Hlavní obsah

Alpina B11 3,5 Katalysator - Osmdesátkový luxus

Foto: Archiv Garáž.cz

Alpiny jsou vzácné jako chlupy na vejci (tedy na tom slepičím). Přesto se tu a tam potkat dají a člověka začne zajímat, jestli by nestálo za to, si takové lepší BMW pořídit. My se na to snažili přijít za volantem přiostřené sedmičky E32.

Článek

Když jsem před časem řídil Alpinu B10 3.5/1, myslel jsem si, že je to unikátní zážitek. Tedy, to jsem si myslel správně, nepředpokládal jsem totiž, že bych kdykoliv ještě mohl za volant nějaké Alpiny usednout. Za celý život jsem viděl maximálně pár nových a jednu starší postavenou na základech E24 na Techno Classica v Essenu. Ale osud mi přál a já teď sedím za volantem Alpiny B11 3.5 vycházející ze sedmičkového BMW E32.

Ta vznikla na základech modelu 735i, ale vyráběla se jen od ledna do září 1987. Jak název napovídá, pohání jí řadový šestiválec 3430 ccm, který má po vyladění od Alpiny výkon 245 koní a točivý moment 310 Nm. Alpina jej interně označila jako B11/1, odkud plyne také název celého auta.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud z nějakého důvodu chcete vůz Alpina, jste pravděpodobně fajnšmekři. Pořád je to luxusní a kvalitní BMW, jen je vyšperkované a většinou posilněné (to většinou píšu záměrně,úprava roadsteru Z8 od Alpiny byla slabší, než originální BMW). V případě modelu 735i se ale hodnoty spíše zlepšovaly. Na stovku tenhle sedan vystřelí za 7,9 sekundy a umí jet až 243 km/h. Možná by někoho mohla vyděsit tabulková spotřeba – 16,4/8,3/9,9 l/100km ale ona vám to Alpina vynahradí, nebojte. A kvůli spotřebě si jí určitě nekupujete. A rozhodně také ne kvůli ozdobné plaketce s pořadovým číslem vaší Alpiny. Tohle je třeba pátý vyrobený kus. Dobrá, uznávám, mít auto s plaketkou je trochu pozérství, ale lepší pocit z toho mít budete.

I když je vůbec potřeba mít lepší pocit ze sedmičkového BMW? Je vůbec potřeba mít speciální typické lízátko a charakteristická kola, když máte pod kapotou tříapůllitrový řadový šestiválec? No, díkybohu, že jsou na světě lidé přesvědčení, že to potřeba je. Právě díky takovým můžeme my petrolheadi mít radost že života i v případech, kdy potkáme dlouhý luxusní manažerský sedan s nízkou siluetou, tak typickou pro starší vozy BMW.

Foto: Archiv Garáž.cz

Alpina si nemohla dovolit přijít o zákazníky běžné sedmičky, a tak musela zůstat u luxusu sedanů pro ředitele zeměkoule. Třeba i taková drobnost, jako roleta zadního okna, zůstala zachována. Jistě, hodily by se sem více látkové anatomické sedačky se vzorkem, ale najdete tu kožený interiér. Holt tohle je nejen sportovní, ale i luxusní úprava. Vzadu bych vzhledem k tvarování řekl, že je B11 spíše čtyřmístná. Sedět na vyvýšeném místě uprostřed je totiž za trest. Prostorná je ale vzhledem k vnějším rozměrům a původu dost. Možná proto se dovnitř vejde i tolik dřevěného dekoru. A celý tento prostor se díky elektrickému šíbru i báječně vyvětrá.

Je tu samozřejmě obvyklý alpiňácký luxus, například speciální hlavice řadicí páky s logem značky, která je dřevěná. Takovou jste v sedmičce mít nemohli. A také honosně vypadající originální koberečky s unikátním vzorkem, to abyste se ani při pohledu na nohy nezapomněli, že sedíte v něčem výjimečném.

Foto: Archiv Garáž.cz

To hlavní, proč jste si ale šli koupit Alpinu a ne BMW, byla lačnost po výkonu. A tu vám B11 dopřeje. Její brutální síla se dere na povrch s každým přišlápnutým milimetrem plynového pedálu a svým řevem upozorňuje motor své okolí, aby se mu radši všichni klidili z cesty Rachot zpod kapoty připomíná fabriku, nenapadá mě ale asi žádná, kde by se pracovalo na takový výkon. Když už totiž motor burácí, nemáte čas si moc všímat rámusu. Musíte se totiž pekelné soustředit, protože Alpina se tou dobou řítí po silnici s razancí německé stíhačky.

Ovšem výkon nezamaskuje věk auta. Jen málokdy máte šanci koupit si netknutý neporušený youngtimer, který jakoby právě opustil showroomů. Já bych ho možná ani nechtěl, bylo by mi líto s ním jezdit a opotřebovat jej. Nějaký ten rozpáraný šev nebo vyviklaný spínač prostě ke starším autům patří. Konkrétně tahle Alpina se projevuje spíš akusticky. Někdy totiž při zatáčení vydává volant zvuky jako raněný Velociraptor (tedy nejspíš, protože i já znám tohoto dravce pouze ze Spielbergova snímku, kde vlastně Raptor záměrně vypadal jinak, než v reálu). Naštěstí to na funkci nemá vůbec vliv a já se můžu celkem bezstarostně řítit po malé silničce. Jen je třeba si buď pečlivě vybrat silnici, nebo se soustředit na výmoly, protože velmi malá světlá výška tohohle supersedanu může být na českých silničkách trochu zákeřná.

Foto: Archiv Garáž.cz

Sedmičkové BMW je prostě vlajková loď automobilky a generace E32 patří k těm nejhezčím a nejtypičtějším mnichovským vozům z předbangleovského období. Pokud si chcete udělat radost a nějakou starší sedmičku pořídit, rozhodně koukejte spíš po benzínových modelech, ať si řízení užijete. A jestli si chcete opravdu vychutnat pocit výjimečnosti a toho, že jste své peníze utratili investovali dobře, pak rozhodně zkuste do Čech dovézt další Alpinu. Její unikátnost a skvělé parametry jsou jednoznačným důkazem kombinace dobrého auta na denní ježdění a skvělé neokoukané hračky.

Na tomto článku jsme spolupracovali s weby Zpátečka a Veteráni na Truc.

Foto: Mikka

Nástupce Alpina B7

Nen tomu tak dvno, co jsme se měli možnost projet v nejnovějš Alpině se zkladem v sedmičkov řadě, a to modelem B7 s přeplňovanm osmivlcem a vkonem 600 kon. Vce o voze naleznete zde.

Načítám