Hlavní obsah

Alfa Romeo i Lancia budou dál fungovat minimálně deset let

Foto: David Rajdl

Spojením koncernů PSA a FCA vznikla čtvrtá největší automobilka na světě. Pod označením Stellantis tak funguje 14 samostatných značek. A nyní přišla dobrá zpráva pro černé ovce tohoto koncernu – ani Lancii ani Alfu Romeo vedení nehodí přes palubu. Mají deset let, během kterých musí ukázat, jak moc jsou ziskové, originální a konkurenceschopné.

Článek

Jen pro zopakování: koncern Stellantis zahrnuje celkem 14 samostatných automobilových značek. Za bývalé PSA jde o Peugeot, Citroën, DS a Opel (včetně „britské“ značky Vauxhall). Za FCA (Fiat Chrysler) jde o Abarth, Alfu Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancii, Maserati, RAM a SRT.

Carlos Tavares (dosavadní šéf PSA), který na začátku letošního převzal otěže čtvrtého největšího automobilového koncernu světa, na summitu pořádaném listem Financial Times řekl, že „každé automobilce dává koncern 10 let na financování a realizaci základní modelové strategie“. Podle Tavarese má každá ze čtrnácti značek příležitost udělat originální automobil a oslovit zákazníky.

Tato informace v době, která je pro automobilky složitá, umožňuje pořádné nadechnutí a dává sbohem spekulacím zkraje roku, kteráže značka opustí nový koncern. Šanci na další život tak dostává skomírající Lancia. Značka, která prodává jediný model, letitý Ypsilon a na vzrušující Deltu Integrale si vzpomene jen pamětník. V pozicování nového koncernu by měla patřit mezi luxusní značky, stejně jako Alfa Romeo, jejíž skon by fanoušky čtyř kol nejspíš mrzel ještě více.

Alfa loni prodala jen necelých 36 tisíc aut

Alfa Romeo je na tom prachbídně – loni prodala na celém světě 35 718 vozidel, o rok dříve 54 365 kusů. Přes hranici 200 tisíc kusů se jí naposledy podařilo dostat na přelomu milénia, v roce 2001.

Foto: Jakub Deml

Alfa Romeo se nesmazatelně zapsala do dějin automobilismu, což se rozhodně nedá říct o každé značce

Prodejní čísla to jsou nevelká, nicméně nově vyvíjené platformy mají celému koncernu ušetřit miliardy, takže jejich sdílení by mohlo dát šanci i Alfě. Ta navíc bude potřebovat novou platformu pro vozy s částečnou elektrifikací (bez kterých se svět aut v Evropě jednoduše neobejde). Dřívější platforma Giorgio (modely Giulia a Stelvio) už je z pohledu plnění nových emisních norem zastaralá.

Stellantis rovněž přestane kupovat emisní kredity od kalifornské automobilky Tesla, oznámil zkraje května šéf koncernu Tavares. Jednoduše je nebude potřebovat, protože bude mít dostatek modelů s „papírově“ nulovými emisemi CO2. Koncern FCA v letech 2019 a 2020 od Tesly koupil kredity za bezmála dvě miliardy eur, a zejména díky nim nebyla Tesla ztrátová.

Související témata:
Načítám