závodu narušila první kolize a bleskurychlý preventivní výjezd sanitního vozu, což se za pár minut opakovalo znovu. Problematickým se stal jeden podlouhlý svážející se úsek a přílišná odvaha některých jezdců, což vyústilo v úpravu trati a restart celého závodu.
Časové prostoje navyšovaly naši nervozitu, klidná byla prakticky jen Puma ST, zatím. Když už jsme ale dravce konečně vypustili na dráhu, šly postupně všechny obavy stranou. První rychlostní zkouška dopadla poměrně slušně (4:28:32) a ukázala nám, jak moc umí na technické trati pomoci launch control, zátah tříválce od spodu a samosvorný diferenciál spolupracující se sportovní kontrolou trakce.
Načtení trati se jevilo jako pozitivně-zásadní, protože druhý rozjezd dopadl o poznání lépe (4:17:14). Ze zvědavosti jsme koukli na průměrnou spotřebu, ta se blížila ke 40 litrům na sto.
Jakmile začalo pršet, přišla třetí havárie a organizátor zvažoval další úpravy dráhy, nicméně nakonec šlo o přeháňku, kterou brzy nahradilo slunce, díky čemuž povrch uschnul. Časové prostoje však měly jiný následek – snížení celkového počtu rychlostních zkoušek z pěti na čtyři.
Na třetím startu jsme zapomněli zapnout launch control, takže rozjezd připomínal hrabačky z filmu Rychle a zběsile. I tak se nám podařilo dojet v čase 4:09:39 a průměrnou spotřebu vyšvihnout na 41,5 litru na sto. Motivace nedojet poslední hnala zelené SUV kupředu i rámci čtvrté rozjížďky, což se odrazilo na nejlepším čase 4:08:13.
A víte co? Ve finále to bylo na bednu a rovnou na první místo. Kompaktní tříválcová Puma ST, jíž se zprvu někteří lidé smáli, nakonec zpráskala všechny ve své kategorii. Takže smekáme směrem k inženýrům do Ford Sport Technologies, tohle auto se jim vážně povedlo.
Sluší se zmínit, že na bezpečný chod akce dohlíželi mimo profesionálních zdravotníků také traťoví komisaři. Diváků přišlo minimum, pohybovali se ve vyhrazených zónách. V depu se pak nacházely rovněž toalety, přípojky do elektrické sítě a nechyběl ani stánek s občerstvením.
Svezení za pár tisícovek
Jistě vás zajímá finanční stránka věci. Za běžný amatérský závod typu Rebell Race zaplatíte na startovném do 3 000 Kč. Pokud byste se předmětnému koníčku chtěli věnovat nějak pravidelněji, nejde o nesmyslně nákladný sport, prý se ročně vejdete do 50 000 Kč se vším všudy (základní kategorie).
„Pořádáme ročně asi sedm závodů, takže stačí, abyste si pořídili nějaké starší levné auto typu Clio, Fiesta, Felicia či Puma a zbytek z rozpočtu použili na palivo, pneu, drobný servis a startovné,“ upřesňuje finanční náročnost jeden z patronů české amatérské rallye Radan Adlaf.
Jestliže vás jezdecké řádění nadšenců zaujalo, zveme vás dne 28. 8. 2021 do Hradce Králové na závodní okruh Czechring, kde se uskuteční malý svátek motorismu – atraktivní amatérská rallye (možnost registrace do závodu na webu RallyHK), spojená s doprovodným programem pro širokou veřejnost. Půjde o charitativní akci s možnostmi jízd ve speciálech a vyžitím pro celou rodinu. Kdo si pamatujete hradeckou Rally Show, tak tohle bude prý něco podobného, jen v menším měřítku.
Na závěr ještě tabulka s výběrem pořadatelů otevřených a čistě amatérských rallye, přístupných (a cenově dostupných) pro širokou veřejnost.
Spolek | Představitel | Místa konání závodů |
---|---|---|
Rally Hradec Králové | Radan Adlaf | Hradec Králové, Bělá pod Bezdězem |
Rallye Team Chrudim | Martin Kučera | Chrudim, Vysoké Mýto |
KoprCup | David Škodík | Kopřivnice, Zábřeh u Dolního Benešova |
Amater Rallye | Milan Blahout | Milovice, Bělá pod Bezdězem |
Hobby Rally Sprint | Roman Froněk | Vizovice-Loučka |